بازار مزایده‌ای و افزایش قیمت خودرو!

وی گفت: از سال ۸۹ تا امروز متوسط تولید، فروش و واردات بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه و این ارقام در نوسان بوده است.

وی در مصاحبه با رادیو گفتگو در پاسخ به این سوال که با عرضه به صورت بورسی مخالف است یا موافق گفت: مگر راه دیگری هم هست!؟

وی افزود: برای خودروهای وارداتی تصور نمی‌کنم مشتری بهره لازم را از فضای بورس کالا ببرد.

دادفر ادامه داد: برداشت بنده این است که برای راحت شدن کار خودروساز و قیمتِ مورد نظر خود تولیدات را وارد بورس کردند.

به گزارش بازار، مهدی دادفر با اعلام این که کالایی با مشتریِ زیاد اگر در بورس با تعداد اندک عرضه شود، عملا فضای مزایده شکل می‌گیرد، گفت: رقابت ایجاد شده موجب افزایش بیش از پیش قیمت‌ها خواهد شد.

از این طریق با استفاده از یک فضای مالی، شفافیت و رقابتی بودنِ به ذهن مردم متبادر می‌شود؛ قرار بوده قیمت خودرو را افزایش دهند و با این تکنیک چنین کاری را صورت دادند، ولی در مقابلِ مردم، به تعهد عمل نکردند و واردات آزاد نشد.

وی یادآوری کرد که بازار هم قرار بود رقابتی شود و خودروساز به هر قیمتی که دوست دارد، محصول را نفروشد. پس چرا اجازه نمی‌دهند خودروی خارجی را به هر شکلی که مردم می‌توانند، وارد کشور کنند!؟


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn66035907/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%21

دادفر افزود: قانون ساماندهی کسب و کار خودروی وارداتی، تنظیم عرضه و قیمت را دنبال می‌کرد؛ لذا باید دید روش کنونی واردات، آیا به تنظیم گری عرضه در بازار می‌انجامد؟

دادفر افزود: تا زمانی که این تقاضا پاسخ داده نشود، با هر مدلی که دست به عرضه بزنیم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

دادفر عرضه در بورس را دارای معایب و مزایایی دانست و گفت: مصرف کننده نهایی به راحتی دسترسی به بورس کالا و خرید خودرو نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: دوستان قصد داشتند قیمت خودرو داخلی را آزاد کنند و قرار بود در این معادله و بازی، قیمت خودرو داخلی آزاد و واردات هم آزاد شود و تعرفه نیز باید پایین می‌بود.

این فعال در زمینه واردات خودرو با بیان این که عده‌ای در بورس کالا برنده‌ی خرید خودرو شده و نفراتی نیز به عنوان اسپانسر در این زمینه فعالیت می‌کنند، گفت: این مسئله برایم عجیب است.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری