سفارش قیمت در تمامی بازارها

یک دستگاه پژو پارس معمولی در حال حاضر در بازار آزاد 500 میلیون تومان به فروش می رسد در حالی که قیمت کارخانه ای این خودرو 300 میلیون تومان است. بنابراین نارضایتی از قیمت خودروسازان بعید است. اما معمولا افرادی که از بازار آزاد خودرو می خرند از قیمت خودروها شکایت دارند.

متأسفانه در پنج سال گذشته با وجود روی کار آمدن دو دولت و مجلس مختلف، اقداماتی در خصوص قیمت گذاری خودرو با این فرض انجام می شود که اگر قیمت خودرو در کارخانه ثابت بماند، قیمت بازار کاهش می یابد. همچنین ثابت می ماند. این در حالی است که با افزایش قیمت دلار قیمت خودرو در بازار آزاد بالا و پایین می رود.

دستورالعمل قیمت گذاری خودرو کاملا اشتباه است. این اقدام باعث آسیب و زیان تولید داخلی، کاهش کیفیت محصولات و همچنین کاهش ارزش آفرینی در کشور و در نتیجه افزایش تورم می شود. به طور کلی، با ضعیف شدن اقتصاد کشور، درآمدها به اندازه کافی رشد نمی کنند. به عنوان مثال، با افزایش 20 درصدی درآمد، قیمت ها 50 درصد افزایش می یابد، بنابراین مصرف کنندگان همیشه از قیمت ها ناراضی هستند.

قیمت گذاری هدفمند فقط برای بازار خودرو نیست. این مشکل در بازارهای دیگر مانند بازار مرغ و تخم مرغ تا دارو و درمان وجود دارد. اما به دلیل آزادی قیمت ها در حوزه لوازم خانگی، وضعیت آن بهتر است; زیرا در این زمینه ها علاوه بر افزایش کیفیت، رقابت نیز انجام می شود; اما در جایی که قیمت ها سرکوب می شود، مشکلاتی به وجود می آید. در این بازار علاوه بر افزایش قیمت محصولات؛ اما تنوع آنها نیز زیاد شده و رقابت بین آنها شکل گرفته است، مثلاً محصولات خود را به صورت اقساطی می فروشند و مردم به راحتی آن را می خرند و هیچکس در جامعه و رسانه ها با کیفیت لوازم خانگی مشکلی ندارد. در مورد خودروها، همه اعم از خودروسازان، مصرف کنندگان و دولت از کیفیت آن ابراز نارضایتی می کنند.

در این چارچوب قیمت گذاری فعلی، روش CKD (مونتاژ خودرو) منجر به سود معقول 17٪ شده است. در مجموع در شرایط فعلی، فروش ریالی به مدیران خودرو از فروش کل سایپا بیشتر است. یعنی در شرایطی که مدیران خودرو روز به روز با سودآوری بالایی در حال رشد هستند، اما سایپا زیان می دهد، یعنی در قیمت گذاری هم مغرضانه است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246658/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری