کاهش فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروهای سنگین

بازار خودروهای تجاری به دلیل مشکلات فراوان در ساخت این خودروها در سال های اخیر شاهد نوسانات بسیاری بوده است. کاهش شدید تولید و کنار گذاشتن برخی شرکت های تجاری از تولید کامیون های سنگین و نیمه سنگین، علاوه بر افزایش بی رویه قیمت ها در سال های اخیر، منجر به افزایش شدید قیمت نهایی این خودروها در بازار داخلی شد. در این راستا دولت و مراجع ذیربط به دنبال راهکارهایی برای جبران کمبود این خودروها در کشور و تعدیل قیمت ها هستند. از جمله این راهکارها می توان به واردات نمونه کارکرده و عرضه کامیون و تراکتور در بورس کالا اشاره کرد. راهکارهایی که تاثیر قابل توجهی بر بازار، عرضه و تقاضای بارهای سنگین در کشور نداشت و در کنترل قیمت ها موفق نبود. اگرچه عرضه این محصولات در بازار سرمایه فرصت خرید مردم را افزایش می داد، اما به نظر می رسد دست مصرف کننده نهایی از این خودروها کوتاه شده و در نهایت این محصولات به دست دلالان یا دلالان بازار رسیده است.

بازار خودروهای سنگین مملو از محصولاتی است که خریدار ندارند

بررسی بازار خودروهای سنگین و نگاهی به نمایشگاه های مراکز مختلف نشان می دهد که خودروهای بدون مشتری زیادی وجود دارد. یکی از فعالان حوزه خودروهای سنگین به «دنیای خودرو» گفت: در حال حاضر خودروهای مختلفی در نمایشگاه خودروهای سنگین دیده می شود اما مصرف کننده نهایی نمی تواند این خودروها را بخرد زیرا قیمت این خودروها به شدت افزایش یافته و هیچکس نمی خواهد 8 میلیارد هزینه کند. تومان روی این خودروها.

وی افزود: در گذشته مردم نصف پول خرید خودرو را داشتند و با تسهیلات، وام و شرایط خودرو می خریدند. اما امروز قیمت ها به طرز عجیبی افزایش یافته، بار و درآمد کاهش یافته و مشتریان توانایی پرداخت اقساط را از دست داده اند. علاوه بر این، بسیاری از رانندگان خودروهای خود را در ماه های اخیر فروخته اند. چون معتقدند با چند میلیارد تومان پول ماشین و دریافت سود از بانک زندگی راحت تری خواهند داشت.

این فعال بازار خودروهای سنگین درباره وضعیت بازار خودرو گفت: بازار خودرو وضعیت خوبی ندارد و قیمت ها بی دلیل در حال افزایش است، اساساً فردی که به خودرو نیاز دارد توانایی خرید ندارد یا نمی تواند آنچه را که می خواهد بخرد. در این صورت همه به این فکر می کنند که شغل رانندگی خود را رها کنند.»

معامله گران در کمین عرضه کامیون در بورس!

عرضه کامیون، تراکتور و کامیون در بورس اقدامی است که به همگان امکان خرید این محصولات را می دهد. قیمت ها در بازار به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و خریدار واقعی می تواند محصول را با ارقامی بسیار کمتر از قیمت بازار از بورس خریداری کند.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که دلال‌ها نیز در کنار مصرف‌کنندگان در عرضه‌های بورس کمین کرده‌اند و برخی از این خودروها پس از خرید توسط دلالان، دوباره در بازار آشفته خودروهای تجاری ظاهر شده‌اند.

در همین راستا رئیس اتحادیه صنفی شرکت های حمل و نقل داخلی کشور دلیل عدم دستیابی مشتریان واقعی به محصولات سنگین را عدم آگاهی رانندگان کامیون از نحوه خرید محصولات تجاری از بورس دانست. وی در این خصوص اظهار داشت: عدم اطلاع رسانی صحیح در این زمینه نمایندگان شرکت ها را بر آن داشت تا… خودروها فقط باید برای خرید خودرو از بورس اقدام کنند.

رضا رستمی با اشاره به تاثیر عرضه محصولات تجاری در بورس کالا بر کاهش قیمت کامیون ها و تراکتورها در بازار گفت: متاسفانه شرایط عرضه محصولات تجاری در بورس به گونه ای است که فقط نمایندگان. شرکت‌های خودروسازی می‌توانند از بازار سهام خودرو خریداری کنند. این فرآیند به نفع مشتریانی است که نیاز به خرید این محصولات دارند.»

وی تصریح کرد: اگرچه کامیون ها و تراکتورها باید مستقیماً به رانندگان به عنوان مصرف کنندگان اصلی عرضه شود، اما تقریباً تمام معاملات در بازار از طریق واسطه انجام می شود.

کاهش شکاف قیمت در بازار و کارخانه به دلیل تقاضای کم

اگرچه قیمت ها در ماه های اخیر تقریبا ثابت مانده و شاهد کاهش قیمت برخی از محصولات بوده ایم، اما همچنان قیمت ها نجومی تلقی می شود.

رئیس فدراسیون شرکت های حمل و نقل داخلی در این خصوص به کاهش شکاف قیمتی محصولات تجاری در کارخانه و بازار اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت ها در بازار تجاری به دلیل عرضه در بورس نیست. اما به دلیل کاهش تقاضا در بازار است. ضمن اینکه در بازار خودروهای سواری نیز شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم. افزایش 70 درصدی قیمت کامیون و تراکتور در بازار و افزایش نجومی قیمت لوازم یدکی و لاستیک در حالی که کرایه بار در سال جاری تنها 30 درصد افزایش یافته است و قدرت خرید رانندگان برای خرید کامیون به طور قابل توجهی کاهش یافته است. به همین دلیل سرمایه گذاری در این بخش، منافع اقتصادی خود را از دست داده است.

بازار خودروهای تجاری منتظر سیاست درست است

شرکت های زیادی در کشور در زمینه تولید خودروهای تجاری فعال هستند. اما شرایط مطابق میل آنها پیش نمی رود. در حوزه خودروهای تجاری سیاست مناسبی وجود ندارد و دولت نیز از نوسازی ناوگان سنگین حمایت نمی کند.

در حال حاضر تولیدکنندگان تجاری آماده عرضه خودروهای بیشتر و ورود به بحث نوسازی ناوگان تجاری هستند. در یکی دو سال گذشته محصولات بسیار خوبی توسط تولیدکنندگان تجاری رونمایی شده است. محصولاتی که با کمک دولت می توانند فرآیند تعویض و نوسازی را تسریع بخشند و تسهیلاتی را در اختیار مشتریان و خودروسازان قرار دهند. به نظر می رسد اتخاذ سیاست های درست از سوی دولت باعث فعال شدن این شرکت ها شود. ظرفیت های زیادی در تولید خودروهای سنگین در کشور وجود دارد که برنامه و سیاست درست می تواند این ظرفیت ها را در مسیر درست قرار دهد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245899/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%81%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%87-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری