آیا تهرانی ها در نوروز 1403 با پل حافظ وداع خواهند کرد؟

پل فلزی غیر استاندارد اما شلوغ!

بهمن ماه سال گذشته، سید محمد عقمری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: قدمت پل حافظ بین 50 تا 60 سال است و عمر مفید آن به پایان رسیده است و قرار است این پل به پایان برسد. برچیده شد.

پل حافظ بر اساس استانداردهای روز نیاز به مقاوم سازی دارد و هزینه مقاوم سازی پل های فلزی بسیار بالاست. در حالی که در عملکرد ترافیکی این پل ها تردیدهایی وجود دارد.

در عین حال سیدجعفر تشری هاشمی، رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران نیز در خصوص جمع آوری پل حافظ اعلام کرد: این پل در عید 1402 جمع آوری می شود زیرا تعمیر آن در دسترس همگان نیست. . اکنون که محل پل، چراغ قرمز یا وضعیت دیگری مشخص شده است، موضوع باید بررسی شود. اما این سازه فلزی جمع آوری خواهد شد. این پل قرار بود موقت باشد اما سال هاست که مورد استفاده قرار می گیرد. باید مدام از این پل ها بازدید کنیم و در صورت خرابی سازه باید به سرعت مشکل را حل کنیم. البته با وجود این صحبت ها، در نوروز 1402 برای پل حافظ اتفاقی نیفتاد.

پل حافظ در یکی از پرترددترین جاده های تهران قرار دارد. چون از چهارراه دانشکده شروع می شود و بعد از خیابان جمهوری امتداد می یابد و قبل از رسیدن به بازار موبایل ایران به خیابان الحطیف می رسد.

روزانه تعداد زیادی خودرو از این پل باستانی عبور می کنند تا به مراکز مهمی مانند بازار موبایل ایران، گردنه علاءالدین، مجتمع شارسو و حتی بازار تهران در طول آن برسند.

پل حافظ یکی از ده ها پل فلزی ساخته شده در پایتخت است و اکنون نه تنها استانداردهای ساخت آن با مقررات و دستورالعمل های جدید مطابقت ندارد. علاوه بر این، فلز آن نیز مقاومت خود را از دست داده است، به طوری که به گفته مقامات ذیربط، تعمیر و نگهداری این پل کاملاً بی‌سود است.

هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است

شهردار تهران چند روز پیش در حاشیه جلسه هفتگی شورای دولت و جمعی از خبرنگاران گفت: مونتاژ یا مقاوم سازی پل حافظ در دست مطالعه است و هنوز تصمیمی گرفته نشده است. علی رضا زاکانی همچنین افزود: نتیجه پس از بررسی نهایی اعلام می شود.

زاکانی افزود: اگر تصمیم به جمع آوری پل گرفته شود، عید بهترین فرصت است.

هادی حق بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به تکمیل گروه پل حافظ اشاره کرد و گفت: پل حافظ از نظر سازمان مشاور و حوزه عمرانی قطعا نیازمند مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای است اما فقط در صورتی که نیاز به حفظ این پل باشد. به نظر ما، هزینه انجام پروژه قابل توجه است. چون پل بسیار قدیمی است و با نسخه های جدید باید مقاوم سازی کامل انجام شود که هزینه زیادی دارد و به نظر ما توجیه اقتصادی ندارد.

گفت: اما پل مونتاژ شود یا نه؟ ما باید تاثیر جمع آوری پل را بر روی شبکه و ترافیک محاسبه کنیم و لازم است این مبحث از بخش حمل و نقل و ترافیک به ما بگوید که اگر این پل را جمع آوری کنیم; آیا نیاز به تعویض دارد یا خیر؟ آیا آنها می توانند با کنترل روشن شدن چراغ ها ترافیک را مدیریت کنند؟ این موضوع قطعا باید به حوزه عمرانی کشیده شود و به همین دلیل با عامل حمل و نقل و ترافیک و همکارانشان جلسه ای برگزار کردیم و با آنها ارتباط برقرار کردیم و منتظر پاسخ هستیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است. زمینه فنی عمرانی پس از مونتاژ پل انجام و اقدامات لازم باید انجام شود.

همچنین روز گذشته سرهنگ احسان مومنی معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی در خصوص نظر پلیس راه در خصوص حذف پل حافظ که مدیریت شهری آن را ناایمن می داند، گفت: برای برچیدن پل حافظ جلسه ای با مدیران شهری برگزار می کنیم تا مشخص شود زمان و مکان این کار البته به شرطی که مسیر جایگزین مشخص شود.برای تردد خودروها تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: باید برای این امر تدابیر ترافیکی اندیشیده شود تا مردم با مشکل مواجه نشوند و پس از آن بتوانیم اقدامات لازم را برای پرکردن پل انجام دهیم.

سرهنگ مومنی ادامه داد: اگر اکنون پل را جمع آوری کنیم شاید تقاطع به تنهایی مشکل ترافیک را حل نکند آنچه مهم است مراحل بعدی است.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی کشور تایید کرد: در این راستا منتظر اعلام تاریخ جلسه مشترک با مدیریت شهری که شورای ترافیک تهران است هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ابتدا مدیریت شهری باید مسیر، محور یا تونل جایگزین پل حافظ را طراحی و تعیین کند و سپس مونتاژ آن را آغاز کند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247532/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B3-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D9%84-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری