پیامدهای همگنی استاندارد و کیفیت

مطابق با “اخبار خودرو، «عضو برجسته هیئت تحریریه روزنامه»«دنیای خودرو» در این باره نوشت:

اولین روز این هفته روز جهانی استاندارد بود که مصادف با اعلام تصمیم 25 کشور برای تشکیل سازمان بین المللی استاندارد در 14 اکتبر 1947 است.

در ایران در سال 1304 با تصویب «قانون اوزان و ترازو» اولین نهضت مدون مربوط به استانداردها و استانداردهای نوشتاری آغاز شد. در ادامه این حرکت، در سال 1332 یک نهاد آزمایشگاهی زیر نظر وزارت بازرگانی تشکیل شد تا در زمینه کنترل محصولات وارداتی، صادراتی و داخلی فعالیت کند. سرانجام در سال 1339 قانون «اجازه تأسیس مؤسسه استاندارد ایران» در 6 ماده به تصویب مجلس رسید و ایران رسماً به عضویت سازمان بین المللی استاندارد پذیرفته شد.

سه دهه بعد در سال 1371 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که مشتمل بر 30 ماده و 22 تفاهم نامه بود به تصویب شورای اسلامی رسید که جایگزین کلیه قوانین و مقررات قبلی موسسه شد. .

در سال 1395 طرح ارتقای سازمان ملی استاندارد پس از شش سال بحث و بررسی در شورای اسلامی و تصویب آن توسط رئیس جمهور صادر شد و قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد جایگزین قوانین قبلی شد. اما از همان سال شاهد خلط مبحث «استاندارد» و «کیفیت» به خصوص در حوزه خودرو هستیم.

به عنوان مثال در سال 1395 سازمان ملی استاندارد ضمن دستور توقف مونتاژ خودروهایی مانند هیوندای i10 در ایران به دلیل عدم رعایت برخی استانداردها (در واقع آپشن)، مجوز ادامه تولید پراید را صادر کرد. این در حالی است که اضافه کردن هر گزینه یک شبه مطمئناً کیفیت خودروهای داخلی را افزایش نمی دهد. همچنین به عنوان مثال اضافه کردن کنترل پایداری نمی تواند به سیستم تعلیق و هندلینگ پراید کمک کند.

اما حقیقت این است که در کشورهای توسعه یافته، کیفیت همیشه از استانداردهای بالاتر و چاق تری برخوردار است. مثلا؛ برندهایی مانند رنو و سوزوکی محصولات با کیفیتی را به هند صادر می کنند اما با استانداردهای پایین تر از کشورهای خود یعنی فرانسه و ژاپن یا ایسوزو ژاپن خودروهای باکیفیت با استاندارد یورو 2 را به بازار آفریقا می فرستد.

در نمونه ای دیگر، روسیه متاثر از تحریم های ناشی از جنگ با اوکراین، ضمن تاکید بر حفظ کیفیت محصولات خود، استانداردهای صنعت و بازار خودروی خود را به شدت پایین آورد و مجوز تولید خودرو بدون مجوز را صادر کرد. ABS، کیسه هوا و حتی خنک کننده.

همچنین با هدف جلوگیری از انحراف کیفیت و حفظ ارزش برند خود، خودروسازان روسی نیز در برخی موارد تولید برخی از محصولات خود را متوقف کرده اند، به طوری که در مواردی که امکان حذف آپشن یا استانداردی وجود نداشته باشد، باید تولید برخی از محصولات خود را متوقف کنند. تعویض با قطعات بی کیفیت

اینها حقایقی است که NSA باید در تصمیم گیری های خودرویی خود در نظر بگیرد. تنها نهادی که طبق قانون می تواند استاندارد رسمی کالا را تعیین و تدوین کند و اجرای آن را با تصویب شورای عالی استاندارد الزامی اعلام کند و بنابراین تصمیمات آن برای صنایع و بازار کشور تعیین کننده است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246414/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری