تکمیل بزرگراه شهید شوشتری با محوریت حفظ منطقه سرخسار

این شریان ارتباطی به عنوان یکی از کمربندی های جنوبی و شرقی تهران بار ترافیکی بزرگراه بسیج و مناطق 13، 14 و 15 تهران را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. طبیعتا اجرای این پروژه با فراز و نشیب هایی همراه بوده است که در ادامه ساخت این پروژه بزرگراه به آن خواهیم پرداخت.

اختلاف بر سر یک کیلومتری بزرگراه شهید شوشتری

علی رضا زاکانی شهردار تهران و علی سیلجاه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از فاز دوم پروژه بزرگراه شهید شوشتری (کمربندی شرق پایتخت) بازدید کردند. در این بازدید در مورد یک کیلومتر بزرگراه که بر اساس نقشه ها و نقشه های اولیه از یکی از مناطق حفاظت شده شرق تهران می گذرد بحث و تبادل نظر شد.

در پایان این بازدید مقرر شد کمیته های کارشناسی شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست با تعامل با یکدیگر راهکارهای جایگزین را بررسی و بهترین سازوکار را برای ادامه فاز دوم این پروژه انتخاب کنند. علی رضا زاکانی و علی سلجا در این بازدید بر لزوم تکمیل این پروژه عظیم در شرق پایتخت علاوه بر حفظ و حراست از ذخیره گاه سرخت حصار تاکید کردند.

بزرگراه شهید شوشتری; کمربندی شرق تهران است که جاده امام رضا (علیه السلام) در جنوب شرقی پایتخت را به بزرگراه شهید یاسینی متصل می کند و فاز اول آن به طول 9.2 کیلومتر تا پایان به بهره برداری می رسد. این سال سال افتتاح این جاده کمربندی تا 5.5 درصد از ترافیک شرق پایتخت و تا 1.5 درصد از ترافیک تهران را کاهش می دهد.

علی رضا زاکانی در بازدید از ذخیره گاه سرخسار در خصوص اجرای پروژه بزرگراه شهید شوشتری اظهار داشت: یک سری وظایف و برنامه ریزی ها از قدیم الایام برای کاهش مشکلات اساسی در حوزه ترافیک دنبال شده است. از جمله ایده ها و طرح ها، احداث نیمه بزرگراه از جاده امام رضا تا بزرگراه شهید یاسینی به طول 16.5 کیلومتر به عنوان کمربندی فرعی است تا امکان انتقال ظرفیت تردد مورد نیاز در مسیرهای عبوری از خارج شهر فراهم شود. .

شهردار تهران با اعلام اینکه بخشی از مسیر این بزرگراه باید از حوزه استحفاظی عبور کند، تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوع محیط زیست، ذخایر ملی و شرایطی است که به نوعی اساس زندگی و مطلوب را برای ما فراهم می کند. ویژگی های حیات، این فضای ملی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از نظر حفظ گونه های جانوری و گیاهی به آن اختصاص مضاعف داده است.

وی به افتتاح 9.2 کیلومتر از بزرگراه شهید شوشتری در پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: قطعه دومی که وارد محدوده حفاظت شده می شود حساسیت ویژه ای می طلبد و طی مذاکراتی با سازمان حفاظت محیط زیست از این بزرگراه بازدید شد. منطقه و مشخص شد که اختلاف بر سر یک کیلومتری بزرگراه است. زاکانی ادامه داد: قرار شد جوانب کار بررسی شود تا به محیط زیست آسیبی نرسد و این محیط به همین شکل باقی بماند و حرکتی وجود داشته باشد و در مقابل پروژه تهران بزرگ تکمیل شود.

شهرداری تهران می خواهد بزرگراه داشته باشد!

نماینده فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره علت تبدیل بزرگراه شهید شوشتری به بزرگراه گفت: این بزرگراه در محدوده شهر تهران قرار دارد و به نوعی کمربندی شرق تهران را تکمیل می کند و همچنین بزرگراه شهید شوشتری نیز خواهد شد. به جاده امام رضا وصل شود، اگر این راهرو بزرگراه است، نمی تواند بزرگراه برون شهری را پوشش دهد، به همین دلیل آن را تبدیل به بزرگراه کردیم. عباس شعبانی گفت: در تلاش هستیم تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی شرکتی برای ساخت و راه اندازی بزرگراه شهید شوشتری ایجاد کنیم تا این شرکت بزرگراه را بسازد و نگهداری کند تا این مهم مهم شود. جاده مسئولیت دارد

البته 100 درصد سهام آن در اختیار شهرداری تهران است و این شرکت وابسته به شهرداری تهران خواهد بود. شهرداری در هیچ دوره ای بزرگراه نداشته است و شهرداری تهران اولین شهرداری است که می خواست بزرگراه داشته باشد. نماینده فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره وضعیت پارک سرخسار که در مسیر احداث بزرگراه شهید شوشتری قرار دارد، با اشاره به اینکه از زیر جنگل سرخسار عبور خواهیم کرد، گفت: در سال های گذشته 200 متر تونل انجام شد. زیر پارک سرخسار و در ارتفاع 800 متری به یک متر دیگر تونل نیاز داریم و در این مدت حتی یک درخت قطع و خشک نشده است، این خط قرمز ماست.

مراقب باشید چون تونل بزرگراه شهید شوشتری بسیار عمیق است در محدوده پارک جنگلی سرخه حصار هیچ وسیله نقلیه ای روی سطح نخواهیم داشت و برای ساخت تونل آنقدر پایین می رویم که ریشه درخت نباشد. وی در خصوص تاییدیه لازم برای ساخت بزرگراه شهید شوشتری نیز گفت: هزینه این پروژه تقریبا 6 هزار میلیارد تومان است و در صورت عدم وجود مشکل یا تضاد ملکی و انعقاد قراردادهای زیست محیطی و موجود بودن زمین، ساخت این بزرگراه بیش از سه سال طول نخواهد کشید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246884/%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D9%88%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D8%AD%D9%81%D8%B8-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری