دلیل اصلی گرانی خودرو چیست ؟

در همین حال، اما بررسی وضعیت استقبال از قرعه کشی این شرکت نشان می‌دهد که برای ۳۹ هزار دستگاه خودروی عرضه شده که ۲۵ هزار دستگاه به صورت فروش فروش فوق‌العاده (با موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه) و ۱۴ هزار دستگاه به صورت طرح پیش فروش (با موعد تحویل حداکثر ۱۲ ماهه) بوده، ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند و نکته قابل تأمل آنکه بیشترین تقاضا برای خودروی پژو پارس سال با ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۵۳۱ متقاضی به ثبت رسیده است. این وضعیت در حالی رقم خورده که وزارت صمت با راه‌اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به دنبال ساماندهی ثبت نام‌کنندگان برای شرکت در قرعه کشی‌ها بود اما می‌بینیم که باز هم ۶.۵ میلیون نفر برای دریافت تنها ۳۹ هزار دستگاه خودرو در قرعه کشی ثبت نام کرده‌اند.

بر این اساس، وضعیت قیمت‌ها در بازار آزاد و کاهش قدرت خرید مردم را از جمله دلایل اصلی بروز این اتفاق می‌توان برشمرد. از سوی دیگر، توجه به کاهش ارزش پول ملی، خودرو تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای شده و اغلب ثبت نام‌کنندگان به دنبال حفظ ارزش دارایی خود از طریق تبدیل پول به کالا هستند. در این بین در مورد اینکه چرا بازار خودرو به این حال و روز افتاده است باید اشاره کرد که قیمت دلار به عنوان اهرم اصلی در تعیین قیمت خودرو محسوب می‌شود و نمی‌توان تأثیر قیمت دلار در نوسانات قیمت خودرو را نادیده گرفت. از سویی دیگر فعالان بازار خودرو معتقدند که عمده دلیل اثرپذیری قیمت خودرو از قیمت دلار مربوط به کم بودن عرضه می‌شود؛ در واقع به دلیل پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین تشنگی گپ‌های قیمتی عجیب و غریبی را بین قیمت‌های کارخانه و بازار ایجاد و خودرو را بیش از پیش تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای کرده است؛ از این رو چون خودرو یک کالای سرمایه‌ای شده است، نسبت به اتفاقات پیرامون به ویژه قیمت دلار واکنش سریع نشان می‌دهد.

به گزارش فرتاک نیوز،

بازار خرید و فروش خودرو طی روزهای اخیر تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار با التهابات قیمتی روبرو شده است. اما خریداران خودرو باید دقت کنند درگیر رفتارهای هیجانی در بازار نشده و با دقت بیشتری نسبت به خرید خودرو اقدام کنند. قیمت برخی از خودروها این روزها با رشد بیش از 10 میلیون تومانی روبرو شده است که اگر بررسی جدی در این رابطه صورت بگیرد خریدار متوجه می‌شود قیمت‌ها کاذب بوده و به نوعی فروشندگان برای بازار گرمی قیمت‌های بالایی را برای انواع خودروها اعلام می‌کنند. نکته قابل توجه اینجاست قیمت‌های بالای خودرو در حالی از سوی فروشندگان اعلام می‌شود که عملا خرید خودرو در بازار متوقف شده و مصرف‌کنندگان منتظر تعیین و تکلیف قیمتها هستند. فعالان بازار در این شرایط معتقدند باید از رفتارهای هیجانی جلوگیری کرد چرا که معاملات امروز ریسک بالایی داشته و نمی‌توان به سود آن خوش‌بین بود. به اعتقاد فعالان بازار، آن دسته از افرادی که نیاز ضروری به خرید خودرو دارند می‌توانند خودرو خریداری کنند اما آن دسته از مردم که قصد تعویض خودروهای خود را دارند یا به دنبال سود هستند باید دقت کنند که معاملات در بازار ریسک بالایی دارد.

 


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65555619/%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9Fچرا بازار خودرو به این حال و روز افتاده؟ برخی می‌گویند، قیمت دلار به عنوان اهرم اصلی در تعیین قیمت خودرو محسوب می‌شود؛ از این رو، نمی‌توان تأثیر قیمت دلار در نوسانات قیمت خودرو را نادیده گرفت. از سویی دیگر فعالان بازار خودرو معتقدند که عمده دلیل اثرپذیری قیمت خودرو از قیمت دلار مربوط به کم بودن عرضه می‌شود؛ در واقع به دلیل پایین بودن میزان عرضه خودرو، بازار تشنه مانده و همین تشنگی گپ‌های قیمتی عجیب و غریبی را بین قیمت‌های کارخانه و بازار ایجاد و خودرو را بیش از پیش تبدیل به یک محصول سرمایه‌ای کرده است؛ از این رو بازار به قیمت دلار واکنش سریع نشان می‌دهد. برخی هم می‌گویند، شرایط بازار به سمتی هدایت شده که نمی‌توان دلیل و منطق خاصی برای چرایی واقع پیش آمده در آن مطرح کرد.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری