اسقاط خودرو در کشور در سه بخش مسافری، تجاری و موتورسیکلت دنبال می شود. اگرچه در هر سه بخش نیاز مبرمی به نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده وجود دارد، اما امسال تنها بخش مسافربری توانست به اهداف مورد نظر نزدیک شود. اما در میان آگهیهای بازرگانی، همانطور که انتظار میرفت، خودروهای قدیمی به مراکز اسقاط کشور نرسیده و روند اسقاط به کندی پیش میرود. ستاد نوسازی اخیرا اعلام شد؛ تمامی کامیون های وارداتی که مالک آنها دارای کارت هوشمند یا فاقد کارت هوشمند هستند با خرید 4.5 گواهی اسقاط به ارزش 270 میلیون تومان ثبت نام می شوند. در حالی که قرار بود دارندگان کارت هوشمند با پرداخت 5 درصد ارزش کامیون، پلاک خودرو را دریافت کنند. اکنون رئیس انجمن مراکز سقط جنین در کشور معتقد است که این تصمیم پس از 6 ماه اتخاذ شد و مراکز سقط جنین با 6 ماه تاخیر و هزینه های هنگفتی در این بخش انجام شد.
عدم گواهی سقط جنین در اسفند 1402 هجری قمری; چالش واردات تجاری
محمود مشادی شریف در گفت و گو با خبرنگار دنیای خودرو اظهار داشت: اسقاط خودروهای تجاری تا پایان سال گذشته روند خوبی داشت اما در اسفند ماه دچار شوک جدی شد و گفته شد گواهی اسقاط کامیون های بند 3. ماده 30 فعلاً متوقف و به جای آن همان 5 درصد پرداخت خواهد شد.
محمود مشهدی شریف در این باره توضیح داد: به عنوان مثال قیمت گمرک کامیون یا تراکتور وارداتی 5 میلیارد تومان است که 5 درصد آن معادل 250 میلیون تومان است و در صورت عدم وجود گواهی ابطال اعمال می شود در عوض با پرداخت حقوق گمرکی 5 درصد مجوز شماره گذاری می گیرند.
وی افزود: در اسفند 1402 هجری شمسی تعداد گواهی اسقاط زیاد نبود، اما تقاضا برای واردات کامیون های فرسوده زیاد بود که این امر باعث افزایش تقاضا برای گواهی اسقاط شد. از این رو ستاد نوسازی ناوگان تصمیم گرفت از گواهینامه استفاده موقت نکند و برای 5 درصد اقدام کند.
تناقض در بخش تجاری آیین نامه اجرایی سقط جنین
مشهدی شریف ادامه داد: در این زمینه شاهد تصویب آیین نامه اجرایی ماده 10 بودیم که در 7 اسفند 1402 ابلاغ شد. وی تصریح کرد: در ماده 10 این آیین نامه مغایرت هایی وجود دارد. از یک طرف در جدولی ارزش گواهینامه را اعلام کرد که بر اساس آن مدل های دارای طبقه بندی انرژی E، F و G که قیمت آنها از 50 هزار یورو فراتر می رود، باید 12 گواهینامه قراضه خریداری کنند. 25 درصد برای خودروهایی که دو سال عمر دارند و تعداد گواهینامه های مورد نیاز آنها 15 صفحه خواهد بود و اگر تا 5 سال سن داشته باشند 50 درصد اضافه می شود و به 17 گواهینامه می رسد.
وی افزود: تعداد این 17 گواهینامه در تبصره 4 پلاک عمومی به 25 درصد می رسد. این به این دلیل است که همه این نقاشی ها عمومی هستند. بنابراین محدودیت تعداد گواهینامه برای خودروها بی معنی است و باید از ابتدا همان 25 درصد تعیین می شد. اما به نظر می رسد در تدوین این آیین نامه دقت لازم را نداشته اند و هدفشان چیز دیگری بوده است.»
تایید 4.5 گواهینامه به جای پرداخت 5% ارزش گمرکی
رئیس مرکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور ادامه داد: این اختلاف باعث شد کار به معاونت حقوقی وزارت صنعت و ریاست جمهوری ارجاع شود و در نهایت پس از 6 ماه جنجال ستاد نوسازی اعلام کرد که این خودروها باید گواهینامه 4.5 بگیرند، در حالی که ما پیشنهاد داده بودیم که این اعداد بسته به شرایط متفاوت است، مثلاً اگر گواهینامه 25 درصدی داشته باشیم، آن را می گیرند و مابقی را می پردازند درصد خودروهای اسقاط شده 250 میلیون تومان می شود سپس 25 درصد آن گواهی اسقاط و 75 درصد نقدا پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: متأسفانه رئیس ستاد این کار را انجام نداده و به همان 4.5 گواهینامه بسنده کرده است.
وی همچنین گفت: در این خصوص متاسفانه محل صدور گواهی مصرف ۶ ماه به تاخیر افتاد. مراکز سقط جنین نیز برای این وضعیت هزینه زیادی پرداخت کردند. اگر این مراکز بخواهند از شر اتوبوس خلاص شوند باید حدود یک میلیارد تومان هزینه کنند.
وی ادامه داد: وقتی گواهی اسقاط ممنوع می شود، هیچکس نمی خواهد خودروهای دیزلی را اسقاط کند. به همین دلیل تعداد خودروهای اسقاط شده در کمتر از 6 ماه امسال به 150 هزار دستگاه رسید، در حالی که در مورد گازوئیل این تعداد به کمتر از 10 هزار دستگاه رسید. اتوبوس ها، مینی بوس ها و کامیون ها بسیار کمتر از خودروهای سواری دفع می شوند.
قیمت ناچیز اسقاط خودروهای سنگین و سهم گازوئیل از اسقاط 10 درصد است.
همانطور که مشهدی شریف گفت: جدول معادل سازی مناسبی برای کامیون ها وجود ندارد. به عنوان مثال نمی توان یک کامیون مناسب کار در بازار را با قیمت کمتر از 2 میلیارد تومان خریداری کرد، اما تعداد گواهی اسقاط این خودرو در نهایت به 20 عدد می رسد که به طور میانگین قیمت این خودرو را افزایش می دهد. 60 میلیون تومان. به 1.2 میلیارد تومان و حاضر نیست این خودروها را رها کند.»
وی گفت: متأسفانه در این بخش بسیار ضعیف هستیم اولاً به دلیل عدم اطمینان در مورد استفاده از گواهینامه گازوئیل و ثانیاً به دلیل مقرراتی که نوشته شده و با قیمت های روز بازار مطابقت ندارد. بازار به آنها توجه نکرد.»
به گفته مشهدی شریف، تا هفتم شهریور ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس، هزار مینیبوس و ۶۵۰ دستگاه خودروی دیزلی دیگر کنسل شدهاند. رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در پایان گفت: بنابراین 90 درصد سوابق اسقاط مربوط به خودروهای سواری بوده است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250685/%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%DB%B4-%DB%B5-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%82%D8%A7%D8%B7-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF