چرا کارتخوان ها در برخی از ایستگاه های اتوبوس از کار می افتند؟

چرا کارتخوان ها در برخی از ایستگاه های اتوبوس از کار می افتند؟

فروش بلیت اتوبوس در سال گذشته؛ 249 میلیارد تومان

این روزها بحث از کار افتادن دستگاه های کارتخوان در ایستگاه های اتوبوس داغ شده است و حتی این موضوع در صحن علنی شورای شهر تهران نیز به فراخوان های متعدد اشاره کرد که درباره فعالیت اتوبوس در خطوط سریع السیر صورت گرفته است و گفت: دستگاه های کارت خوان در برخی ایستگاه ها کارت یا وجود ندارد یا کار نمی کند و مردم نمی توانند با کارت بلیط پرداخت کنند، در حالی که خطوط اصلی تندرو مانند ال- میدان ریحان به تجریش که یکی از مهمترین خطوط با بیشترین تعداد مسافر است، شاهد این شکست بوده ایم و ممکن است شرکت واحد اتوبوسرانی باید دستگاه ها را نصب کرده و سریعتر گزارش تهیه و ارائه کند. علاوه بر این، فاوا و شرکت انفرادی نیز از این موضوع شکایت کردند.

از سوی دیگر مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در خصوص آخرین مورد نصب کارتخوان الکترونیکی بلیط در ایستگاه های اتوبوس توضیحاتی ارائه کرد.

وی در این خصوص گفت: با توجه به راه اندازی طرح ABT (سامانه حساب کاربری مبتنی بر اعتبار شهروندی) در تهران، 485 دستگاه کارتخوان خریداری و برای تجهیز ایستگاه ها به ایستگاه های اتوبوس تحویل داده شد.

مدیرعامل واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح در سال 1402 تاکنون 222 ایستگاه بزرگراهی و هزار و 245 اتوبوس شهری به کارتخوان جدید مجهز شده اند، افزود: این دستگاه ها مجهز به صفحه نمایش لمسی، مجهز به سیستم عامل اندروید هستند. , قابلیت خواندن QR و بلیط الکترونیکی برخورداری از شهروندی و پرداخت از طریق بلیط دو بعدی تهیه شده توسط برنامه شهرزاد. درآمد اتوبوس از بخش بلیط در سال 1402 هجری شمسی بالغ بر 249 میلیارد تومان بوده است.

180 ایستگاه هنوز کارتخوان ندارند!

علیزاده در پاسخ به این سوال که چرا در برخی از ایستگاه ها عامل کنترل بلیت وجود ندارد، افزود: با توجه به نصب مستمر دستگاه های کارتخوان در ایستگاه ها، پس از تجهیز هر ایستگاه، مامور کنترل ثبت کارت نیز مستقر می شود. در همین راستا ماه گذشته عوامل کنترل بلیت در 50 ایستگاه که دستگاه های جدید نصب شده بودند نصب شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حدود 180 ایستگاه به دلیل مشکل برق و غیره دستگاه کارتخوان نصب نشده است و این موضوع در دست پیگیری است، بیان کرد: هزینه خرید هر دستگاه کارتخوان نسل جدید شامل هزینه های نصب و آماده سازی است. حدود 360 میلیون ریال.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همچنین در خصوص دلایل اصلی عدم کارکرد یا عدم کارکرد دستگاه های کارتخوان در برخی از ایستگاه های اتوبوس تاکید کرد که تنها شرکت واحد اتوبوسرانی استفاده کننده از تجهیزات فوق بوده و تمامی مسئولیت های فنی و اجرایی این شرکت بر عهده این شرکت است. برای پروژه بلیط کارت شامل تایید تجهیزات و نرم افزار سطح تجهیزات و غیره بود. وی با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به برخی مشکلات مشاهده شده در عملکرد دستگاه ها، امکان تعلیق دستگاه های در معرض نور خورشید و گرمای زیاد به دلیل شرایط ایستگاه و طولانی بودن زمان مطالعه وجود دارد. وی یکی از مشکلات اصلی دستگاه های کارتخوان را بلیط کارت عنوان کرد.

وی در خصوص میزان فرار بلیت در بین مسافران نیز با تایید اینکه فرار بلیت در ایستگاه های خطوط سریع السیر حدود 20 درصد است، گفت: شاید یکی از دلایل اصلی فرار بلیت، ایزوله نبودن ساختار ایستگاه های اتوبوس باشد. که باید حل شود.»

علیزاده همچنین تصریح کرد: پس از رفع مشکل نیرو و نصب دستگاه ها، شهروندان علاقه مند به پرداخت کارت بلیت در ایستگاه هایی که دستگاه کارتخوان ندارند، می توانند با تماس با سامانه 137 و ارائه شماره حساب شرکت اتوبوسرانی نسبت به واریز وجه مورد نیاز اقدام کنند. برای دریافت

نوید نصب کارتخوان های مجهز به فناوری های نوین

اواخر اسفندماه سال گذشته مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت واحد از نصب نسل جدید دستگاه‌های بلیت‌خوان الکترونیکی در اتوبوس‌های بخش خصوصی در تهران خبر داد.

عقیل منصوری در این باره گفت: از آنجایی که کارتخوان های قدیمی موجود بیش از یک دهه عمر دارند، از زمان راه اندازی پروژه abt شهرداری تهران امکان استفاده از برخی فناوری های جدید مانند NFC بر روی آنها وجود نداشت اپراتورهای اتوبوس از تجهیزات مورد نیاز کارآمد و مدرن استفاده می کنند.

وی به دیگر قابلیت های این تجهیزات اشاره کرد و گفت: اتصال این تجهیزات به سامانه کارت بلیط و حساب شهروندی یکی از مزیت های اصلی این طرح است و بر این اساس شهروندان می توانند از مزایایی مانند شارژ و اتصال حساب شهروندی خود بهره مند شوند. در برنامه شهرزاد به همین منظور.

به گفته المنصوری، در این پروژه عظیم که طی آن قرار است بیش از 2000 اتوبوس بخش خصوصی به این طرح ملحق شوند، 500 اتوبوس دیگر نیز به این دستگاه ها مجهز خواهند شد.

المنصوری در خاتمه با بیان اینکه تجهیزات مذکور در تمامی خطوط اتوبوس سریع السیر نصب شده است، گفت: با آماده سازی 480 ایستگاه اتوبوس، 170 اتوبوس جدید و نصب 500 دستگاه کارتخوان فعلی، تعداد این تجهیزات به حدود 1000 دستگاه خواهد رسید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/250160/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%88%D8%B3-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری