تولید خودروی دونفره ایرانی

البته ایران خودرو و سایپا در نمایشگاههای خودرویی که حضور پیدا می کنند برخی محصولات بنزین سوز خود را که به موتورهای برقی مجوز شده به معرض نمایش می گذارند و مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ کشور نیز در کنفرانس های مطبوعاتی خود از عرضه خودروهای برقی خبر می دهند البته این اتفاق در عملی نمی افتد.

هر چه خودروسازان بزرگ کشور از حرکت در جاده برقی سازی محصولات اهتراز می کنند شاهد هستیم که شرکت های ایرانی فعال در حوزه فنآوری تولید نمونه هایی از خودروهای برقی را در دستورکار دارد. اما این شرکت ها نیز به دلیل نداشتن سرمایه کافی امکان تولید انبوه نمونه های آزمایشگاهی را ندارند بنابراین در بهترین حالت تنها چند نمونه آزمایشگاهی از خودروهای برقی این شرکت ها تولید می شود و ایده های آنها روی کاغذ می ماند.

رییس پارک علم و فنآوری استان سمنان از عرضه خودروی برقی دو نفره ساخته شده در این پارک در دوران برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش‌وفناوری خبر داد.

در حالی که برندهای مطرح بین المللی خودروساز برنامه ریزی های خود را برای جایگزینی محصولات بنزینی و دیزلی با خودروهای برقی نهایی کرده و به تدریج دارند سبد محصولاتی خود را از خودروهای بنزینی و دیزلی خالی می کنند شاهد هستیم که دو خودروساز بزرگ کشور همچنان بر تولید محصولات بنزینی تمرکز کرده و خبری از تولید انبوه محصولات برقی نیست.

محسن نظری ادامه داد علاوه بر تولید خودروی دو نفره برقی در هفته پژوهش تولید دوچرخه برقی نیز در شرکت های حاضر در پارک علم و فنآوری استان سمنان رقم خورد.

البته فراموش نکنیم که تولید انبوه محصولات برقی توسط شرکت های خودروساز و استقبال از مصرف کنندگان از این خودروها نیازمند توجه و توسعه زیر ساخت های محصولات برقی مانند ایستگاههای شارژ است. شرکت های خودروساز به این بهانه که این زیرساخت ها وجود ندارد از تولید محصولات برقی امتناع می کنند. دو خودروساز بزرگ کشور توجه به زیرساخت های خودروهای برقی را وظیفه سیاست گذار کلان می دانند. البته در دنیا شاهد هستیم برندی مانند تسلا علاوه بر تولید محصولات برقی به صورت همزمان در گسترش زیرساخت های مورد نیاز نیز نقش بازی می کند. البته کپی برداری این روش نیازمند سرمایه های کلان است این در حالیست که دو خودروساز بزرگ کشور به واسطه سیاست قیمت گذاری دستوری در حال زیان دهی هستند. در این شرایط به نظر می رسد تولید خودروهای برقی به این زودی ها به ثمر نشیند هر چه که توانمندی داخلی در طراحی و ساخت نمونه های این خودروها از جمله همین خودروی برقی دو نفره که در سمنان تولید شده در کشور وجود دارد.

 


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65962391/%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%86%D9%81%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری