چینی یا محلی کدام اتوبوس ها ابتدا وارد ناوگان تهران می شوند؟

تهران; شهری که علیرغم همه نیازهایش در سال های اخیر با نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و شهری کمی مواجه بوده است، اکنون محلی است که مسئولان قول می دهند با کمک اتوبوس های وارداتی و داخلی نوسازی و توسعه یابد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در تازه ترین اظهار نظر و پس از اختلاف نظر با شهرداری در خصوص واردات اتوبوس های چینی، از ورود 5000 اتوبوس جدید به ناوگان کشور تا سال آینده خبر داد.

هرچند وعده‌های داده شده برای نوسازی اتوبوس‌ها رضایت‌بخش بود، اما نگاهی به آمار و تجربیات سال‌های گذشته نشان می‌دهد که باید دانست تا چه اندازه می‌توان به این اعداد در صحنه دست یافت.

پایتخت منتظر ۵ هزار اتوبوس برقی و دیزلی تا پایان سال است

مدیرعامل واحد اتوبوسرانی شهر تهران از ورود 5000 اتوبوس جدید تا سال آینده به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران خبر داد.

مهدی علیزاده با بیان اینکه بیش از 10 سال است که اتوبوس های تهران نوسازی نشده اند و این عدم نوسازی در حوزه حمل و نقل باعث گلایه و ناراحتی شهروندان شده است، گفت: به دلیل نوسازی نشدن اتوبوس ها این ناوگان بیش از یک دهه است که راه اندازی شده است و حتی کولرهای اتوبوس ها نیز تعمیر نشده است و همه این موارد باعث شکایت شهروندان شده است.

صحبت های مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی این زنگ خطر را به صدا در می آورد که شهر تهران بیش از یک دهه را بدون نوسازی ناوگان اتوبوسرانی سپری کرده است و طبق آمار هیچ اتوبوسی وارد این ناوگان نشده است.

وی با بیان اینکه در این دوره از مدیریت شهری و با تایید شهردار تهران نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس در دستور کار قرار گرفت، افزود: انعقاد قرارداد 2500 دستگاه اتوبوس برقی با اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان با یک شرکت چینی و همچنین انعقاد قرارداد برای ساخت 2500 دستگاه اتوبوس محلی از اقدامات انجام شده در این دوره از مدیریت شهری است.

این در حالی است که ناوگان اتوبوسرانی پایتخت منتظر اتوبوس های وعده داده شده از سوی مسئولان هستند که طی سال های گذشته شاهد شرایط مطلوبی در این حوزه نبوده اند.

این در حالی است که مسئولان و مدیران محلی مدام از برنامه های جاری برای تامین اتوبوس های مورد نیاز ناوگان داخلی برای تهران و سایر شهرهای بزرگ صحبت می کنند، چرا که آمارها حاکی از آن است که وضعیت اتوبوس های ورودی به پایتخت به عنوان بزرگ ترین شهر کشور، هنوز خوب نبوده است. خوب مطلوب در سال های اخیر

اگرچه سال‌های منتهی به سال 1401 اوج مشکلات صنعت و ناوگان مسافربری شهر بود، اما آمار 390 اتوبوس وارد شده به ناوگان تهران نشان می‌دهد که در سال گذشته علی‌رغم همه وعده‌ها و برنامه‌های اعلام شده، نوسازی این سامانه اتوبوسرانی انجام شد. پیشرفت چشمگیری نداشته است.

همچنین آمارها نشان می دهد که در بازه زمانی 1396 تا 1401 به ترتیب 60، 23، 61، 250، 12 و 286 اتوبوس وارد شهر شده است. حال بر اساس این آمار و مقایسه آن با وعده ورود بیش از 5000 اتوبوس دیزلی برقی به ناوگان تهران باید دید این طرح به کجا ختم می شود.

تهران به یک برنامه مدون و مستمر برای نوسازی اتوبوس ها نیاز دارد

وعده تامین 5 هزار دستگاه اتوبوس به پایتخت در شرایطی است که آمارها حاکی از نیاز پایتخت به 11 هزار دستگاه اتوبوس جدید تا پایان سال گذشته است. یعنی اگر این 5000 اتوبوس با تلاش واردکنندگان و تامین کنندگان داخلی وارد ناوگان کشور شوند که همچنان در بهترین شرایط هستند، تهران همچنان به 6000 اتوبوس نیاز دارد که هنوز راه حلی برای آنها اندیشیده نشده است.

همچنین باید در نظر گرفت که 6000 دستگاه اتوبوس دیگر نیاز است، ضمن اینکه تا پایان سال به تعداد اتوبوس های فرسوده شهر اضافه نمی شود.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اما آمارهای متفاوتی را اعلام کرد و گفت: نوسازی اتوبوس های پایتخت از سال 1400 با اصرار شهردار تهران آغاز شد و تاکنون 950 دستگاه اتوبوس نوسازی شده است شهر تهران بیش از 7000 اتوبوس است.

اما به نظر نمی رسد این تفاوت نیاز تهران به اتوبوس های شهری مشکل حمل و نقل عمومی و آلودگی را حل کند. حل مشکلات این اتوبوسرانی تنها نیازمند برنامه ای مستمر و دائمی برای حذف فرسوده ها، سرمایه گذاری روی آنها و معرفی مدل های جدید است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249653/%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D9%87%D8%A7-%D8%B2%D9%88%D8%AF%D8%AA%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری