همه چیز به نفع بازرگان است! – اخبار خودرو

عضو هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

اگرچه دولت تلاش می کند قیمت ها را کنترل کند، اما نه مردم و نه واحدهای تولیدی از این کنترل سود نمی برند. جیب مردم هر روز خالی می شود و صنایع هر روز کوچکتر می شوند به طوری که نه تنها توان توسعه خطوط تولید خود را ندارند، بلکه با گذشت روزها دچار مشکل می شوند. در همین حال، همه چیز برای سودآوری کارگزاران در دسترس است. معامله گرانی که بیشترین سود را از کنترل قیمت ها می برند.

در صنایع مرتبط با خودرو، صنعت تایر و تولید روان کننده های خودرو، با توجه به ارتباط مستقیم آنها با معیشت خانواده ها و همچنین تأثیر آنها بر قیمت کالاها. آنها همیشه تحت قیمت سفارشی بودند. تاکید دولت از یک سو بر پایین نگه داشتن قیمت ها و از سوی دیگر به دلیل شیوه سنتی فروش و توزیع کالا در کشور و همچنین وابستگی کارخانه ها و سیستم توزیع به بازار سنتی؛ این مرجع بازار به ویژه واسطه ها هستند که قیمت را در کف بازار تعیین می کنند نه دولت، گویی دولت فراموش کرده است که زمانی می توان بازار را اداره کرد که سرمایه در گردش از طریق یک سیستم سالم و کارآمد در اختیار کارخانه ها قرار گیرد. سیستم بانکداری و توزیع پیشرفته و حفظ روانی در سطوح مختلف.

متاسفانه در ایران به دلیل سیستم فروش بازار محور و مبادله کالا از تولید کارخانه تا رسیدن به دست مصرف کننده، بعید است چنین اتفاقی رخ دهد. این صنعت با ارزش بازار به فعالیت خود ادامه می دهد. تمامی محصولات کارخانه در مدت زمان کوتاهی به دست مصرف کننده نمی رسد، بلکه در سطوح مختلف بازار مبادله می شود و این گردش سرمایه تداوم تولید را در کارخانه ها تضمین می کند.

حال اگر بنگاه بالادستی سرمایه ای برای توزیع از طریق بانک ها و سیستم جدید توزیع نداشته باشد، فقط باید به قیمت گذاری دستوری بسنده کرد. شکی نیست که برنده اصلی، عوامل فعال در بازار هستند که با پول و سرمایه خود تمامی معادلات را به هم می ریزند و محصول با قیمتی که می خواهد به دست مصرف کننده می رسد.

در این میان دولت چاره دیگری ندارد: یا قیمت گذاری دستوری را لغو کند و با رقابتی کردن بازار، کارخانه ها را به سمت ارتقای کیفیت محصولات سوق دهد یا سیستم توزیع و حمایت مالی را نیز در اختیار بگیرد. صنایع به طوری که مرجع بازار و دلالان بتوانند دخالت کنند و روند قیمت گذاری و توزیع را نداشته باشند.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246346/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%81%D8%B9-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%84

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری