افزایش تولید به رقابت پذیری صنعت خودرو بستگی دارد

یکی از کلیدواژه های متداول در قانون مقررات خودرویی رقابت پذیری است که در ماده ۲ این قانون به طور کامل بر آن تاکید شده است.

ظرفیت تولید سالانه 3 میلیون خودرو در کشور وجود دارد و برای این میزان تولید باید از مونتاژ فاصله بگیریم و ابتکار ساخت را در دسترس خود داشته باشیم.

تحقیق و توسعه مشترک، خرید مشترک و تولید مشترک 3 حلقه مهم در زنجیره ارزش خودرو هستند که در صورت پیاده سازی در صنعت خودرو می توان به هم افزایی و رقابت پذیری دست یافت. بسیاری از غول های خودروسازی دنیا دارای مراکز تولید مشترک هستند و توانسته اند حجم تولید را در این مراکز افزایش دهند.

در سال 2017، تحویل خودرو در کشور به 700 هزار دستگاه کاهش یافت و حدود 200 هزار خودروی معیوب در پارکینگ‌های خودروسازان انباشته شد. در سال 1401 هجری شمسی تولید مجدداً افزایش یافت و به 1340000 دستگاه رسید، اما نمودار تولید خودرو در کشور همواره دارای نوسان است، بالا و پایین می‌رود، زیرا زنجیره تأمین مستقل و زیرساخت‌ها محلی نیست.

بازار خودرو را نمی توان به سادگی با افزایش تولید مدیریت کرد، عرضه نیز باید شفاف شود.

وزارت ایمنی با غلبه بر مشکلات کوتاه مدت و روزمره صنعت خودرو، تمرکز خود را بر اجرای طرح های تحولی و زیربنایی به ویژه با حضور وزیر ایمنی و تجارت با تمرکز بر بهره برداری از پنجره فرصت قرار داده است. فناوری های نوین در صنعت خودرو مانند برق و ارتباطات می تواند زمینه ساز تحول در صنعت خودروسازی کشور شود، از سوی دیگر قوانین خودروسازی کشور با بیماری های صنعت خودروسازی کشور شروع به تغییر کرده است. در سال های اخیر با تدوین آیین نامه های مربوط به قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو که هم اکنون در کمیته های تخصصی دولتی در حال نهایی شدن است.

برنامه های پیش رو چشم انداز روشنی از این صنعت نشان خواهد داد تا با عبور از بحران ها و مشکلات کوتاه مدت این صنعت، اجرای طرح های تحول آفرین این صنعت منجر به توسعه پایدار این صنعت شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247529/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B1%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری