افزایش باورنکردنی ۷۰ میلیونی قیمت خودرو !

قيمت خودرو يک ماهي‌ است که با افزايش قابل توجهي همراه شده است. 11 آبان سال جاري بود که دلار سقف تاريخي خود را شکست و وارد کانال 34 هزار تومان شد. البته دلار در اين محدوده ثابت نماند و در روزهاي بعد کانال‌هاي بالاتر را نيز فتح کرد.

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

روند افزايش قيمت خودرو از همان روز سقف‌شکني دلار آغاز شد. گرچه اين روزها دلار با ثبات نسبي همراه شده است، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد خودرو همچنان در شيب تند افزايش قيمت قرار گرفته است.

در ابتدا، قيمت خودرو در اين بازار با نوسانات قابل توجهي همراه شد و برخلاف بازار خودروهاي داخلي، مقداري سطح معاملات بالا رفت. فعالان بازار خودرو مدعي هستند که اين روزها بازار خودروهاي خارجي به دليل جدي شدن بحث واردات و نزديک شدن خودروهاي وارداتي به پشت مرزهاي ايران، اين بازار در وضعيت رکود قرار گرفته است و خودرويي در اين ميان خريد و فروش نمي‌شود.

در اين ميان بايد به اين نکته توجه کرد که در ابتداي افزايش قيمت‌ خودرو، بازار در رکود مانده بود، اما رفته رفته اين رکود کمتر شد و اکنون نيز فعالان بازار ادعا مي‌کنند سطح معاملات به حدي رسيده که مي‌توان گفت بازار با رکود هشت‌ماهه خود خداحافظي کرده است حال پرسشي که مطرح مي‌شود اين است که خودروها طي يک ماه چقدر افزايش قيمت داشتند؟

همزمان با اين سقف‌شکني‌ها بازار خودرو با جهش قيمتي قابل توجهي همراه شد. کارشناسان معتقدند که بازار خودرو در حال حاضر در وضعيتي به سر مي‌برد که به کوچک‌ترين محرک‌ها نيز واکنش نشان مي‌دهد و قيمت خودرو را با نوساناتي همراه مي‌کند.

رکورددار افزايش قيمت در بين خودروهاي پرطرفدار و ارزان‌قيمت‌ بازار شاهين G معرفي شده است. اين خودرو از 11 آبان 1401 تا 19 آذر سال جاري، 70 ميليون تومان افزايش قيمت داشت. اين يعني شاهين G در اين يک ماه حدودا 19 درصد افزايش قيمت را تجربه کرده است در اين ميان، بايد به اين نکته توجه کرد که بازار خودروهاي خارجي نيز در ابتداي سقف‌شکني دلار دچار تلاطم‌هايي شد.

پس از تسريع روند صعودي نرخ دلار از آبان ماه، قيمت خودرو نيز بار ديگر افزايشي شد و رکوردهاي جديدي را ثبت کرد. چنانکه در کمتر از يک ماه خودرويي نظير شاهين G افزايش قيمت 70 ميليون توماني را تجربه کرد.

حال بايد منتظر ماند و مشاهده کرد که تا پايان امسال چه تعداد خودرو وارد کشور مي‌شود و آيا تعداد واردشده به بازار ايران، تاثيري در قيمت‌ خودرو مي‌گذارد يا خير البته کارشناسان در پاسخ به اين پرسش مطرح مي‌کنند که تعداد خودروهاي وارداتي به اندازه‌اي نيست که در وضعيت بازار و قيمت‌ها تاثير چنداني بگذارد و ممکن است بازار به همين روال خود ادامه دهد. برخي ديگر نيز معتقدند که اگر يک ميليون خودرو نيز وارد کشور شود، بازار ايران علاوه بر تورم موجود در کشور، درگير بحث تورم جهاني مي‌شود و وارداتي‌ها را با افزايش قيمت همراه مي‌کند.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn66001704/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%86%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

افزایش باورنکردنی ۷۰ میلیونی قیمت خودرو

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری