یکی از کارشناسان بازار خودرو می گوید: وقایعی که بازار خودرو در بهار امسال شاهد آن بود، مشابه شرایطی است که سیاستمداران در سال 1402 هجری شمسی در آن دنبال کردند، یعنی در بازاری که سیاست انقباض پولی در آن شکل گرفت. این سیاست برای کاهش تورم در کوتاه مدت استفاده می شود تا زمانی که سیاست ها از جنبه های مختلف با یکدیگر همسو نباشند، بازار همچنان در تورم مشارکت خواهد داشت.
این کارشناس ادامه داد: با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، بازارهای سرمایه مانند خودرو، مستغلات، طلا و ارزهای بین المللی با کمترین نرخ تورم کنترل می شوند.
همچنین با توجه به ثبات قیمت ارز، حجم واردات و صادرات و حجم تولید، کاهش قیمت خودرو ادامه دارد و در این زمان بازار و فروشندگان خودرو برای جذب مشتری فعال هستند. ، شرایط فروش متفاوتی را ارائه دهند یا قیمت خودرو را برای تغییر کسب و کار خود تنظیم کنند. همچنین با رکود شدید بازار، بهترین زمان خرید خودرو برای مصرف کنندگان است.
از سوی دیگر با توجه به شرایط کنونی که بازار خودروهای برقی در کشور داغ شده، اخباری مبنی بر اصلاح لایحه واردات خودروهای برقی به گوش می رسد.
هفته گذشته شورای دولت طرح اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کرد و گفته می شود این لایحه برای تسهیل واردات خودروهای برقی به تصویب رسیده است. در این پیش نویس قانون، الزام «انتقال فناوری» برای واردات خودروهای برقی لغو شد.
هفته گذشته سخنگوی دولت از تصویب قانون اصلاح «قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو» خبر داد. به نظر می رسد این تصمیم با هدف تسهیل واردات خودروهای برقی صورت گرفته است. به گفته علی بهادری جهرمی، سخنگوی رسمی دولت، تصویب لایحه قانون اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو با هدف واردات خودروهای روز دنیا انجام شد.
وی تاکید کرد: در قانون موجود محدودیت هایی برای واردات خودروهای مدرن وجود دارد و در لایحه قانون دولت نیز اصلاحاتی برای تسهیل واردات خودروهای مدرن مطرح شد. سخنگوی دولت همچنین گفت: در عین حال قرار است تامین منابع به شرکت های دانش بنیان در حوزه خودرو نیز در نظر گرفته شود.
اگرچه سخنگوی رسمی دولت درباره جزئیات اصلاحات پیش بینی شده از سوی هیات وزیران در قانون ساماندهی صنعت خودرو توضیح خاصی ارائه نکرد، اما یک منبع آگاه گفت: وزارت صمت پیشنهاداتی را به هیات وزیران ارائه کرده است. تسهیل و تسریع در روند واردات خودروهای برقی، در صورت موافقت دولت و نمایندگان شورای اسلامی، قانون گذاری و واردات این نوع خودروها روان شود.
به گفته این منبع آگاه، پیشنهادات و اصلاحات مد نظر وزارت حراست شامل ماده 4 قانون تنظیم مقررات صنعت خودرو است که البته بر خودروهای برقی تمرکز دارد. این منبع آگاه تائید می کند: یکی از مفاد این ماده قانون، الزام انتقال فناوری برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است و وزارت امنیت به دولت پیشنهاد کرده است که این بند را برای تسهیل واردات خودروهای برقی تا حد امکان حذف کند. ممکن است.»
وی همچنین گفت: در ازای لغو این بند، تعرفه جزئی برای ورود این خودروها به نفع خودروهای برقی در نظر گرفته می شود. این منبع آگاه تاکید میکند: منابع تعرفهای برای تامین زیرساختهای خودروهای برقی مانند ایستگاههای شارژ استفاده میشود.
با جمع آوری اظهارات این منبع آگاه و سخنگوی دولت، به نظر می رسد اصلاحات مد نظر هیئت دولت در قانون تنظیم مقررات خودرو، همان ماده 4 و بند مربوط به انتقال فناوری است.
کاهش 50 میلیون تومانی کیا سراتو 2000
خودروهای داخلی دیروز از 1 تا 22 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. پادرا پلاس دوال (1403) با 22 میلیون تومان افزایش به 758 میلیون تومان، تارا اتوماتیک (85 سرعت) (1403) با 9 میلیون تومان افزایش به 932 میلیون تومان و داینا پلاس (5 دنده) (1403) با افزایش قیمت به فروش رسید. 7 میلیون تومان . به 802 میلیون تومان، رانا پلاس پانوراما (85 تیپ) (1402) با افزایش 6 میلیون تومانی به 685 میلیون تومان، پارس سال (1402) با افزایش 5 میلیون تومانی به 667 میلیون تومان و شاهین (بدون سانروف) (1403) اختصاص یافت. ) افزایش ۴ میلیون تومانی به ۶۶۲ میلیون تومان.
همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 10 تا 25 میلیون تومان بودیم. جایی که لاماری ایما (1403) با 25 میلیون تومان افزایش 2 میلیارد و 85 میلیون تومان، فینیکس اف ایکس پریمیوم (1403) با افزایش 25 میلیون تومانی 2 میلیارد و 235 میلیون تومان و فونیکس آریزو 6 پرو (1402) یک میلیارد افزایش یافت. و 545 میلیون تومان افزایش 15 میلیون تومانی، Fidelity Prime 5 نفره (رینگ 10 بازو) (1403) با افزایش 15 میلیون تومانی به یک میلیارد و 930 میلیون تومان، فینیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) با افزایش 10 میلیونی رسید. تومان به 2 میلیارد و 980 تومان.
همچنین در بین خودروهای پریمیوم خارجی نیز شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت بودیم. قیمت کیا سراتو 2000 با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 500 میلیون تومان، تویوتا لوین هیبریدی (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 850 میلیون تومان و جتا VS7 (2023) رسید. با 50 میلیون تومان کاهش به 2.1 میلیارد و 850 میلیون تومان و جتا VS5 (2023) با 50 میلیون کاهش به 2 میلیارد و 650 میلیون تومان رسید.
از سوی دیگر در گروه خودروهای لوکس خارجی شاهد تغییر قیمت خاصی نبودیم و این گروه از خودروها در اولین روز هفته با اندکی نوسان قیمت در بازار آزاد فعالیت خود را آغاز کردند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249667/%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%84