تاثیربورس کالا بر قیمت خودرو؛ حتما افزایشی!

به نظر شما وعده وزارت صمت مبنی بر عرضه حداقل ۲۰۰۰ خودرو در بورس کالا عملی می‌شود؟

خودروسازان برای اجرای این طرح از ترفندی خاص استفاده کردند. آن‌ها به کمک وزارت صمت و با استفاده از شگرد عرضه قطره‌چکانی، درنهایت توانستند دولت را مجاب به عرضه خودرو در بورس کالا کنند. حالا هم که به این بازار ورود پیدا کرده‌اند همچنان به عرضه قطره‌چکانی ادامه می‌دهند. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که تقاضا برای خودرو بالا رفته بود.

این دو خودروساز می‌توانند با شفافیت کامل تعداد و قیمت خودروهای عرضه شده را اعلام کنند و دیگر نیازی به بورس کالا نباشد. چراکه در بورس کالا هم خودروها به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و این محصولات را افراد خاص خریداری می‌کنند.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn66003685/%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%B1-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%9B-%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DB%8C%21

ایران‌ خودرو و سایپا ماهانه آماری از رشد و رکوردزنی در تولید محصولات‌شان منتشر می‌کنند. همچنین، پارکینگ‌های آن‌ها پر از خودرو است. اما وضعیت عرضه قطره‌چکانی است تا قیمت‌ها رفته رفته افزایش یابد.

در پاسخ به این پرسش ابتدا باید به عملکرد وزیر صمت از ابتدای کار بپردازیم. از زمان آغاز کار دولت سیزدهم هیچ‌کدام از وعده‌های فاطمی‌امین اجرا نشده است. به نظر می‌سد که این وعده هم عملی نشود. کارت زرد گرفتن وزیر هم که اخیراً اتفاق افتاد کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند.

با حمایت وزارت صمت از طرح فروش خودرو در بورس کالا، آیا خودروسازان حاضر به عرضه تمام محصولات‌شان در این بازار می‌شوند؟

به گزارش وانانیوز، 

وزارت صمت بالاخره نظر خود را در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا عوض کرد. مدیران این وزراتخانه که پیش از این مخالف عرضه خودرو در این محیط شده بودند، اما حالا با نامه‌ای به خودروسازان خواستار افزایش عرضه خودروها در بورس شد. وزارت صمت در این نامه اعلام کرد که حداقل عرضه هر محصول در هر دوره به تعداد ۲۰۰۰ دستگاه در هر محصول برای دو شرکت بزرگ خودروساز و برای سایر شرکت‌های خصوصی حداقل به میزان ۵۰۰ دستگاه است. گرچه تاکنون این طرح موجب کاهش قیمت خودرو در بازار نشده، اما به نظر می‌رسد رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت برنامه‌ای جدید برای کنترل بازار خودرو دارد.

این مورد در رابطه با خودروسازان خصوصی هم صدق می‌کند. چراکه تولید خودروهای مونتاژی برخی از خودروسازان خصوصی، مانند لاماری به ۵۰۰ دستگاه نمی‌رسد.

در ادامه عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو به بررسی مزایا و معایب عرضه خودرو در بورس کالا می‌پردازد.

چرا خودروسازان به صورت قطره‌چکانی خودرو عرضه می‌کنند؟

عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروسازان مفید است. فعالیت در این بازار را می‌توان نوعی آزادسازی نرخ خودرو و رهاشدن از قیمت‌گذاری دستوری تلقی کرد.

در گذشته ادعا می‌شد که خودروسازان به بهانه کمبود قطعه محصولات خود را به بازار عرضه نمی‌کنند. اما حال که این مشکل وجود ندارد چرا خودروها به صورت کامل به فروش نمی‌رسند؟

بدین ترتیب عرضه قطره‌چکانی در بورس کالا، رفته‌رفته قیمت خودرو را افزایش داد. این افزایش قیمت تا جایی ادامه داشت که قیمت تمام‌شده برخی از خودروها از قیمت آن در بازار آزاد نیز بیشتر شد.

البته اگر خودروسازان بخواهند در هر دوره حداقل ۲۰۰۰ دستگاه خودرو عرضه کنند، پیش‌بینی می‌شود محصولات به‌ جای هر ماه، هر پنج ماه یک بار عرضه شود. در هر صورت خودروسازان از عرضه قطره‌چکانی خودرو دست برنمی‌دارند.

در این شرایط بدیهی است که خودروسازان از فروش خودرو با این روش استقبال کنند و تمام محصولات خود را در بورس به فروش بگذارند.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری