ایجاد زیرساخت برای وسایل نقلیه الکتریکی مشابه پمپ بنزین های طبیعی فشرده

در حالی که روند فزاینده پیامدهای شدید تغییرات آب و هوایی در سراسر جهان بسیاری از کشورها را به سمت توسعه استفاده از خودروهای برقی برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی سوق داده است، بازار خودرو ایران هنوز آمادگی لازم را برای گسترش استفاده از این سوخت‌ها به دست نیاورده است. ماشین ها. محصولات همانطور که مشخص است؛ در طرح واردات خودروهای جدید با وجود تمرکز قبلی، سهم خودروهای برقی بسیار ناچیز است. اما کارشناسان صنعت و بازار خودرو معتقدند که با توجه به واردات خودروهای برقی; زیرساختی برای استفاده گسترده از خودروهای برقی در کشور وجود ندارد.

محمد بیاتیان کارشناس صنعت خودرو و عضو کمیسیون صنایع مجلس نهم در گفت و گو با «دنیای خودرو» با اشاره به وعده های دولت در خصوص عرضه گسترده محصولات باکیفیت خارجی گفت: همانطور که به واردات خودرو فکر می کنیم. باید مسائل ارزی واردات خودرو را در نظر بگیریم.» این محصول. زیرا واردات خودرو نباید بر بازار ارز تاثیر بگذارد. در ضمن اگر قرار است خودرو وارد شود بهتر است برقی و ژنریک باشد. زیرا واردات خودروهای شخصی و شخصی می تواند تبعات اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو در کشورهای پیشرو جهان به عنوان صنعت پیشرو محسوب می شود و سرمایه گذاری های انجام شده در این صنعت را نمی توان به راحتی نادیده گرفت، افزود: اگرچه صنعت خودرو نتوانسته نظر مقامات دولتی را به خود جلب کند و نهایی مصرف کنندگان این نارضایتی به عوامل بسیاری بستگی دارد و در این مرحله چاره ای جز حمایت از این صنعت وجود ندارد زیرا سرمایه گذاری در حوزه خودرو باید به ثمر برسد و نتیجه آن برای مردم ملموس باشد بنابراین اگر بخواهیم معامله کنیم. با صنعت خودرو بر اساس واقعیت، این صنعت را نمی توان رها کرد یا تعطیل کرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروز در شرایطی هستیم که نه تولید کننده، نه مصرف کننده، نه مردم و نه دولت راضی هستند. اما در عین حال نمی توان خودروسازی را نادیده گرفت و به راحتی روی آن خط کشید و گفت که دیگر خودروی داخلی نمی خواهیم و تمام خودروهای مورد نیاز باید از طریق واردات تامین شود.

طبق سیاست های دولت طی سال گذشته واردات خودرو با اولویت خودروهای برقی راه اندازی شد. روند اجرای دستورالعمل واردات خودرو به کشور در این مدت تا چه اندازه با اهداف دولت همخوانی داشت؟

در طرح جدید واردات خودرو با توجه به کاهش آلاینده های زیست محیطی خودروهای برقی و هیبریدی و نقش مهم این خودروها در کاهش مصرف سوخت فسیلی، تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی بسیار کمتر از تعرفه خودروهای بنزینی است. همچنین در طرح جدید واردات خودرو، تعرفه خودروهایی که تردد می کنند، تعرفه بنزین بین 45 تا 70 درصد است که بسته به حجم موتور و میزان مصرف سوخت، تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی فقط در نظر گرفته شده است. 10 درصد البته قول هایی مبنی بر صدور مجوز واردات خودروهای برقی بدون تعرفه برای مناطق به صورت رایگان نیز داده شده است. اگرچه روی کاغذ حمایت قانونی کافی برای واردات خودروهای برقی به کشور صورت گرفته است، اما با توجه به اینکه ایران زیرساخت های استفاده از این خودروها را به شدت فقدان دارد و به ندرت ایستگاه شارژ خودروهای برقی در کشور ما وجود دارد، در حقیقت قوانین قانونی حمایت از خودروهای برقی به مرحله ای رسیده است، اجرایی نشده و به نظر می رسد در دور جدید آزادسازی واردات خودرو، سهمیه کمی به واردات خودروهای برقی اختصاص یابد.

توسعه زیرساخت های لازم برای دریافت خودروهای برقی از متقاضیان بر عهده چه سازمان یا نهادی است؟

به گفته وزیر صمت، بر اساس اجماع وزارتخانه‌های نفت و صمت و شهرداری تهران، اقدامات اساسی در زمینه احداث ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی و برق‌رسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در پایتخت انجام می‌شود. در گذشته زمانی که از خودروسازان خواسته می شد خودروهای گازسوز تولید کنند، برای اولین بار تعدادی خودروی دوگانه سوز در کشور تولید شد، اما به دلیل اینکه زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده از این خودروها یعنی پمپ های CNG کافی نبود. در کشور، بسیاری از متقاضیان مایل به خرید این خودروها نبودند. اما بعدها که پمپ بنزین های فشرده در ایران توسعه یافتند، افراد بیشتری تمایل به خرید خودروهای دوگانه سوز داشتند و به تدریج استفاده از این خودروها در کشور رواج نسبی پیدا کرد. با توجه به اینکه در حال حاضر دنیا به سمت کاهش مصرف سوخت فسیلی پیش می رود و بسیاری از کارخانه های خودروسازی در کشورهای پیشرفته به تولید انبوه خودروهای برقی روی آورده اند و قطعاً خودروسازی داخلی ما در آینده محصولاتی در این زمینه ارائه خواهد کرد، دولت و شهرداری ها باید به فکر ایجاد زیرساخت های لازم برای استفاده از این خودروها از جمله ایستگاه های شارژ عمومی و پریزهای برق مناسب در پارکینگ های خصوصی باشید تا در سال های آینده شاهد گسترش تمایل مردم به خرید خودروهای برقی در کشور باشیم.

در شش سال گذشته، سیاست‌های صنعت خودروسازی، شرکت‌های فعال در این حوزه را به زیان انباشته و کاهش کیفیت محصولات تولیدی سوق داده است. چه اقداماتی می تواند برای برآوردن انتظارات طرفین عرضه و تقاضا موثر باشد؟

معتقدم فارغ از مشکلاتی که صنعت خودرو را فلج کرده، این صنعت توانسته در سایر حوزه ها نقش موثری ایفا کند. البته برخی از فعالان بازار و حتی مسئولان بر این باورند که بهتر است کشور به جای سرمایه گذاری در صنعت خودرو، اقدام به واردات خودرو کند. این در حالی است که از نظر کارشناسان نادرست است، اما با توجه به شرایط تحریم کشور، خودروسازان خارجی حتما کار فروش خودرو و تامین قطعات یدکی ایران را با مشکل مواجه کرده اند. علاوه بر این، با این کار، فرصت های شغلی در صنعت خودروسازی در داخل کشور را به خارجی ها واگذار می کردیم. برای حل معضل نارضایتی در بازار خودرو، وزارت کشور باید بر تولید داخلی تمرکز کند. امروزه اگرچه تولید برخی از مدل های خودرو در کشور سابقه طولانی دارد، اما همچنان تولید از بخش های وابسته به خارج رنج می برد و کمتر کسی داستان خودروهای معیوب را در ابتدای دور جدید خودروها فراموش کرده است. تحریم ها در دهه 1990 بنابرین ساخت داخلی باید عمیق تر شود. البته این سیاست برای جلوگیری از واردات نیست، بلکه به منظور انتقال فناوری و ارزیابی تولید داخلی است.

برخی از فعالان بازار خودرو دلیل عدم تطابق قیمت محصولات خودروسازان بین المللی در بازارهای آزاد با قیمت آنها در بازارهای دولتی را نرخ تعرفه گمرکی عنوان می کنند. به نظر شما آیا لازم نبود ابتدا دولت در تعدیل نرخ تعرفه ها دست پایینی برای کاهش التهاب در بازار خودرو داشته باشد؟

در خصوص مقایسه ای که مردم در مورد قیمت خودروهای وارداتی با بازارهای خارجی انجام می دهند، باید به این نکته اشاره کرد که این مقایسه ها بر اساس متغیرها و شاخص های کلان اقتصادی کشور از جمله هزینه های عمومی انجام می شود که برخی از آنها در اختیار واردکنندگان نیست. و دولت. قطعاً برای حمایت از تولید داخلی باید این هزینه ها را تنظیم کرد. معتقدم باید برنامه ریزی لازم برای افزایش کیفیت تولید داخلی از طریق انتقال فناوری و دانش روز و کاهش هزینه ها انجام شود و در این بین مهمترین قدم تعمیق ساخت داخل خودرو و قطعات آن است تا صنعت خودرو می تواند به مرحله ای برسد که بتواند در بازارها رقابت کند و حضور رقابتی جهانی داشته باشد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247169/%D8%A7%DB%8C%D8%AC%D8%A7%D8%AF-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-CNG

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری