پیشنهاد پیرلی برای گرم نگه داشتن رقابت

دنیای فرمول یک با قطعات به ظاهر معمولی اما گران قیمت مانند سیستم تعلیق 500 هزار دلاری، بال های 250 هزار دلاری و حتی فرمان 50 هزار دلاری غریبه نیست. اما در ویدئویی جدید از Driver61، اسکات منسل توضیح می‌دهد که چگونه چیزهای ساده‌ای مانند گرمکن لاستیک‌ها می‌تواند هزینه‌های زیادی برای تیم‌ها داشته باشد.

برای درک بهتر قیمت بسیار بالای این پتوها، ابتدا باید بفهمیم که چرا قاب ها به چنین چیزی نیاز دارند. تایرهای فرمول 1 حداکثر چسبندگی را در دمایی بسیار بالاتر از لاستیک‌های جاده‌ای یعنی در محدوده 100 تا 110 درجه سانتی‌گراد فراهم می‌کنند و در زیر این دما، نه تنها لاستیک‌ها عملکرد مناسبی ندارند، بلکه خودرو غیرقابل رانندگی نیز می‌شود.

این به این معنی است که در طول یک مسابقه، رانندگان می خواهند دمای لاستیک را در سریع ترین زمان ممکن افزایش دهند تا بتوانند در سریع ترین زمان ممکن حداکثر عملکرد را از خودرو دریافت کنند. البته با چند دور زدن در پیست، لاستیک ها گرم می شوند، اما این کار زمان زیادی می برد و ثانیه های حیاتی را می سوزاند.

اما پتوی گرمایشی؛ لاستیک‌ها را قبل از استفاده به دمایی نزدیک به پنجره عملیاتی می‌رساند، بنابراین رانندگان می‌توانند لاستیک‌های خود را خیلی سریع‌تر از دمای معمولی محیط گرم کنند.

در ابتدا ممکن است این کار ساده به نظر برسد، اما در این پتوها باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. به عنوان مثال، کل ساختار تایر باید به طور یکنواخت گرم شود، در غیر این صورت ممکن است آج لاستیک به دمای بالایی برسد اما هسته تایر سرد باشد و باعث سایش زودرس و کاهش چسبندگی شود.

همچنین اگر سطح لاستیک به صورت ناهموار گرم شود، چسبندگی مناسبی نداشته و زود فرسوده می شود. به همین دلیل، زمانی که لاستیک ها باید توسط پتوها گرم شوند، دقیقاً توسط واحدهای کنترل تنظیم می شود و یک ژل رسانای ویژه در اطراف عنصر گرمایش پتو نیز دما را به طور مساوی در سراسر تایر توزیع می کند.

با افزایش دما، فشار نیز افزایش می‌یابد، بنابراین مجموعه‌ای از سنسورهای اختصاصی تایر را کنترل می‌کنند تا هنگام گرم شدن، فشار را در سطح مورد نظر نگه دارند. وقتی به همه اینها فکر کنید، متوجه خواهید شد که چرا پتوهای لاستیکی اینقدر گران هستند و هر کدام بیش از 27000 دلار قیمت دارند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246004/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D9%85-%D9%86%DA%AF%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری