BMW S1000RR نامی شناخته شده در میان علاقه مندان به ورزش در دنیای هیجان انگیز موتورسواری است. اگرچه سوپر دوچرخههای زیادی مانند Kawasaki Ninja H2R، Ducati Panigale، Honda CBR1000RR و Yamaha YZF-R1 وجود دارد، اما هر یک از آنها با فناوری منحصر به فرد خود حرفهای زیادی برای گفتن دارند. اما BMW همیشه شگفتی های زیادی برای متفاوت بودن دارد. از ظاهر و سبک منحصر به فرد گرفته تا سیستم سوپاپ منحصر به فرد و آیرودینامیک بالا، همه چیز بیانگر سبک متفاوت BMW است.
S1000RR یکی از سوپر دوچرخه هایی است که هر ساله توسط معتبرترین نشریات جهان به عنوان سریع ترین و حرفه ای ترین انتخاب می شود. نسل دوم این سوپربایک که در اواخر سال 2018 به دنیا معرفی شد توسط بسیاری از نشریات S1000RR نام گرفت و یک شاهکار مهندسی تکرار نشدنی مهندسی باواریا است.
در این مقاله با نسخه M سوپربایک ب ام و آشنا می شویم تا متوجه شویم این سوارکار باواریایی چه رازهایی را پنهان می کند.
یک نوع از نسخه M
بی ام و S1000RR از سال 2009 به عنوان سوپربایک این شرکت به بازار عرضه شد.S1000RR حدود 9 سال پیش با ظاهری خاص و بدنه ای متفاوت ظاهر شد و در سال 2018 این سوپربایک باواریایی با چهره ای تهاجمی و جدیدتر به دنیا معرفی شد.
نسل دوم S1000RR با زبان طراحی جدید BMW تزئین شده است که با سبکی نافذتر و بالغ تر از نسل اول مشخص می شود. با نگاهی دقیق به نیمرخ این موتور سیکلت اسپرت متوجه می شوید که دهانه آن به سمت جلو و با زاویه خاصی طراحی شده است.
شکل خمیده دهانه، مخزن بزرگتر، استفاده از خطوط تیز روی پنل ها و زاویه نسبتاً زیاد لاستیک عقب با گلگیر، حس اسپرت تری به این سوپربایک باواریایی بخشیده است. در این میان، تغییرات طراحی گسترده ای را می توان در نمای جلوی S1000RR جدید مشاهده کرد.
با استفاده از زبان طراحی جدید BMW، ما شاهد یک سوپربایک تهاجمی تر از نسل اول هستیم. چراغ های مشابه سوپراسپرت هیبریدی این شرکت یعنی i8 با هالوژن داخلی تک لنزی، شکل LED خاص در نور و Y شکل مرکزی برای چراغ ها، چهره تهاجمی و خشن S1000RR را نشان می دهد.
برخلاف نسل قبلی، دیگر شاهد یک نور بزرگ در یک طرف و یک نور کوچک در طرف دیگر نیستیم. نمای عقب نیز کاملاً شبیه به مدل مسابقه ای این سوپربایک HP4 است. با این تفاوت که چراغ ال ای دی U شکل در پشت به منظور انتقال زیبایی لمسی به بیننده در عین اسپرت بودن طراحی شده است. BMW Motorrad مدل طراحی این سوپربایک را HP4 Racing Edition می نامد.
همانطور که قبلا ذکر شد، نسخه M S1000RR بررسی ما در این مقاله است. پنل های موتور، کاپوت عقب، بال های آیرودینامیکی U شکل و سپر عقب از فیبر کربن ساخته شده اند.
با افزودن این قطعات، ظاهر این سوپربایک شبیه موتورسیکلت های مسابقه ای می شود و با توجه به جنس این قطعات (فیبر کربن)، عملکرد بهتری را شاهد هستیم.
در طراحی M1000RR ارتفاع پوزه اندکی کاهش یافت و دو بال در دو طرف فلپ طراحی شد تا هیجان بیننده را افزایش دهد. M1000RR در اواخر سال 2021 برای رقابت با Ducati Panigale Superleggera معرفی شد. حدود 30 درصد از قطعات M1000RR از فیبر کربن ساخته شده است و پوسته بدنه با فیبر کربن در فریم میانی ترکیب شده است تا وزن این سوپربایک کاهش یابد و شتاب آن افزایش یابد.
غرشی که از M1000RR شنیده می شود!
چیزی که BMW Motorrad به آن افتخار می کند قلب تپنده جمع و جور و قدرتمند S1000RR است. نباید فراموش کرد که تغییرات و بهبودهای اساسی در اجزای مهم قلب تپنده این سوپربایک باواریایی ایجاد شده است. یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 999 سی سی نیروی محرکه این سوپربایک را تشکیل می دهد. این موتور دارای 16 سوپاپ با دو میل بادامک در بالا می باشد. قابل ذکر است که در نسخه M، هر چهار سوپاپ در هر سیلندر از تیتانیوم ساخته شده است.
به گفته BMW Motorrad، سوپاپ های تیتانیومی باعث افزایش راندمان موتور می شوند. حداکثر قدرت تولیدی این موتور به 212 اسب بخار در 14500 دور در دقیقه (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور تولیدی آن به 113 نیوتون متر در 11000 دور در دقیقه می رسد.
ناگفته نماند که در نسخه 2024 M1000RR، موتورسوار می تواند دور موتور را حداکثر تا 13500 دور در دقیقه (دور در دقیقه) بچرخاند، جایی که قدرت خروجی کمی کاهش می یابد و گشتاور خطی می شود. به همین دلیل این سوپربایک برتر از Ducati Panigale Superleggera است.
BMW Motorrad دارای حق امتیازی در این زمینه است که منجر به بهبود زمان بندی سوپاپ ها می شود. مکانیسم سوپاپ به گونه ای عمل می کند که دنده میانی دو دنده دیگر (مرتبط با میل بادامک ورودی و خروجی) را از طریق یک واحد کنترل الکترونیکی تغییر می دهد. این مکانیزم بازده حجمی موتور را حدود 17 درصد افزایش می دهد.
از عوامل موثر در افزایش قدرت و گشتاور این موتور می توان به قطر پیستون به نسبت کورس پیستون 80 در 49.7 میلی متر، نسبت تراکم بالا (13.5 به 1)، تزریق مستقیم سوخت دوگانه به منیفولد با متغیر اشاره کرد. ورودی و سیستم احتراق متغیر هوشمند.
همچنین لازم به ذکر است که موتور یک لیتری BMW M1000RR با سوخت بنزین اکتان 98 سازگار است. اما این شرکت سوخت اکتان 95 را برای بازارهای دیگر مانند خاورمیانه نیز توصیه می کند. اما این شرکت باواریایی استفاده از سوخت با عدد اکتان 98 را توصیه می کند که باعث کاهش ضربه و ضربه در پیستون ها می شود.
علاوه بر این، سیستم متعادل کننده میل لنگ در این موتور بهبود یافته است تا لرزش وارد شده به میل لنگ به حداقل ممکن برسد. از سوی دیگر، یک گیربکس 6 سرعته شیفت ثابت با نسبت کوتاه با مکانیزم کلاچ جدید، شتاب را تسریع می کند.
یک سیستم کلاچ چند صفحه ای با مکانیزم هیدرومکانیکی نیرو را از طریق یک زنجیره X-ring (ساخته شده از مواد آلیاژ فولادی سبک وزن) به چرخ عقب منتقل می کند.
سیستم کنترل کشش دینامیک DTC نیز شتاب این سوپربایک را بهبود می بخشد. شتاب این موتورسیکلت از حالت سکون تا 100 کیلومتر بر ساعت 3.2 ثانیه است و در اکثر تست ها این شتاب کمتر از یک دهم ثانیه است.
راحتی بالا و محیط کاری منحصر به فرد
طراحان و مهندسان BMW Motorrad تغییرات اساسی را در M1000RR اعمال کرده اند و این سوپربایک دارای ویژگی های منحصر به فردی در بخش ارگونومی است. فاصله بین سوارکار و فرمان با در نظر گرفتن سطح پایین تر صندلی (زین) نسبت به باک 25 درجه است.
نکته مهم این است که یک زین از مواد مرغوب و سطح مقطع ساخته شود. زاویه فرمان بهترین موقعیت را برای راکب این سوپربایک فراهم می کند. همچنین برای بهبود ارگونومی، ارتفاع صندلی 832 میلی متر است.
حساب های جدید برای باواریایی ها
فریم بدنه این سوپربایک از مواد آلومینیومی ساخته شده است. مهندسان باواریایی همچنین با استفاده از مواد فیبر کربنی موفق شدند حداکثر وزن این موتورسیکلت را به 212 کیلوگرم (با احتساب تجهیزات استاندارد) در این نسخه برسانند.
استفاده از بال های فیبر کربنی M شکل U برای بهبود گردش هوا بر روی بدنه نیز باعث بهبود 20 درصدی سیستم خنک کننده این سوپربایک شده است. به دلیل توزیع وزن مناسب، هندلینگ این سوپربایک نیز عالی است.
M1000RR در لیست بهترین های آیرودینامیک قرار دارد
آیرودینامیک S1000RR را فقط می توان چشمگیر توصیف کرد. نسخه های عملکردی این سوپربایک M1000RR آیرودینامیک را متحول کردند. اسپویلرهای جدید روی گلگیر نشان دهنده نسل جدیدی از طراحی موتور سیکلت اسپرت است. دوکاتی نیز از این طرح استفاده کرده است.
بال های فیبر کربنی برای اولین بار توسط طراحان و مهندسان BMW در سال 2019 به عنوان نمونه اولیه یا نمونه اولیه بر روی S1000RR نصب شد و پس از گذراندن تست های آیرودینامیکی، ضریب درگ آنها به 0.27 رسید. این امر منجر به تبدیل شدن این نسخه به مدل عملکرد M1000RR شد. اسپویلرهای U شکل در دو طرف بدنه باعث ایجاد جریان های گردابی می شوند.
طبق ادعای BMW Motorrad، این اسپویلرهای فیبر کربنی U شکل می توانند 16.3 کیلوگرم نیروی رو به پایین تولید کنند. رقص می تواند کمک زیادی به ایجاد قدرت بیشتر برای حرکت کند. همچنین نوع طراحی بدنه به گونه ای است که به دلیل خم شدن بدنه و شیشه جلو در هنگام شتاب گیری، سیستم DTC Dynamic Traction Control وارد مدار شده و با پایداری بالا باعث بهبود عملکرد این سوپربایک می شود.
رانندگی اسپرت و باکیفیت به سبک BMW
دمپر هیدرولیک قابل تنظیم (فنر کمکی) در جلو با تغییرات مسیر بالا و پایین باعث جذب ضربه های این سوپربایک می شود. در محور عقب، محل دمپر از آلومینیوم ساخته شده است.
همچنین با توجه به اینکه دمپر آب در 6 جهت قابل تنظیم بوده و دارای ساختار مونوشوک می باشد، سواری این دوچرخه اسپرت پیشرفت زیادی داشته است. همچنین از لاستیک 120/70 در جلو و 200/55 در عقب استفاده شده است که برای یک سواری باکیفیت بسیار مهم است.
این لاستیک ها تایرهای سفارشی پیرلی دیابلو سوپرکورسا SP هستند که قابلیت جذب لرزش و چسبندگی بالاتری دارند. یکی از قطعاتی که باعث برتری M1000RR نسبت به رقبای خود می شود، سیستم ترمز منحصر به فرد آن است.
سیستم ترمز در محور جلو از دو دیسک خنک کننده سوراخ دار به قطر 320 میلی متر با کالیپرهای چهار پیستونی و در محور عقب یک دیسک خنک کننده سوراخ دار به قطر 220 میلی متر با کالیپرهای دو پیستونی با لنت های سرامیکی تشکیل شده است.
بی ام و حداکثر سرعت M1000RR را 306 کیلومتر بر ساعت اعلام کرد و در صورت ترمزگیری با این سرعت، توقف کامل این سوپربایک از سرعت 306 کیلومتر در ساعت تنها 10.7 ثانیه طول می کشد. این بار به دلیل سیستم ترمز بسیار پیشرفته BMW و هماهنگی بین سیستم ترمز ABS و DTC است که منجر به عملکرد بالا می شود.
ارزش سوپربایک باواریایی
از جمله مهم ترین آپشن های M1000RR می توان به موارد زیر اشاره کرد: صفحه نمایش 6.5 اینچی TFT، سیستم کمکی تعویض دنده برای افزایش سرعت تعویض دنده، کنترل ترمز دینامیکی، کنترل شتاب جانبی، سیستم کنترل پرتاب، سیستم کنترل چرخ، کنترل پرتاب، 7 حالت رانندگی (بارانی) ، جاده)، Dynamic، Racing، Race Pro 1، Race Pro 2 و Race Pro 3)، سیستم ترمز ABS و Pro ABS، قطعات فیبر کربنی M، سیستم نشانگر فشار تایر، سیستم شتاب، سری M، سیستم کلاچ M و مسابقه پکیج M. قیمت M1000RR در بازار 32900 دلار است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250584/%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE-%D8%AE%D8%A7%D8%B5-%DB%B3%DB%B2-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7