اگرچه قرار بود ناوگان کشتیرانی کشور در سالهای اخیر نوسازی و با مدلهای جدیدتر و مدرنتر جایگزین شود، اما طبق آخرین آمار، با بحران خوردگی مواجه شده و تعدادی مدل منسوخ به آن اضافه شده است. به گفته مدیرعامل فدراسیون سازمانهای حملونقل باری شهرداریها، نیمی از کامیونها و تراکتورهای فعال کشور فرسوده هستند، در حالی که این رقم برای کامیونها و کامیونتها به ترتیب به 30 و 45 درصد میرسد.
این در حالی است که میزان فرسودگی این خودروها حدود 50 درصد است و این بدان معناست که ناوگان باری کشور بیش از گذشته به خودروهای جدید نیاز دارد. اما روند نوسازی ناوگان سنگین به دلیل رونق تولید و تجارت پس از رفع تحریم ها منوط به افزایش حجم حمل و نقل کالا در کشور است.
نیمی از کامیون ها و تراکتورهای کشور فرسوده است
مدیرعامل فدراسیون سازمانهای حملونقل کالا در شهرداریهای کشور در تازهترین اظهارات خود درباره وضعیت خودروهای باری در کشور توضیح داد: تا پایان سال ۱۴۰۲ هجری قمری بیش از ۳۸۵۰ هزار دستگاه خودروی باری در کشور شمارهگذاری شد. نیروی پلیس.”
همانطور که آقای محمد حسین سیف السادات گفت: بیش از 3 میلیون و 650 هزار وانت در کشور فعالیت می کنند که 45 درصد آنها بالای 15 سال عمر و فرسوده هستند. بیش از 507 هزار کامیون در کشور در حال تردد هستند که 30 درصد این کامیون ها فرسوده هستند.
وی افزود: در کشور 690 هزار دستگاه کامیون و تراکتور فعال در حوزه حمل و نقل کالا در داخل و خارج شهرها داریم که 49 درصد آن فرسوده است.
مزایای نوسازی در کاهش مصرف سوخت و آلودگی
این در حالی است که نوسازی ناوگان کشور علیرغم اهمیتی که دارد در سال های اخیر متوقف شده است و طبق آمار، این وسایل نقلیه باری فرسوده سهم بسزایی در مصرف سوخت، آلودگی هوا و تصادفات جاده ای دارند. اگرچه در سال های اخیر طرح های متعددی برای دفع ناوگان فرسوده کشور در نظر گرفته شده است، اما هیچ یک از این طرح ها کارایی و کارایی لازم برای نوسازی ناوگان را ندارند. بر اساس ارزیابی های انجام شده، تمدید هر تراکتور به دلیل صرفه جویی در مصرف سوخت، 13 هزار دلار درآمد اقتصادی به همراه خواهد داشت.
مصرف سوخت کامیون های فرسوده با عمر بالای 25 سال حدود 60 لیتر در 100 کیلومتر است که 30 لیتر بیشتر از کامیون های کمتر از 5 سال است. بر اساس آنچه در سال های اخیر اعلام شد، اگر میانگین پیمایش هر کامیون و تراکتور 40 هزار کیلومتر در نظر گرفته شود، با نوسازی هر یک از این خودروها می توان سالانه 12 هزار لیتر گازوئیل صرفه جویی کرد.
نقش دولت و بانک ها در نوسازی ناوگان کشتیرانی کشور
اگرچه اهمیت نوسازی در کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلاینده های زیست محیطی و تاثیر مثبت آن بر اقتصاد کشور مشخص است، اما در سال های اخیر به موضوع نوسازی اهمیت چندانی داده نشده است و این طرح ها تنها در اینترنت ثبت شده است به نظر می رسد که هیچ یک از آنها اختیارات اجرایی کافی نداشته اند.
حتی آخرین طرح تمدید نیز که مربوط به واردات مدل های کارکرده بود، تنها به مرحله ترخیص کالا از گمرک رسید و با مشکلات فراوانی در عرضه و قیمت گذاری همراه بود و خریداران انگشت شماری را به خود جذب کرد.
از سوی دیگر، وزارت امنیت یا سازمان حمل و نقل زمینی و راهداری هر از چندگاهی برنامه هایی را برای نوسازی ناوگان فرسوده با همکاری خودروسازان داخلی فاش می کند، اما مشکلات در اداره و بروکراسی کشور به حدی است که این مشکلات و طرح ها در اولین قدم های خود بلااستفاده مانده و تنها چند خودرو فرسوده در اجرای این طرح ها هستند.
طبیعتاً مانع اصلی بر سر راه اجرای این طرح ها را می توان عدم حمایت کافی دولت از خودروسازان و عدم ارائه تسهیلات کافی به متقاضیان دانست.
نجات صنعت بازاریابی کشور
فرسودگی نیمه کامیون ها و تریلرها، 30 درصد کامیون ها و 45 درصد وانت ها به این معنی است که تقاضای پنهان زیادی در این بخش وجود دارد. این خواسته ای است که می تواند توسط مدیریت دولتی، پشتیبانی و برنامه ریزی دقیق خودروسازان محلی حمایت شود. حتی اگر بخشی از این خودروها با واردات مدل های نو و کارکرده تامین شود، باز هم می توان بیشتر آنها را به تولیدکنندگان داخلی هدایت کرد. تولیدکنندگانی که در این سال ها مشکلات زیادی داشتند اما با وجود سختی ها و مشکلات اقتصادی، تولید اندکی را حفظ کردند.
حتی اگر تولیدکنندگان تجاری نتوانند به سرعت این خودروها را ظرف چند ماه عرضه کنند و به زمان بیشتری نیاز داشته باشند، باز هم نوسازی این خودرو در درازمدت بهتر از فکر نکردن به ناوگان فرسوده کشور است.
در کمتر از 5 سال سهم خودروهای فرسوده در ناوگان باری اندکی بیش از 30 درصد بود، اما اکنون این رقم به 50 درصد رسیده است و اگر در سال های آینده نوسازی صورت نگیرد، سهم آنها از ناوگان خواهد بود. بالا آمدن. قطعا بیش از 70 درصد
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249937/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D9%87%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%AA%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86