چرا قانون معاینه فنی برای 10 میلیون موتورسیکلت اجرا نمی شود؟

کارشناسان معتقدند موتورسیکلت ها سهم بسزایی در آلودگی هوای شهرهای بزرگ دارند و در اخبار، سهم آنها از آلودگی سه تا 21 برابر بیشتر از خودروهای سواری گزارش شده و گاهی بیش از 50 درصد آلودگی هوا به آن نسبت داده می شود. . برای آنها. این در حالی است که تاکنون هیچ تحقیقی از سوی مراجع رسمی کشور برای تعیین میزان آلایندگی موتورسیکلت ها در حین حرکت انجام نشده است. در این میان برخی کارشناسان معتقدند با جدی گرفتن قانون معاینه فنی موتورسیکلت می توان در کنترل آلایندگی این خودروها گام های جدی برداشت.

حدود 90 درصد موتورسیکلت ها فرسوده می شوند

طبق ماده 2 قانون معاینه فنی، رانندگی با وسیله نقلیه بدون اخذ گواهی معاینه فنی معتبر ممنوع است. دارندگان کلیه وسایل نقلیه موتوری موظفند وسایل نقلیه خود را در مراکز معاینه فنی تعیین شده تحت معاینه فنی قرار داده و پس از احراز شرایط، گواهی معاینه فنی اخذ نمایند.

همچنین بر اساس ماده 5 قانون معاینه فنی که به موتورسیکلت ها نیز اشاره شده است، مدت معاینه فنی این خودرو یک سال است؛ اما با وجود این قانون که صراحتاً موتورسیکلت ها را مشمول معاینه فنی دوره ای می داند، در هیچ یک از 700 مرکز معاینه فنی در سراسر کشور هیچ موتورسیکلتی مشمول معاینه فنی نمی بینند.

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی پلیس راهور معاینه فنی موتورسیکلت را نص صریح قانون دانست و گفت: عوامل متعددی در عدم اجرای این قانون موثر است و این موضوع نیازمند بررسی و برخورد همه جانبه است. با آن.” “

سردار سید تیمور حسینی یکی از این عوامل را فرسودگی بخش بزرگی از موتورسیکلت های فعال در کشور عنوان کرد و افزود: اکنون حدود 90 درصد موتورسیکلت هایی که در خیابان ها تردد می کنند فرسوده هستند.

وی تعداد موتورسیکلت های فعال کشور را حدود هشت تا 10 میلیون دستگاه اعلام کرد و گفت: نزدیک به نیمی از این وسایل نقلیه در سطح استان و شهر تهران تردد می کنند.

سردار حسینی تاکید کرد: بر اساس قوانین بالادستی، قانون معاینه فنی و قانون هوای پاک، موتورسیکلت باید مانند سایر خودروها تحت معاینه ادواری و فنی قرار گیرد، اما در عمل این اتفاق نمی افتد.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پلیس راهور درباره چرایی عدم اعمال قانون در مورد موتورسیکلت ها گفت: موارد زیادی مطرح شده است.

و رئیس ستاد سازمان حمل و نقل و سوخت کشور مهرماه سال گذشته اعلام کرد که بر اساس قانون هوای پاک عمر موتورسیکلت های بنزینی کاربراتوری 5 سال، انژکتوری 6 سال و موتورسیکلت برقی 12 سال است. . این در حالی است که برخی از موتورسیکلت های فعال در کشور قدمت بالای 30 سال دارند. لازم به ذکر است که با وجود اینکه موضوع معاینه فنی موتورسیکلت ها مغفول مانده است، اما قسمت زیادی از آنها مالک مشخصی ندارند و یا چندین بار به فروش رسیده اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اسفند 1401 بزرگترین چالش در ساماندهی موتورسیکلت ها را انتقال مستمر مالکیت این خودروها دانست که هنوز ساماندهی نشده است.

محمدحسین حمیدی با بیان اینکه قوانین مالکیت خودرو یکی است، افزود: به دلایل مختلف روند تغییر مالکیت موتورسیکلت ها ثبت نمی شود و با خروج از کارخانه بین افراد مختلف با یک کلیک مالکیت منتقل می شود. سند.”

رشد فوق العاده تعداد موتورسیکلت در کشور

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران در پایان سال گذشته با بیان لزوم انجام معاینه فنی موتورسیکلت ها، گفت: از ابتدای سال تاکنون تنها 307 موتورسیکلت از مراکز این ستاد بازدید کردند.

شادی مالکی افزود: بر اساس قانون هوای پاک تمامی وسایل نقلیه موتوری سبک و سنگین و موتورسیکلت ها موظف به معاینه فنی در فواصل زمانی معین هستند و موتورسیکلت ها باید سالانه برای انجام معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: تهران دارای 11 خط معاینه فنی موتورسیکلت با ظرفیت ارائه خدمات به 1000 موتورسیکلت در روز است.

مالکی همچنین درباره اهمیت معاینه فنی موتورسیکلت ها گفت: سهم موتورسیکلت ها در انتشار آلاینده های گازی سالانه 21.3 درصد و ذرات معلق 10.1 درصد است و بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ 43 درصد است. تصادفات فوتی در شهر تهران مربوط به موتورسیکلت است که آمارها نشان می دهد که نظارت مستمر بر موتورسیکلت ها بدون شک می تواند در کاهش آلودگی هوا و تصادفات یک شهر موثر باشد.

چندی پیش مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نیز در همایش کلانشهرهای ایران که به میزبانی ستاد معاینه فنی در تهران برگزار شد، گفته بود: «موتوری که چه عواقبی دارد. کار نمی کند؟ شما معاینه فنی کشور ندارید؟” اینجاست که معاینه فنی موتورسیکلت برجسته می شود. اصرار ما بر پلیس این است که پلاک بگذارند. پلیس معاینه فنی را به عنوان سند انتقال موتور بررسی می کند. اولین پیچی که سفت می شود صفحه است. علاوه بر این موضوع موتور مشکل بیمه نامه، گواهینامه و کارت سوخت است.» اما شاید بتوان ریشه های عدم رسیدگی جدی به مسائل مربوط به موتورسیکلت در کشور را در اظهارات رئیس پلیس راهور فرجا جستجو کرد.

سردار سید کمال هادیان فر تاکید کرد: ماموران پلیس در برخورد با موتورسواران متخلف وضعیت معیشتی خانواده های آنان را در نظر می گیرند. چندین سال است که هر روز با برندهای ایرانی به مردم می فروشند».

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245926/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%87-%D9%81%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DB%B1%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%DA%A9%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری