وزن واضح کف واردات به نفع چینی هاست

این در حالی است که صحبت از بازگشایی سامانه یکپارچه عرضه خودرو به خودروهای وارداتی به گوش می رسد، اما کارشناسان صنعت و بازار خودرو به کاهش تیراژ محصولات وارداتی غیر چینی در بین خودروهای موجود اشاره می کنند. اما برخی کارشناسان این عرضه محدود را پس از 6 سال ممنوعیت واردات خودرو، دستاورد بزرگی می دانند.

موسی الترابی، فعال و کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار «دنیای خودرو» با اشاره به موج انصراف ها در روزهای بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو گفت: طبق شنیده ها و آمارهای منتشر شده، در همان روز. زمانی که سیستم فروش خودرو بازگشایی شد.» «یکپارچه». سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی بازگشایی شد و 4 هزار نفر انصراف از درخواست خود را اعلام کردند و تعداد متقاضیان باقی مانده حدود 30 هزار نفر برآورد شده است.

وی در ادامه توضیح داد: این سوال از متقاضیان خرید محصولات خودروسازان جهانی پرسیده شده است که پس از گذشت نزدیک به دو سال از بحث واردات خودروهای خارجی، چه تعداد محصول چینی و به خصوص غیر چینی برای فروش در بازار یکپارچه آماده شده است. سیستم فروش خودرو.”

وی افزود: سیاستگذار خودرو سامانه یکپارچه فروش را با 6 محصول وارداتی به روز کرده است اما همه مردم این امکان را ندارند که برای خرید محصولات برندهای بین المللی خودرو که پشت صفحه نمایشگر قرار می گیرند به سامانه یکپارچه فروش محصولات وارداتی مراجعه کنند. سیستم یکپارچه.»

وی ادامه داد: کاتالوگ های بارگذاری شده در سامانه یکپارچه نشان می دهد که از 9 خودروی جدید قابل فروش، 8 خودروی جدید وجود دارد و تنها چانگان CS35 پلاس تیپ 3 شاهد عرضه دوم است که در بین 8 خودروی جدید، 4 خودروی جدید وجود دارد. خودروهای غیر چینی که تویوتا کرولا است. 1.5 لیتری، کیا سوناتا، سوزوکی سیاز، هیوندای کرتا و 4 خودروی چینی دیگر به نام‌های Gek GS3، Bastion T77، Jetta VS5 و Dongfeng Shinemax که خبر جدیدی است. محدودیت‌های سنگین واردات به نفع چینی ها.

از آنجایی که قیمت محصولات خودرو در کشور با سردرگمی مواجه است، قیمت محصولات خودروسازان خارجی چگونه کشف می شود؟

همانطور که مسئولان وعده داده بودند، محصولات خودروسازان جهانی قابل فروش در سامانه یکپارچه فروش خودرو باید توسط شورای رقابت قیمت گذاری شده و پس از اعلام قیمت نهایی، برای عرضه به مشتریان و پرداخت در این سامانه بارگذاری شود. . البته تا کنون تنها قیمت سایپا چانگان CS35 پلاس تیپ 3 مشخص شده است و می دانیم این محصول با قیمت 904 میلیون و 470 هزار تومان به فروش می رسد اما خبری از تعیین قیمت نیست. سایر محصولات وارداتی

به گفته برخی کارشناسان بازار، چرایی خروج متقاضیان خودروهای خارجی جای بحث دارد. این در حالی است که فعالان این حوزه معتقدند قیمت خودرو در آینده نزدیک به روند صعودی بازخواهد گشت. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

گرانی خودروهای وارداتی و سردرگمی متقاضیان یکی از دلایل خروج آنها از بازار خودرو است. اما بر اساس آمار موجود برای سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، همانطور که اعداد و ارقام نشان می دهد، هیچ تطابقی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد و موعد تحویل خودروهای وارداتی نیز مشخص نشده است. در این مرحله به تمامی 30 هزار متقاضی باقی مانده خودروهای وارداتی تعلق می گیرد اما زمان آن اعلام نشده است.

چه تعداد از این خودروها وارد انبارهای گمرکی کشور شد و چه تعداد از این محصولات ترخیص شد؟

چندی پیش اعلام شد که تعداد خودروهای وارداتی به 6 هزار دستگاه رسیده و بر اساس آمار گمرک تنها نیمی از این تعداد خودرو ترخیص شده است.

با وجود انصراف، برخی از متقاضیان خرید خودروهای خارجی در سامانه ثبت نام نکردند. آیا امکان ثبت نام متقاضیان جدید وجود دارد؟ به طور کلی، سیستم یکپارچه در دسترس چه کسانی است؟

سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی طی روزهای پایانی هفته گذشته در اختیار متقاضیان قرار گرفت. این افراد می توانند با مراجعه به سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، خودروهای عرضه شده را انتخاب و خریداری کنند. متقاضیانی که قبلاً در مرحله اول فروش محصولات برندهای بین المللی خودرو ثبت نام کرده بودند و انصراف ندادند، پس از واریز 500 میلیون تومان، این فرصت را پیدا کردند تا اسامی خود را در فهرست انتخابی قرعه کشی وزارت حراست اعلام کنند. البته در این مرحله بحثی از ثبت نام متقاضیان جدید وجود ندارد. بنابراین این سامانه در اختیار 34 هزار متقاضی اولیه است که در آن زمان 500 میلیون تومان به حساب عامل واریز کرده اند. این افراد اکنون باید برای خرید خودروهای خارجی آماده شوند. سایر متقاضیان همچنان باید منتظر باشند تا در مرحله بعدی فروش از طریق سامانه یکپارچه یا هر مسیر در نظر گرفته شده دیگری برای تامین کالاهای وارداتی اقدام کنند.

وجود خودروهای فرسوده خارجی در بازار به عنوان یکی از راهکارهای کاهش خروج ارز از کشور پیشنهاد می شود. در عین حال برخی از کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که تیراژ قابل توجهی از خودروهای فراتر از استانداردهای ملی ما در منطقه خلیج فارس وجود ندارد. به نظر شما آزادسازی واردات خودروهای فرسوده چه تاثیراتی بر بازار خودرو دارد؟

همانطور که معلوم است، مقامات وزارت امنیت و نمایندگان شورای ملی به دنبال کشف تمامی امکانات منطقه هستند تا بتوانند بیشترین تعداد خودروی فرسوده را به گمرکات کشور تحویل دهند. خودروهای فرسوده در جنوب خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه همگی مورد توجه قرار گرفته اند و برخی مکان های نادیده گرفته شده مانند اقلیم کردستان عراق نیز مورد توجه قرار گرفته اند. مشخص است که برخی از فعالان واردات خودرو در هر کجای این منطقه یک ماشین خواب وجود دارد، ماموریت پیدا می کنند و صاحب آن را مجبور می کنند آن را برای فروش در کشور آماده کند.

فعالان بازار خودرو از رونق نسبی و کاهش رکود بازار صحبت می کنند و حتی انتظار دارند این رونق تا برج 10 به اوج خود برسد که البته تغییر قیمت ها را نیز به دنبال خواهد داشت. آیا می توان دلیل این روند را فروش خودروهای فرسوده کمتر از قیمت بازار به دلیل ترس از افت قیمت با واردات خودروهای فرسوده خارجی دانست و متقاضیان را تا حدودی مجبور به خرید محصولات خارجی و غیر چینی کرد. ?

آره؛ تا حدودی اینگونه است، به خصوص با نگاهی به لیست خودروهای وارداتی و ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم چینی، به نظر می رسد حاشیه امنی برای حفظ بازار خودروی ایران و چین ایجاد شده است و سایه کم. قیمت ها فقط به خودروهای خارجی غیر چینی محدود می شود.

این در حالی است که قیمت خودرو در بازار سال گذشته چندین برابر افزایش یافت، اما با توجه به ثبات نرخ ارز و تزریق اخبار واردات و فروش به سامانه یکپارچه برای تمامی متقاضیان، این جهش ها باعث ایجاد رعب و وحشت در بین تمامی متقاضیان نشد. متقاضیان خودرو

حتی در حال حاضر که نرخ معاملات در همه بازارها اعم از ارز، طلا و املاک افزایش چشمگیری داشته و بازار خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست، متقاضیان خودروهای خارجی بیم و امیدی به حذف از بازار ندارند. با واردات خودروهای فرسوده قیمت ها کاهش می یابد. اما از سوی دیگر، صاحبان خودروهای فرسوده خارجی غیر چینی تا حدودی نگران حفظ ارزش خودروهای خود هستند و آنها را به محصولات چینی تبدیل می کنند. حال باید منتظر ماند و دید کدام یک از این پیش بینی ها در سه ماهه پایانی سال درست خواهد بود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246365/%D8%B3%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A2%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%81%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%81%D8%B9-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری