پرسه زدن حیوانات ولگرد; تهدید خودرو

در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

تصادف لکسوس با گاو!

بر اساس گزارش های رسمی، تصادفات رانندگی بسیاری در برخی از نقاط جاده ای مناطق گردشگری غرب مازندران از جمله کناره چالوس – تنکبن، نوشهر – رویان و گردنه کوهستانی کجور نوشهر به دلیل تردد دام های ولگرد از جمله گاو رخ می دهد. و گوساله ها شهرهای غرب مازندران به دلیل مجاورت با دریای خزر، کوه‌ها، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان و محصور بودن در میان جنگل‌های هفت هزار ساله هیرکانی، مقصد میلیون‌ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی بوده است. در تمام فصول سال

بر اساس آمار، در نیمه دوم سال گذشته به طور متوسط ​​روزانه 25 هزار خودرو رسید و در فصل بهار و تابستان حدود 50 هزار خودرو از سایر استان ها و پایتخت از طریق کرج وارد شهرهای گردشگری غرب مازندران شد. جاده چالوس کنداو. بنابراین با توجه به شدت تردد وسایل نقلیه و ازدحام جاده ها لازم است مسئولان با ارائه راهکارهای اساسی و اصولی تدابیر ویژه ای برای عبور و مرور دام های ولگرد در این جاده های شلوغ بیندیشند.

رئیس پلیس راه قناری چالوس در این خصوص گفت: تردد دام های ولگرد از جمله گاو و گوساله در جاده های کنارگذر غرب مازندران به تهدیدی برای عابران پیاده در این منطقه تبدیل شده است.

سرهنگ امین افجی در این خصوص افزود: بارها در جلسات مختلف شورای ترافیک در نوشهر و چالوس از مسئولان خواسته شد در این زمینه تدبیری بیندیشند اما تاکنون تصمیم جدی گرفته نشده است.

وی به حادثه تصادف خودرو در مقابل هتل پارسیان خزر شهرستان چالوس اشاره کرد و گفت: به دلیل برخورد یک دستگاه خودروی لکسوس با کله دام در جاده کنارگذر چالوس – تینکاپین در محدوده هتل پارسیان خزر متاسفانه آنچه کارشناسان در ارزیابی خسارات وارده در صحنه تصادف اعلام کردند، از ضرر و زیان صاحب این خودرو خبر دادند. جاده پلیس از سمت شهر چالوس.

بی مسئولیتی برخی از صاحبان حیوانات!

پرورش شتر در هرمزگان یکی از مشاغل قدیمی این استان به شمار می رود. هرمزگانی ها از فرآورده های این حیوان از جمله گوشت و شیر استفاده می کنند. با وجود همه مزیت های پرورش شتر در هرمزگان، سرگردانی این حیوانات مناطق شرقی هرمزگان را با مشکل مواجه می کند و همین موضوع باعث بروز حوادث در محورهای مواصلاتی استان می شود.

معضل شترهای سرگردان و تصادفات پی در پی باعث تلفات جانی بسیاری در محور سریک جاسک شده و متاسفانه تاکنون مسئولان راه حل عملی و مناسبی برای کنترل این حیوانات و جلوگیری از تردد آنها در جاده ها پیدا نکرده اند. .

این محور به دلیل تصادفات زیاد به جاده مرگ معروف است. چندی پیش خبری مبنی بر برخورد تریلر با گله شتر منتشر شد که این حادثه جان تعدادی از شترها را گرفت و خسارات جدی به بار آورد. در خبری دیگر شاهد مرگ تعدادی از شهروندان در برخورد با این حیوانات بودیم.

علت اصلی این حوادث نبود گله، رها شدن شترها و بی تدبیری برخی مسئولان در ساماندهی این حیوانات در استانداری است. در سال های اخیر بیش از 170 تصادف شدید با شتر در این محور رخ داده است.

بیشتر این حوادث در شب نیز رخ داده است. به گفته برخی کارشناسان، ایجاد موانع یا نرده ها برای جلوگیری از ورود شتر به جاده ها موثر است که البته هزینه بالایی دارد و نیاز به حمایت ملی دارد. تعریض و تقسیم جاده ها، پلاک گذاری روی شترها و برخورد با صاحبان حیوانات غیرمسئول راهکارهای مناسبی برای رفع این مشکل است.

نحوه محاسبه قیمت دام در تصادف

در صورت وقوع حادثه دام در سطح گذر، خسارت ناشی از آن توسط بیمه شخص ثالث پرداخت می شود. میزان خسارت بستگی به پوشش بیمه شخص ثالث ذکر شده در بیمه نامه دارد.

میزان خسارت ناشی از حادثه دام و دام مانند هر حادثه دیگری بر اساس نظر کارشناسی تعیین می شود. چنانچه تصادفات مربوط به گاو، گوسفند و دام حلال باشد، پس از تسلیم ادعا، خسارت بر اساس وزن گوشت حیوان از محل پوشش مالی بیمه پرداخت می شود. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که لاشه حیوان باید به بیمه تحویل داده شود.

در این موارد نامه ای به دامپزشکی منطقه محل حادثه ارسال می شود که در آن نوع، تعداد و وزن دام ها و حرام یا حلال بودن حیوانات مشخص می شود. ملاک محاسبه قیمت دام حلال، وزن زنده دام است نه مقدار گوشت خالص قابل فروش. ضوابط محاسبه خسارت وارده به حیوانات دیگر مانند اسب ها با توجه به نوع استفاده از آنها برای رقابت یا حمل و نقل توسط اداره دامپزشکی تعیین می شود.

البته قانون مشخصی برای تصادف با حیوانات ولگرد وجود ندارد و در قانون جریمه خاصی برای این تصادفات پیش بینی نشده است، بنابراین نمی توان راننده را برای این نوع تصادف جریمه کرد. البته با روحیه مسئولیت اجتماعی وقتی حادثه ای برای حیوان رخ می دهد، حیوان آسیب دیده باید به مراکز درمانی منتقل شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246001/%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%B2%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AA%D9%87%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری