خودرو در هفته آینده چقدر گران می شود؟

 



منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn66034912/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%86%D9%82%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF%D8%9F


این کارشناس صنعت خودرو در رابطه با علت افزایش قیمت افزود: یکی از اصلی‌ترین علت افزایش قیمت خودرو در بازار نزدیک‌شدن خودروهای وارداتی به کشور است.

نادری ادامه داد: کاهش قیمت خودرو بر سطح معاملات بسیار تاثیر گذاشت. زمانی که قیمت خودرو به صورت روزانه افزایش پیدا می‌کرد، تعداد خرید و فروش در بازار بسیار بالا بود. اما با کاهش قیمت خودرو از امروز، سطح معاملات پایین آمد. چراکه مردم در این شرایط منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و خریدی انجام نمی‌دهند.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: اما این افزایش قیمت خودرو و رونق در رابطه با بازار خودروهای داخلی است. بازار خودروهای خارجی به دلیل جدی‌شدن بحث واردات خودرو به کشور، در رکود قرار گرفته و خرید و فروشی در این بازار صورت نمی‌گیرد.

او افزود: ورود خودروهای وارداتی به کشور ممکن است بر قیمت خودروهای مونتاژی چینی یا خودروهای سگمنت متوسطی که در دوره قبل به کشور وارد شده بودند به‌صورت کوتاه‌مدت تاثیر بگذارد. اما در بلندمدت همه خودروها فارغ از واردات خودرو با افزایش قیمت همراه می‌شوند.

از بازار خودرو چه خبر؟

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو و نمایشگاه‌دار به تجارت‌نیوز گفت: از روزهای گذشته قیمت خودرو روند کاهشی را آغاز کرد. این کاهش قیمت برای همه خودروها بود و خودرو خاصی دچار نوسان قیمت نمی‌شود.

در این میان، محمدرضا حامدی، کارشناس صنعت خودرو، به تجارت‌نیوز گفت: در هفته‌های گذشته بازار خودرو با افزایش قیمت همراه شد. اما آن رکودی که از ابتدای سال بر بازار حاکم بود، از بین رفت و سطح معاملات هم‌گام با افزایش قیمت بالا رفته است. به نظر می‌رسد این روند در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد.

او توضیح داد: کاهش قیمت به اندازه افزایش قیمت نخواهد بود و به نظر می‌رسد نهایتا بازار ۱۰ درصد کاهش قیمت را پس از جهش‌های پی‌درپی قیمت‌ها تجربه کند.

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: این اتفاقات ناگهانی که خودرو با جهش قیمت قابل‌ توجهی همراه شد، به دلیل مسائل کلان اقتصادی در کشور است و ارتباطی با عرضه و تولید خودرو ندارد.کاکایی ادامه داد: اقتصاددانان در ابتدای سال پیش‌بینی تورم بین ۴۰ تا ۶۰ درصدی را داشتند؛ اکنون که در نهمین ماه سال هستیم، شاهد تورم ۴۰ درصدی در صنعت و بازار خودرو بودیم. اگر اقتصاددانان درست پیش‌بینی کرده باشند، تا پایان سال قیمت خودرو مجددا با افزایش بیشتری همراه می‌شود.

به گزارش منیبان، بازار خودرو مدست‌هاست که با نوسان قیمتی همراه است. قیمت خودرو همزمان با سقف‌شکنی‌های پی در پی دلار، با افزایش همراه شد و رکوردهای جدیدی در قیمت خودروهای مختلف ثبت کرد. اما برخلاف یک ماه گذشته، فعالان و نمایشگاه‌داران در بازار خبر از افزایش قیمت می‌دهند. گرچه قیمت خودرو در سایت‌های خرید و فروش خودرو همچنان افزایشی است.

او افزود: در این میان، خودروهایی که تولید آن‌ها متوقف شده بود، با افزایش قیمت بیشتری مواجه شده‌اند. همچنین، خودروهایی که قیمت پایین‌تری داشتند، این روزها با افزایش قیمت زیادی همراه شدند. چراکه تقاضا برای خرید این خودروها در بازار بالا بود.

همچنین، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، به تجارت‌نیوز گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان آذر قیمت دلار روند کنونی خود را که رو به صعود است، حفظ کند. اگر در این شرایط، یک میلیون خودرو هم وارد کشور شود، باز هم در تمام خودروها شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: اگر ادعای دولت در رابطه با تورم درست باشد، تورم ۴۰ درصدی تا پایان سال بیشتر نمی‌شود و روند بازار در همین نقطه متوقف می‌شود. به نظر می‌رسد پیش‌بینی اقتصاددانان درست باشد و بازار افزایش قیمت بیشتر را تجربه کند. مگر اینکه اتفاق خاصی در بحث اقتصاد کلان پدید آید. در شرایط فعلی حجم نقدینگی در کشور بالا رفته و کارشناسان معتقدند افزایش حجم نقدینگی موجب تورم بیشتر می‌شود.

مابین هیاهوی نوسانات موجود در بازار خودرو، این مساله مطرح می‌شود که بازار و قیمت‌ها در هفته‌های آینده به چه سمت و سویی می‌روند؟

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری