اما اکنون این خبر می رسد که میزان آموزش رانندگی در مدارس بسیار افزایش یافته است. برخی کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی اقتصادی، افزایش هزینه آموزشگاه های رانندگی باعث کاهش متقاضیان گواهینامه می شود.
دوره تاریخچه رانندگی ایران
اولین گواهینامه رانندگی در 1 آگوست 1888 به نام کارل بنز و برای رانندگی واگن (اولین خودروی تولیدی) صادر شد. دلیل صدور این مجوز توسط دوک نشین بزرگ بادن شکایت شهروندان از صدا و بوی خودروهای بنز بوده است.
گواهینامه رانندگی اول با کارت های امروزی کاملا متفاوت بود و کاغذی بود که متن گواهینامه به صورت دستی در 19 سطر روی آن نوشته می شد. این مجوزها و گواهینامه های داوطلبانه تا آغاز قرن بیستم توسط دولت های اروپایی اعطا می شد. اما اولین گواهینامه های اجباری در سال های 1903 و 1904 در آلمان و بریتانیا صادر شد و چند سال بعد رانندگان برای دریافت گواهینامه رانندگی مجبور به شرکت در آزمون شدند.
رانندگان حرفه ای آمریکایی برای اولین بار در سال 1910 مجوز گرفتند و 3 سال بعد، همه رانندگان ملزم به داشتن گواهینامه شدند. مجوز بین المللی رانندگی اصطلاحی بود که در سال 1929 معرفی شد و بیست سال بعد، کنوانسیون ترافیک جاده ای ژنو استانداردها و قوانین ترافیکی را در سراسر جهان تعیین کرد.
اولین خودروها در پاییز 1279 و 12 سال پس از صدور اولین گواهینامه رانندگی جهان وارد ایران شدند. رانندگان فرانسوی دو خودروی رنو را به ایران آوردند. شاید فکر کنید آموزشگاههای رانندگی در چند دهه گذشته تأسیس شدهاند، اما این موسسات در اوایل قرن چهاردهم میلادی شکل گرفتهاند 1308 و دارای گواهینامه رانندگی.
هزینه کلاس های آموزش رانندگی توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می شود
بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور شهرستان ورجا، درصد آموزش رانندگی در مدارس افزایش یافته است.
به گفته سردار سید تیمور حسینی، پیش از این هزینه اخذ گواهینامه پایه سوم در مدارس 4 میلیون تومان بود، اما متقاضیان اکنون باید 6 میلیون تومان برای اخذ گواهی پرداخت کنند.
به گفته سردار حسینی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هزینه کلاس های آموزش رانندگی را تعیین می کند. این سازمان وابسته به وزارت حراست است که پس از تعیین هزینه این مبلغ را به پلیس اطلاع می دهد.
سردار حسینی همچنین افزود: پلیس و آموزشگاه های رانندگی مجاز به دریافت مبلغی بیش از مبلغ و تعداد تعیین شده از متقاضیان نیستند. از سوی دیگر افزایش روزافزون رانندگان در معابر و خیابان های کشور اعتراض شهروندان را به روند سریع صدور گواهینامه برای مردم به دنبال داشته است. با این حال، برخی از کارشناسان می گویند افزایش قیمت راه حل این مشکل نیست، بلکه دوره های آموزشی صدور گواهینامه باید طولانی تر و دقیق تر باشد. قیمت بالای گواهینامه و آموزش رانندگی باعث می شود بسیاری از مردم بدون گواهینامه رانندگی کنند.
واضح است که افزایش تردد خودروها با رانندگان بدون گواهینامه باعث ایجاد دردسرهای زیادی برای سایر رانندگان می شود.
قیمت های شاخص آموزشگاه های رانندگی
چندی پیش رئیس انجمن آموزشگاه های رانندگی تهران درباره هزینه آموزش رانندگی گفت: هزینه آموزش رانندگی در ایران نسبت به سایر آموزش ها ناچیز به نظر می رسد.
بر اساس دستورالعمل هیات وزیران 16 دوره آموزشی تئوری در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک برنامه ریزی می شود. هزینه کل این جلسات 400 هزار تومان است یعنی هر ساعت 29 هزار تومان خواهد بود. با احتساب 24 ساعت خدمات آموزشی عملی، در مجموع 40 ساعت آموزش رانندگی برای متقاضی خواهیم داشت که تقریباً 4 میلیون تومان هزینه دارد.
با مقایسه این وضعیت ها در ایران و ترکیه متوجه می شویم که تنها تست آنها در صندوق های ایرانی حدود 8 میلیون تومان خواهد بود.
وی با اشاره به لزوم تغییرات اساسی در آموزش و پرورش گفت: متاسفانه در ایران روند آموزش و مهارت های رهبری طی 70 سال گذشته ثابت مانده است و به همین دلیل نیاز به تغییرات اساسی و اساسی است.
فرهاد حقیقی روش قیمت گذاری روش تقاضا را مناسب ندانست و در این خصوص گفت: اگرچه دستور قیمت از سوی دولت عموما در گروه کالاهای اساسی اعمال می شود، اما برای تعیین قیمت آموزشگاه های رانندگی نیز از این روش استفاده می شود.
وی در این خصوص گفت: بر اساس ماده 51 قانون نظام صنفی، قیمت کالاها و خدماتی که تقاضا برای آنها از سوی مصرف کنندگان در حال افزایش است، اولویت اول در جهت دهی قیمت گذاری خواهد بود. بر این اساس، برای اطلاع از قیمت شهریه مدارس باید تحلیلی تهیه و به اتاق اصناف ارسال شود، سپس این تحلیل به کمیته نظارت وزارت حریم خصوصی و در نهایت به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارسال میشود. این سازمان گاهی بدون در نظر گرفتن نرخ تورم از 10 تا 20 درصد به هزینه آموزش اضافه می شود. این در حالی است که خود موضوع قیمت گذاری در طول سال به تعویق افتاده و در کمیته ها و بررسی های مختلف به اشتراک گذاشته خواهد شد. بنابراین این افزایش قیمت ممکن است اثر مناسب خود را از دست بدهد.
وی در این خصوص گفت: دولت ها معمولا برای کنترل بازار و تورم به قیمت گذاری دستوری روی می آورند. اما همیشه شاهد هستیم که این شکل از قیمت گذاری در بلندمدت اثر نامطلوبی دارد و باعث زیان بخش های مختلف می شود. بنابراین قیمت گذاری اجباری ضرر زیادی برای تولیدکنندگان کالا، بخش خصوصی و همچنین اتحادیه ها خواهد داشت. البته از دولت خواستیم که مقوله آموزشگاه های رانندگی را از اولویت اول حذف و در اولویت دوم قرار دهد و امیدواریم با این درخواست موافقت شود.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249633/%D9%87%D8%B2%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA-%DA%AF%D9%88%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DB%B3-%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D9%82%D9%84-%DB%B6-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%AF