اهمیت تنظیم موتور در آزمون معاینه فنی

برای بررسی سیستم جرقه خودرو موارد زیر را بررسی نمایید: شمع و وایر.

در مورد وایر؛ با سه نوع مواجه هستیم: وایرهای معمولی، وایر های هم سایز و وایرهای متصل به کویل؛ در مورد وایرهای معمولی که امروزه در خودروهای پراید ، تیبا و پژو پارس معمولی (موتور Xu7) قابل مشاهده می باشد. وایرهای هم سایز (یا هم اندازه را در خودروهای پژو 206 تیپ 2 و 5 یا (یا سایر خودروهایی که از موتور Tu5 استفاده می کنند مثل h30کراس ، رانا یا پارس LX.) را شاهد هستیم، در خودروهای زانتیا و پارس ELX 1800  نیز از کویلهایی استفاده شده که از وایرهای هم سایز استفاده می کنند. اما در خودروهای EF7 (دنا و سمند) و ال90 نیز که از کویلهای مدادی استفاده می کنند، وایرها به پایین آنها متصل هستند. معمولا عمر وایرها بیشتر از شمع ها هست. مهمترین نکته در مورد شناسایی وایر خراب، برق دزدی می باشد که بصورت خطوط مشکی عمودی روی شمع قابل تشخیص می باشد. ریپ زدن نیز از دیگر علایم خرابی وایر بوده که می بایست مورد تعویض قرار گیرد. وایر با کیفیت به دلیل احتراق قوی تر موجب افزایش شتاب خودرو می گردد.

بهترین مکان برای تنظیم موتور ، مراکز تون آپ در سطح شهر هستند که مجهز به دستگاه چهارگاز می باشند. در حال حاضر گازی HC به میزان 250 PPM و گاز CO به میزان 0.7 نهایت حدآلایندگی در مراکز معاینه فنی می باشند. در اینجا لازم است اشاره کنیم سلامت قطعه کاتالیزور نیز در پایین آمدن میزان گازهای آلاینده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

کاراکال تیونینگ

سیستم احتراق خودرو از دو زیرسیستم تشکیل می شود: فرایند احتراق ، فرایند تزریق سوخت.

در بخش فرایند جرقه، برق مورد نیاز برای جرقه زدن، از طریق کویل ، تامین شده و به وسیله وایرها به شمع ها ارسال می گردد. پس در این سیستم وایرها و شمع ها و کیفیت کاری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین:

 



آنچه دیگران می خوانند:

 

 

* این مطلب رپرتاژ آگهی میباشد و سایت شما نیوز هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.



منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65658356/%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%81%D9%86%DB%8C

 

بطور معمول در خودروهای با موتور 8 سوپاپ (موتور پژو405 Xu7 ،206 تیپ2 TU3، تیبا و پراید) استهلاک کاتالیزور بالاتر بوده و در مسافت کمتری نسبت به موتورهای 16 سوپاپ دچار کاهش راندمان می شوند. به همین علت درصورتیکه موتور از لحاظ آلایندگی دچار ایراد باشد و از لحاظ فنی و تنظیم موتور ایرادی نداشته باشد، خرابی کاتالیست یکی از ایرادات قابل پیشبینی می باشد.

 شمع ها به مرور زمان به دلیل شرایط کاری سخت (دمایی حدود 900 درجه سانتیگراد به بالا) زودتر دچار فرسایش شده و لازم است به طور معمول هر 15 هزار کیلومتر مورد بررسی یا تعویض قرار گیرد. دقت داشته باشید سرویس به موقع شمع ها موجب کاهش مصرف سوخت می گردد. استفاده از شمع مرغوب و با کیفیت نیز در دراز مدت موجب کمتر کربن گرفتگی اتاق احتراف می گردد و افزایش شتاب را به همراه دارد.

امروزه در شهرهای پر جمعهیت برای کاهش آلایندگی  و مالکان موظف به شرکت در آزمون معاینه فنی هستند به همین جهت برای قرار گرفتن خودرو در میزان مشخصی از آلایندگی و به تبع آن کاهش مصرف سوخت، لازم است به این موضوع توجه ویژه ای گردد. مهمترین نکته در امر تنظیم موتور ، بررسی سیستم احتراق خودرو می باشد.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری