…و حالا مرحله بعدی

رئیس شورای سیاسی روزنامه«دنیای خودرو» در این باره نوشت:

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به پایان رسید و رئیس جمهور با رای اکثریت مردم انتخاب شد. گام بعدی در این زمینه پس از اجرای حکم ریاست جمهوری، تشکیل دولت و معرفی اعضای آن به شورای اسلامی برای جلب اعتماد است.

صرف نظر از جناح ها و دسته بندی های سیاسی، امیدواریم اعضای محترم هیأت وزیران به گونه ای انتخاب و پیشنهاد شوند که بیشترین شایستگی ها را برای رسیدن به اهداف داشته باشند و با تمام جزئیات و مشکلات هر یک آشنا باشند. . وزارتخانه ها نمایندگان محترم شورای اسلامی نباید تحت تاثیر شعارهای موجود در برنامه های وزرای پیشنهادی قرار گیرند و بیشتر به واقعیت ها بنگرند.

اگرچه موارد ذکر شده برای همه وزارتخانه ها حائز اهمیت است، اما برای وزارتخانه های متولی امور تولید و صنعت از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و دقت و توجه بیشتری را می طلبد.

واضح است که منظور ما در این سرمقاله وزارتخانه‌های «خاموش» است و با توجه به وظایف متعدد، خود وزیر مسئول اصلی سیاست‌گذاری صنعتی است، بنابراین وزیر پیشنهادی باید فردی باشد که انواع آن را مطالعه کرده باشد. رشته های صنعتی برای حل مسائل و مشکلات مربوط به خود راه حل های علمی دارند و منطقی هستند.

با این مقدمه نسبتا طولانی و با توجه به اینکه تخصص روزنامه دنیای خودرو از جنبه های مختلف به صنعت خودرو می پردازد. به طور خلاصه به موانع عدم توسعه این صنعت حتی پس از شش دهه اشاره می کنیم تا وزیر ساکت آینده متوجه آنها شود و در رفع موانع کمک کند:

الف) استراتژی یا همان استراتژی را تدوین کنید و بر اساس آن عمل کنید. متأسفانه اگرچه آموزه‌ها و توصیه‌های دینی علمای ما مملو از قاعده‌مندی است، اما در نیم قرن گذشته، صنعت خودروسازی کشور به دلایلی نامعلوم از چنین موهبت گرانبهایی محروم مانده است.

ب) عدم رویکرد طراحی و تولید خودروی رقابتی قابل فروش در بازارهای جهانی یا حداقل در بازارهای منطقه!!

ج) توسعه محصول و همچنین توسعه فناوری در صنعت خودروسازی ایران یکی از حلقه های مفقوده بوده و هست.

د) با مونتاژ کاری نکنید مگر به گونه ای که در یکی دو دهه اخیر از آن به عنوان دوره طلایی گسترش مونتاژ یاد شده است. گستردگی مونتاژ در بازه زمانی مذکور به حدی است که سه خودروساز ایرانی چشم به راه و مشتاق مونتاژ و عرضه محصولات یک خودروساز چینی هستند!! برخی کارشناسان این پدیده را آفت صنعت خودرو در ایران می دانند و برخی دیگر آن را منفی!

موانع توسعه بسیار فراتر از موارد ذکر شده است که دو دلیل عمده دارد: اول سیاست گذاری نامطلوب و دوم مدیریت ناکارآمد برخی از واحدهای خودروسازی. نسخه درمانی این درد به ظاهر لاعلاج، حضور اراده در عمل میل است و بس. باید بدانیم، بخوانیم و مدام تکرار کنیم:

کره، مالزی و چین
که از روز اول مثل ما بودند

از ایران جوی ثابت را ربودند
چه خودروهایی برای ما صادر شد!

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249928/%D9%88-%D8%AD%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری