اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار با واردات و رشد تیراژ تولید کاهش می‌یابد

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه عده‌ای معتقدند افزایش قیمت خودرو در بازار ناشی از کافی نبودن تیراژ تولید است، نظر شما چیست؟ توضیح داد: حتما یکی از دلایل این است تا زمانی‌که عرضه و تقاضا در هر صنعتی با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، قیمت کالا افزایش می‌یابد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: افزایش قیمت خودرو را با توجه به تحریم‌ها وشرایط موجود باید براساس منطق و استدلال باشد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به عنوان حاکمیت و دولت اصرار داریم که قیمت خودرو ثابت باقی بماند باید منابع آن جبران شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اینکه با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، بهای این کالا در بازار به همان میزان گران می‌شود، توضیح داد: از آنجاکه تقاضا از عرضه بیشتر است، هر اقدامی که انجام دهیم اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به دنبال افزایش است؛ بنابراین برای رفع این مشکل باید عرضه از طریق واردات یا رشد تولید افزایش یابد.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65733343/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D9%88

طاهری ادامه داد: من موافق حذف قیمت‌گذاری دستوری به گونه‌ای که بهای خودرو سلیقه‌ای تعیین شود، نیستم اما در مقابل سرکوب قیمت را نیز قبول ندارم، زیرا در شرایطی که کالا انحصاری است و تولید آن کمتر از میزان تقاضا است، باید تنظیم‌گری عادلانه و صادقانه در این حوزه انجام شود.

نباید به خودروسازان اختیار داد که قیمت‌ها را سلیقه‌ای افزایش دهند/ضرورت حمایت از مصرف‌کننده و از تولیدکننده

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مصطفی طاهری درباره قیمت خودرو، گفت: در حوزه قیمت خودرو ۲ رویکرد وجود دارد؛ نخست آنکه عده‌ای معتقدند، قیمت کالایی مانند خودرو به هیچ وجه نباید تغییر کند، تحقق این سیاست مستلزم جبران هزینه‌های خودروساز است.

وی با اشاره به ایده برخی افراد مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو، اضافه کرد: با توجه به اینکه عرضه و تقاضای خودرو با یکدیگر همخوانی ندارد نباید به خودروسازان اختیار داد که قیمت‌ها را سلیقه‌ای افزایش دهند، باید نظارت و تنظیم‌گری دولت در آنالیز قیمت و سود واقعی به گونه‌ای باشد که از مصرف‌کننده و از تولیدکننده به خوبی حمایت شود.

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری