حداکثر واردات خودرو از 5 درصد بازار داخلی فراتر نرفت

علی گدی نایب رئیس سازمان صنایع مجلس شورا روز گذشته گفت: مهلت قانونی تدوین و صدور آیین نامه اجرایی واردات خودروهای فرسوده به پایان رسیده است. لازم به ذکر است طرح واردات خودروهای فرسوده در ابتدای سال 1402 هجری شمسی به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و در تیرماه به تصویب شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. در حالی که دولت وعده داده بود در کمترین زمان آیین نامه واردات خودروهای فرسوده خارجی را تدوین و ابلاغ کند، با گذشت 8 ماه از تصویب این طرح در مجلس، صدور این آیین نامه همچنان در انتظار مجلس نمایندگان است. تصمیم وزارت صمت.

نایب رئیس کمیته صنایع شورا همچنین گفت: واردات خودروهایی که مسافت صفر کیلومتر را به کشور طی می کنند شتاب چندانی نمی گیرد و بارها در این زمینه به وزارت صمت تذکر داده ایم. این وزارتخانه مدعی است 100 هزار خودروی خارجی به بازار عرضه می کند. این برنامه شامل واردات 10 هزار خودرو در ماه به کشور است که تاکنون محقق نشده است.
وی ادامه داد: متاسفانه یکی از عوامل تیراژ پایین واردات خودرو به کشور این است که واردات به تعداد کمی از شرکت های فعال در این زمینه محدود می شود و با بررسی توان مالی این شرکت ها می توان دریافت که دلیل گردش محدود واردات، کمبود نقدینگی است.»

وی در پاسخ به این سوال که عرضه خودروهای فرسوده خارجی به کشور چه شد؟ وی گفت: کمیته صنایع و معادن شورای اسلامی معتقد است که در آیین نامه اجرایی واردات خودروهایی که مسافت صفر کیلومتر را به کشور طی می کنند نقص وجود دارد. به همین دلیل وزیر صامت خواستار ارائه پیشنهاد اصلاح مقررات واردات خودرو به دولت است. مهلت قانونی تهیه و صدور آیین نامه اجرایی واردات خودروهای فرسوده نیز به پایان رسید. اما هنوز از مقررات مذکور در دولت و وزارت حریم خصوصی خبری نیست.»

علی گدی در پایان گفت: اداره صنایع و معادن خان ملت معتقد است که باید روند سیاستگذاری در صنعت خودرو اصلاح شود، اما متاسفانه وزارت صمت اختیار کامل برای اصلاح سیاست صنعت خودرو را ندارد و در واقع باید اصلاح شود. این وزارت سیبلی است که باید مورد حمله قرار گیرد به عبارت بهتر در شرایط فعلی که وزارت واردات خودرو دنبال می کند بانک مرکزی حاضر به تخصیص ارز نیست تولید خودرو توسط وزارت حراست برنامه ریزی و مدیریت می شود. اما قیمت گذاری آن توسط شورای رقابت انجام می شود بنابراین می توان گفت که وزارت ایمنی به تنهایی متولی صنعت خودرو نیست. .

عباس علی آبادی وزیر صلح نیز در نامه ای از شورای اسلامی وزیران از صمت خواست تا برای پاسخگویی به سوالات تعدادی از نمایندگان مجلس حضور یابد. از آنجایی که جلال رشیدی کوچی به عنوان نماینده منتخب پرسشگران انتخاب شد، به نظر می رسد محور اصلی سوالات صنعت خودرو کشور و مهمتر از آن واردات خودرو باشد.

در همین راستا چندی پیش یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان خودرو در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای واردات خودرو به کشور وجود نداشت. اما حداکثر واردات خودرو از 5 درصد بازار داخلی فراتر نرفت.

شصت و سی و دومین جلسه شورای رقابت قرار است امروز تشکیل شود و دستورالعمل قیمت گذاری خودرو بررسی شود. اخیراً زمزمه هایی از وزارت حراست مبنی بر کناره گیری هیات رقابت از قیمت گذاری خودرو شنیده ام، بنابراین نتیجه جلسه امروز هیات رقابت می تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

قیمت ولوو XC90 300 میلیون تومان افزایش یافت

خودروهای داخلی روز گذشته نیز شاهد همین کاهش و افزایش قیمت از یک تا ۷ میلیون تومان بودند. قیمت پژو پارس TU5 (1402) با 7 میلیون تومان کاهش به 707 میلیون تومان و کارون (1402) با 5 میلیون تومان کاهش به 780 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر، دانا پلاس اتوماتیک (1402) با 7 میلیون تومان افزایش به 862 میلیون تومان، شاهین اتوماتیک (1402) با 6 میلیون تومان افزایش به 721 میلیون تومان و رانا پلاس پانوراما (1402) با 5 افزایش به 564 میلیون تومان رسید. میلیون تومان.

همچنین در بین خودروهای چینی شاهد افزایش قیمت برخی مدل ها از 5 تا 30 میلیون تومان بودیم. قیمت فینیکس تیگو 8 پرو مکس هیبریدی (1402) با 30 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 770 میلیون تومان، قیمت دیگنیتی پرستیژ (1402) با 25 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 95 میلیون تومان رسید. KMC J7 (1402). با 5 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد رسید و به 495 میلیون تومان رسید.

در گروه خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد افزایش 50 و 100 میلیون تومانی قیمت بودیم. هیوندای سوناتا هیبریدی (GLS) 4 میلیارد و 100 میلیون تومان (100 میلیون تومان)، رنو کولئوس 4 میلیارد و 350 میلیون تومان (100 میلیون تومان)، نیسان ایکس تریل 5 میلیارد تومان (100 میلیون تومان) گران شدند. ) و تویوتا راو 4 فول دیفرانسیل 50 میلیون تومان افزایش 5 میلیارد و 650 میلیون تومان خرید و فروش شد.

خودروهای لوکس خارجی نیز شاهد افزایش قیمت از 100 تا 300 میلیون تومان بودند. ارزش ولوو

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247533/%D8%AD%D8%AF%D8%A7%DA%A9%D8%AB%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%DB%B5-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D9%88%D8%B2-%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری