بر اساس آنچه رئیس گمرک ایران اعلام کرد، از ابتدای امسال تا 30 تیرماه 8 هزار و 257 دستگاه خودرو در گمرک ترخیص و وارد کشور شد.
به گفته محمد رضوانی فر، ارزش این تعداد خودرو 165 میلیون دلار است.
وی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته تنها 277 دستگاه خودرو به کشور وارد شده است، تاکید کرد: ارزش خودروهای وارداتی در آن زمان 8.3 میلیون دلار بوده است.
رضوانی فر همچنین گفت: در حال حاضر 5200 خودرو دیگر به ارزش 90 میلیون دلار در مرحله نهایی ترخیص هستند. با ترکیب این 90 میلیون دلار با 165 میلیون دلار مربوط به خودروهای ترخیص، کل ارز اختصاص یافته به واردات در سال جاری به 255 میلیون دلار می رسد.
با توجه به ترخیص 11 هزار و 236 خودرو از گمرکات کشوری در سال گذشته، تعداد کل خودروهای وارداتی (به طور قطع) تا 30 تیرماه سال جاری به حدود 19 هزار و 500 دستگاه رسید.
همچنین با احتساب ارزش 223 میلیون و 861 هزار دلاری واردات خودرو در سال 1402 هجری قمری، ارزش کل واردات خودرو تا 30 تیرماه سال جاری به 389 میلیون دلار می رسد. اگرچه واردات خودرو به کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود یافته و شتاب گرفته است، اما همچنان با وعده ها و برنامه های سیاسیون فاصله زیادی دارد.
پس از رفع ممنوعیت واردات خودرو به کشور، این سیاستمدار اعلام کرد که تا پایان سال 1401 هجری قمری حدود 100 هزار خودرو به کشور وارد می شود و تا پایان خرداد 1402 هجری قمری نیز 100 هزار خودرو دیگر به کشور وارد می شود. کشور. .
بنابراین قرار بود تا پایان بهار سال گذشته 200 هزار خودرو وارد کشور شود. این در حالی است که دو سال از آزادی واردات می گذرد و بر اساس آمار گمرک، کل خودروهای وارداتی به کشور (واردات خاص) حتی به یک دهم آن چیزی که این سیاستمدار وعده داده بود هم نرسیده است.
اگر 5200 خودرویی را که گمرک می گوید در مرحله پایانی ترخیص هستند حساب کنیم، در نهایت نزدیک به 25 هزار خودرو وارد کشور شده است که 175 هزار خودرو با وعده 200 هزار خودروی این سیاستمدار فاصله دارد. در خصوص تخصیص ارز نیز وعده سیاستمدار محقق نشد.
قرار بود یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو اختصاص دهد که کل ارز تخصیصی به نصف این رقم هم نرسید. حتی اگر 90 میلیون دلار مربوط به خودروهای در شرف ترخیص را هم حساب کنیم، کل ارز تخصیص یافته برای واردات خودرو تا به امروز در نهایت نیم میلیون دلار است.
اگر فرض کنیم روند فعلی تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد، امسال 30 هزار خودرو دیگر وارد کشور می شود. مگر اینکه با تشکیل دولت جدید واردات خودرو شتاب بیشتری بگیرد.
گفته می شود این سیاستمدار از ابتدای سال جاری سهمیه ارزی واردات خودرو را افزایش داده و به همین منظور ارزش ارز مجلس را کاهش داده است.
باید منتظر ماند و دید موضع وزارت حراست دولت چهاردهم در قبال واردات خودرو چیست و آیا به این امر سرعت می بخشد؟ بر اساس اظهارات رئیس جمهور منتخب، وی از واردات خودرو و ایجاد رقابت در بازار حمایت می کند. بنابراین در عمل امسال ورود خودروهای خارجی رشد چشمگیری خواهد داشت.
کاهش 50 میلیون تومانی هیوندای النترا (2023)
خودروهای داخلی دیروز بین 1 تا 10 میلیون تومان افت قیمت داشتند. جایی که دینا پلاس (5 سرعته) (1403) 10 میلیون تومان کاهش 785 میلیون تومان، داینا پلاس اتوماتیک (85 دنده) (1403) 9 میلیون تومان کاهش 961 میلیون تومانی، پژو 206 تیپ 2 (1401) 7 میلیون تومان کاهش 599 میلیون تومان، پژو پارس TU5 (شیر برقی) (1402) با 6 میلیون کاهش 860 میلیون تومان، تارا 6 دنده V1 پلاس (1403) با 5 میلیون تومان کاهش 772 میلیون تومان و. کوییک پلاس اتوماتیک (1402) با کاهش 4 میلیون تومانی معادل 540 میلیون تومان.
در بین خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت آنها از 5 تا 25 میلیون تومان بودیم. با کاهش 25 میلیون تومانی قیمت فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبریدی (1403) به 2 میلیارد و 865 میلیون تومان، قیمت فونیکس آریزو 6 پرو (1403) نیز با 20 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 690 میلیون تومان رسید. تومان و فیس جدید Jac S5 با 10 میلیون تومان کاهش (1403) به یک میلیارد و 630 میلیون تومان، هایما S7 پلاس (1403) با 6 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 544 میلیون تومان و چانگان CS35 تیپ 3 (1402) رسید. ) 5 میلیون کاهش یافته است. تومان به 675 میلیون تومان رسید. همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش 50 میلیون تومانی قیمت ها بودیم.
ارزش فیات 500 (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 900 میلیون تومان، سوزوکی سیاز (2023) با 50 میلیون کاهش به 2 میلیارد و 100 میلیون تومان و ارزش هیوندای رسید. النترا (2023) 50 میلیون تومان کاهش یافت. به 2 میلیارد و 900 میلیون تومان و هیوندای کرتا (2023) با 50 میلیون کاهش به 3 میلیارد و 150 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر خودروهای لوکس خارجی در بازارها تحت تاثیر خودروهای وارداتی قرار گرفتند و با ثبات قیمتی نسبت به قبل به فعالیت خود ادامه دادند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249957/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF