اصرار پلیس راهنمایی و رانندگی بر جریمه کردن عابران متخلف

عابر پیاده باید خوب ببیند و خوب دیده شود

چندی پیش رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان با اشاره به اینکه یک سوم قربانیان حوادث رانندگی در شهرستان های استان عابران پیاده هستند، تغییر رفتار ترافیکی عابران پیاده را یکی از راهکارهای کاهش تصادفات عنوان کرد. .

سرهنگ اسماعیل خوشفکت گفت: عابران پیاده یک سوم قربانیان حوادث رانندگی در شهرهای استان را تشکیل می دهند و از ابتدای دی ماه 1401 تا پایان دی ماه 1401 هجری قمری حدود 67 عابر پیاده به این علت جان خود را از دست دادند.

وی افزود: برخی از عابران پیاده معتقدند که همیشه در تمام جاده ها حق تقدم دارند و رانندگان باید در حین رانندگی به عابران پیاده توجه کنند اما واقعیت این است که عوامل زیادی باعث حواس پرتی راننده می شود و این حواس پرتی می تواند منجر به تصادفات ناگوار عابر پیاده شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمان نیز تصریح کرد: اگر توسعه فرهنگی لازم برای تغییر رفتار ترافیکی عابران پیاده اجرا نشود، قطعا این تعداد افزایش می یابد.

وی به عابرین پیاده توصیه کرد در هنگام عبور از خیابان با تلفن همراه صحبت نکنند و به الزامات عبور از خیابان، دید خوب و دید خوب توجه کنند.

پرهیز از عجله و شتاب، پرهیز از حرکات غیرمنتظره، عبور از مکان های مجاز مانند پل ها و خطوط عابر پیاده، خروج از درب عقب سمت راست خودرو، استفاده از پیاده رو و پرهیز از تردد در خیابان از مهمترین وظایف سرهنگ خوشوگت است. در زمینه رفتار ترافیکی.

وی از مسئولان مسئول خواست تا با فراهم کردن زیرساخت‌ها برای گذرگاه‌های ایمن عابر پیاده و توسعه الزامات ترافیکی این محدوده، به افزایش ایمنی گذرگاه‌های پیاده کمک کنند.

۴۵ درصد از عابران پیاده در تهران مقصر شناخته شدند

این در حالی است که پلیس حدود سه سال پیش جریمه عابران پیاده را افزایش داد، زیرا پلیس راهنمایی و رانندگی معتقد است بسیاری از تخلفات رانندگان به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی عابران پیاده است و از آنجایی که قانون در مورد این نوع تخلفات سکوت کرده است و باید راه حل قانونی برای آن در نظر گرفته شود. برای آنها پیدا شد.

در همین راستا سردار سید کمال هادیان فر سه سال پیش از آمادگی پلیس راه برای اجرای طرح شناسایی عابران پیاده و جریمه آنها خبر داد و گفت: این طرح به صورت آزمایشی در تهران قابل اجراست. به گفته پلیس، این طرح که با شناسایی چهره عابر پیاده و تطبیق آن با سامانه های اطلاعاتی پلیس انجام می شود، می تواند به انضباط ترافیکی کمک کند.

در لایحه جدید اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی که به تازگی برای پیگیری قانونی به مجلس نمایندگان ارسال شده است، برای متخلفان جریمه ای در نظر گرفته شده است که در صورت تصویب نهایی مجلس و تایید شورای نگهبان این قانون تبدیل به قانون می شود. .

البته باید گفت که نمی توان از سهم خطای عابر پیاده در تصادفات چشم پوشی کرد، به طوری که بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ 45 درصد از مرگ و میر عابر پیاده در تهران به دلیل خطا تشخیص داده می شود. این آمار نشان می دهد که این افراد نه تنها مقصر نیستند بلکه سهم زیادی در تصادفات دارند.

با این جزئیات، پلیس قصد دارد عابران پیاده را بر اساس ملیت آنها جریمه کند و هویت آنها را تأیید کند. البته باید گفت که مبلغ ریالی این میزان جریمه در لایحه قانون دولت مشخص نشده بود و باید منتظر تصویب این قانون در مجلس نمایندگان باشیم تا آیین نامه آن در دولت تنظیم شود.

جریمه عابران پیاده در کشورهای دیگر

شاید بد نباشد نگاهی به قوانین مربوط به عابران پیاده در کشورهای دیگر بیندازیم. در کشورهای اروپایی، عابران پیاده در صورت مجرم شناخته شدن، مانند راننده جریمه می شوند. به عنوان مثال، اگر بنزین خودروی شما در آلمان تمام شود و مجبور شوید از ماشین پیاده شوید و وارد جاده شوید، علاوه بر اینکه به دلیل عدم توجه به خالی بودن باک بنزین جریمه می شوید، باید برای رانندگی در آن نیز جریمه شوید. بزرگراه و به خطر انداختن جان خود و دیگران با پرداخت جریمه.

در واشنگتن، جریمه عابران پیاده که به علائم راهنمایی و رانندگی توجهی ندارند ۲۵ دلار است. همچنین در برخی از شهرهای ایالت هاوایی آمریکا استفاده از تلفن همراه توسط عابران پیاده هنگام عبور از خیابان از سال 2017 ممنوع شده است و جریمه ها بسته به تعداد تخلفات برای هر نفر از 15 تا 99 دلار متغیر است.

در برخی از نقاط چین پیاده روها برای استفاده مردم عادی و افرادی که سرشان روی تلفن همراه است جدا شده و برای افرادی که مرتکب اشتباه می شوند جریمه در نظر گرفته شده است.

کره جنوبی و فرانسه علائم هشدار دهنده را در پیاده روها نصب کرده اند و حتی چراغ های راهنمایی و رانندگی را روی زمین نصب کرده اند.

در کشور کوچکی مانند سنگاپور، عابران پیاده توسط پلیس جدی گرفته می شوند. در این کشور، هر عابر پیاده ای که از مناطق تعیین شده (مانند خطوط عبور عابر پیاده یا پل های ویژه) عبور نکند، 20 دلار سنگاپور جریمه خواهد شد. طبیعتا قوانین بسیار سخت گیر دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که بر اساس آن متخلف می تواند به حبس محکوم شود!

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247287/%D8%B9%D8%B2%D9%85-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%B3-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D9%85%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%AA%D8%AE%D9%84%D9%81

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری