M5 که همیشه نمادی از عملکرد بالا و اوج هیجان باواریا بوده است، توانسته این ابرخودرو را برای همیشه در ذهن سه نسل (E60 با موتور 10 سیلندر افسانه ای، F10 با یک اسپرت فوق العاده زیبا) نگه دارد. طراحی، و F90 با نسل جدیدی از قدرت و هیجان). حدود دو هفته پیش (25 ژوئن سال جاری) ب ام و به طور رسمی نسل جدید M5 را به دنیا معرفی کرد.
M5 جدید; مخلوطی از هیجان بیشتر
نسل هشتم ب ام و سری 5 که سال گذشته به طور رسمی توسط خودروساز باواریایی به دنیا معرفی شد، به خوبی با المان هایی از زبان طراحی جدید BMW شکل گرفته بود که انتقادات نسبتاً کمتری را به همراه داشت.
اگرچه بسیاری از طرفداران سرسخت BMW از تیم طراحی خودروساز باواریایی انتظار بیشتری داشتند، سری 5 نسبت به سری 7 استایل پخته تر، زیباتر و اسپرت تری دارد.
M5 نسخه پرفورمنس سری 5 است این خودرو از دهه 1980 با طراحی جسورانه و اسپرت به بازار عرضه شد و نسل F90 نیز به سیاست های نسل های قبل وفادار بود. همین موضوع باعث شد تا طراحان BMW M5 G90 را با استفاده از المان هایی از زبان طراحی جدید باواریایی طراحی کنند تا بدنه ای جذاب و اسپرت به آرماگان ببخشند.
بر همین اساس با نگاهی به مشخصات M5 جدید (موسوم به G90) متوجه می شویم که این خودرو از نظر ابعاد و اندازه مشابه سری 5 بوده و تنها تغییرات جزئی در آن ایجاد شده است.
مشخصات M5 G90 هنوز واضح است. وجود چرخ های 20 و 21 اینچی، دماغه بلند، پشت کوتاه، ستون C بلندتر و سقف نسبتاً خمیده (که کوپه فست بک را به سوپرسدان بخشیده)، شخصیتی نافذ و جذاب به این درد باواریایی بخشیده است.
تغییرات اعمال شده در انتهای پیچی که نشان M5 روی آن نصب شده است، امضای طراحی آشنای BMW روی ستون این سدان است. در نمای جلو، چراغهای نسبتاً باریک و کشیده که شکل آنها کمی شبیه به E60 است، با LEDهای دوقلو (در سبک جدید BMW) و خطوط تیز امتداد یافته به جلو، ظاهری تهاجمی به M5 G90 بخشیده است. و چهره ای پویا جلوپنجره بزرگ کلیه شکل که بخشی از آن فاقد ورودی هوا است، نشان از هیبریدی بودن این سوپر سدان دارد.
ورودی هوای شش ضلعی عریض در قسمت مرکزی سپر و دو ورودی هوا در دو طرف سپر باعث ایجاد هیجان در نمای جلوی M5 جدید می شود. در نمای عقب، چراغ های باریک و بلند (که حالت L شکل مدل مدرن BMW را حفظ می کند)، برخورد خاص با حجم و سپر آجدار، زیبایی را در این نما به اوج می رساند.
اضافه شدن چهار اگزوز کروی بزرگ در کناره ها (محصولات BMW را اینگونه طراحی می کند)، وجود یک دیفیوزر بزرگ دوتایی و نصب بال فیبر کربنی کوچک روی در صندوق عقب، هیجان و اسپرت بودن این سوپر سدان را دو چندان می کند. . ناگفته نماند که قطعات اضافی مانند سقف فیبر کربنی، قاب آینه فیبر کربنی، لبه جلو فیبر کربنی، جلوپنجره مشکی پیانو، دامنهای جانبی اسپرت، اسپویلر فیبر کربنی M شکل در درب عقب، چهار لوله اگزوز کروی با دیفیوزر بزرگتر دوبل از جمله قطعات خاص BMW است که به صورت استاندارد روی M5 Edition و M5 Competition Edition نصب شده است تا هیجان بیشتری را به این ابرخودروی باواریایی اضافه کند.
طیف رنگی نسل جدید M5 نیز افزایش یافته و رنگ های جدیدی مانند آبی خاص M، زرد متالیک خاص، سبز سائوپائولو، قرمز شیطانی، نقره ای تیتانیوم مات، بنفش مات خاص و … نیز قابل سفارش است.
کابین مدرن با تجهیزات ورزشی
یکی از نکات مورد انتقاد در طراحی M5 جدید، فضای داخلی این سدان است. پس از باز شدن درهای M5 G90، با سبک طراحی بسیار مدرن و هوشمندی مواجه می شویم که ما را از طراحی اسپرت و هیجان انگیز آشنا به نسل قبلی M5 دور می کند.
المان هایی در طراحی داخلی این سوپر سدان باواریایی پیاده سازی شده است که وقتی پشت فرمان این سدان سریع بی ام و هستید هیجان را منتقل می کند. در کابین این خودرو یک صفحه نمایش 12.3 اینچی برای دسته ابزار و یک صفحه نمایش 14.9 اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی تعبیه شده است.
طراحی مانند این در کنار چندین چراغ نواری به سبک BMW، فضای داخلی این ابرخودروی باواریایی را لوکس و کمی مدرن جلوه می دهد. طراحان BMW داشبورد این خودرو را حجیم طراحی کردند.
حجم بالای داشبورد، تزئینات فیبر کربنی، فرمان D شکل بیامو، دو پدل شیفتر فیبر کربنی بزرگ در پشت فرمان، طراحی دکمههای قرمز رنگ M1 و M2، اهرم دنده کوچک جدید BMW با موس کریستالی طرح M در داخل، که باعث رانندگی میشود. M5 یک تجربه غیر قابل تصور است.
هر آنچه برای رانندگی اسپرت نیاز دارید در M5 جدید موجود است. بنابراین خبری از صندلی های اسپرت فیبر کربنی M Bucket نیست. صندلی های اسپرت نسل جدید که بر اساس صندلی های M Bucket طراحی شده اند و از بهترین مواد ساخته شده اند برای این خودرو مناسب هستند. طراحی دکمه استارت قرمز رنگ که روی کنسول مشکی پیانو قرار گرفته است، رانندگی با این سدان فوق العاده را متفاوت و هیجان انگیز کرده است.
لازم به ذکر است که برای فضای داخلی و صندلی ها از چرم مرینو و برای پوشش سقف و ستون های این خودرو از جیر استفاده شده است. از مهم ترین امکانات رفاهی M5 جدید می توان به 8 ایربگ، کروز کنترل هوشمند، سیستم فرمان صوتی نسل جدید، سیستم کنترل دینامیکی خودرو، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ساختار فرمان سروترونیک (مکانیکی-برقی)، سیستم هشدار خروج از خط اشاره کرد. و یک دستیار مسیر را ترک کنید. سیستم نظارت هوشمند نقاط کور با تشخیص عابر پیاده، سیستم هشدار برخورد بسیار پیشرفته از جلو و عقب، دوربین 360 درجه با قابلیت محیط سه بعدی خودرو، سیستم پارک خودکار هوشمند، سیستم کمکی رانندگی پیشرفته بر اساس رانندگی خودکار سطح 2.5. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه هوشمند با تنظیم دمای جداگانه برای سرنشینان عقب و دریچه های مجزا برای سرنشینان عقب، نسل جدید BMW 3D Head-up Display، نسل جدید سیستم ارتباطی کاربر BMW iDrive8 با اتصال Android Auto و Apple CarPlay، شارژ بی سیم تلفن ، نورپردازی های متنوع با امکان سفارشی سازی … ذکر شد.
غرش موتور هیبریدی
در زیر کاپوت، BMW M5 جدید همچنان همان موتور قدرتمند V8 4.4 لیتری S68 محبوب را دارد. موتور 4.4 لیتری 8 سیلندر این شرکت مجهز به سیستم توربوشارژر توئین اسکرول و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ منحصر به فرد BMW یعنی Smart Venuses (سیستم Velotronic منجر به زمان باز و بسته شدن متغیر سوپاپ و مشخصات بادامک سوپاپ می شود) و تغییراتی ایجاد شده است که در محفظه احتراق برای افزایش کارایی آن ساخته شده است.
بر این اساس این موتور 585 اسب بخار قدرت در دور 5600 تا 6500 دور در دقیقه و گشتاور 750 نیوتن متر در 4850 دور در دقیقه ارائه می کند. اما مهمترین نکته این است که به لطف نصب یک موتور الکتریکی قدرتمند در محور عقب، مهندسان BMW توانستند همان هندسه جدید کوپه سریع باواریا XM را روی M5 G90 پیاده کنند.
بر این اساس، این موتور الکتریکی سنکرون آهنربای دائم با ساختار خنک کننده مایع می تواند حداکثر قدرت 197 اسب بخار و حداکثر گشتاور 280 نیوتن متر را در اختیار آرماگان قرار دهد. البته در نظر داشته باشید که حداکثر گشتاور در حالت بوست (زمانی که بالاترین راندمان ایجاد می شود) به 450 نیوتن متر نیز می رسد.
بر این اساس، M5 جدید می تواند قدرت ترکیبی 727 اسب بخار و گشتاور 1000 نیوتن متر را به چرخ ها برساند. جالب است بدانید که باتری این خودرو از نوع لیتیوم یونی با ولتاژ بالا (پرولتاژ) با ظرفیت 18.6 کیلووات ساعت است که انرژی الکتریکی لازم برای گشتاور 1000 نیوتون متری را تامین می کند. در حالت تمام الکتریکی، M5 G90 می تواند 67-69 کیلومتر را با سرعت 140 کیلومتر در ساعت طی کند.
یکی دیگر از سورپرایزهای بی ام و برای علاقه مندان به ورزش، نصب گیربکس 8 سرعته M-Steptronic بر روی این خودرو است. در واقع این گیربکس نسبت به نسل قبلی M5 یعنی F90 تغییراتی دارد که در نتیجه شتاب آن افزایش یافته است. بر این اساس، این ابرخودروی باواریایی تنها به 3.4 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.
اگر کمی سرعت بیشتری می خواهید، می توانید در 10.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 200 کیلومتر در ساعت برسید. حداکثر سرعت این سوپر سدان BMW به 305 کیلومتر در ساعت محدود شده است.
مانند نسل قبلی، 6 حالت رانندگی به نام های Eco، Comfort، Sport، Sport Plus، Indio Jval و M-Trak در M5 G90 وجود دارد. همچنین سه حالت وجود دارد: حالت هیبریدی (موتورهای بنزینی و الکتریکی هر دو در مدار ترکیب می شوند و قدرت و گشتاور ترکیبی تولید می کنند)، حالت الکتریکی (در این حالت، خودرو فقط با نیروی الکتریکی حرکت می کند) و حالت کنترل الکترونیکی (از نیروی ترمز). ، انرژی الکتریکی ذخیره شده و به شارژ باتری کمک می کند) در نظر گرفته شده است.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249915/%D8%B3%D9%88%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%81%D9%88%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%B3%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A8-%D8%A7%D9%85-%D9%88-%DA%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%86%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF