صنعت خودرو در ایران با مشکلات زیادی مواجه است. این صنعت خودروهای زیادی دارد، اما هیچ نشانه ای از استراتژی و اینکه در آینده به کجا خواهیم رفت وجود ندارد.
صنعت خودرو در سال گذشته بیش از 840 هزار میلیارد تومان درآمد داشته و برای اشتغالزایی و گردش مالی بسیار مهم است. اما امسال این صنعت به دلایل مختلف از جمله مشکلات ناشی از عرضه ارز خارجی با چالش های جدی تری مواجه شد. اگرچه برنامه صنعت خودرو در سال جاری تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو است، اما گزارش های منتشر شده از سوی خودروسازان حکایت از کاهش شدید تولید دارد.
از این رو صنعتی که قرار بود تا پایان سال 1404 هجری قمری یک میلیون دستگاه خودرو صادر کند، اکنون در شرایطی قرار دارد که شاید تا پایان سال نتواند حتی یک میلیون خودرو برای تامین نیاز داخلی تولید کند. بی برنامگی و چالش بزرگ تامین ارز و قیمت های چندگانه آن نه تنها باعث تلفات جانی شد، بلکه واردات بسیاری از مواد اولیه را با مشکل مواجه کرد.
محمد حسن شجاعی فرد، رئیس سابق دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت
وزارت امنیت باید استراتژی صنعت خودرو را تهیه و در مجلس تصویب کند
حقیقت این است که نقطه ضعف دولت در اقتصاد ایران مسکن و خودرو است. در سال های اخیر اصلاً به این دو نکته مهم توجه نکرده ایم. اما اتفاقاتی افتاد و در خصوص مسکن اقدام شد. اما در فضای خودرو که بسیار هم مهم است، قرار نبود تکامل اتفاق بیفتد. این بدان معناست که هیچ تحولی صورت نگرفته است که بتواند ایران را در موقعیت مهمی قرار دهد.
متاسفانه زمان آقای علی آبادی که از فضای علمی و با دستاوردهای مهم از مبنا به وزارت صنعت، معدن و تجارت آمدند کوتاه شد. و البته امیدواریم در دولت جدید در جایگاه وزارت امنیت نیز به کار گرفته شوند تا بتوانند اهداف مهمی را که مد نظر دارند عملی کنند.
حقیقت این است که ما در صنعت خودرو به یک سری استراتژی ها و برنامه های مشخص نیاز داریم. در گذشته اصرار داشتیم که وزارت ایمنی برای صنعت خودرو استراتژی بنویسد و شورایی در این زمینه تشکیل دهد.
در این راستا دبیر تعیین و اعضا انتخاب شدند، اما شش سال است که حتی یک جلسه از این شورا تشکیل نشده است. اصولاً هیچکس وارد حوزه استراتژی خودرو نشده است و برای کسی مهم نیست.
پیگیر شدیم ولی هیچکس کاری نکرد. به کمیسیون صنایع مجلس رفتیم و خواستیم راهبردی برای صنعت خودرو تعریف شود.
ما از مجلس خواستیم راهبردی بلندمدت تدوین کند تا برنامههای صنعت خودرو با تغییر دولت و وزیر تغییر نکند و در خط و مسیر خاصی حرکت کند. متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاد و به این موضوع رسیدگی نشد.
کالج خودروسازی و سایر دانشگاه ها در زمینه خودرو اقدامات بسیار خوبی انجام داده اند که باید به آن اشاره کرد. صنعت خودرو باید از این دستاوردها بهره مند شود.
پژوهش و تولید قابل استفاده در صنعت به ویژه خودروسازی را نباید به حال خود رها کرد. ما از وزارت امنیت می خواهیم که استراتژی به اصطلاح صنعت خودرو را تهیه و تصویب کند تا دیگری تغییر نکند. یعنی هر وزیر و دولتی باید این راهبرد را دنبال کند و از برنامه های فردی دور بماند.
یعنی اگر قرار است خودروهای برقی، هیبریدی یا خودروهای درون سوز تولید کنیم، باید همین مسیر را طی کنیم و هر روز روند جدیدی در صنعت خودرو ایجاد نکنیم. ما باید بدانیم که چه می خواهیم و چگونه به آن برسیم.
مهم ترین روش گرفتن ماشین است. در حال حاضر، صنعت خودرو در حال حرکت به سمت الکتریکی سازی است. بنابراین در دانشگاه به دنبال نقطه ضعف ماشین برقی یعنی باتری آن بودیم. برای این منظور، یک ستون باتری در دانشکده و موسسه تحقیقات خودرو ایجاد کردیم و سپس به سمت باتریهای لیتیومی حرکت کردیم.
ما همچنین یک مرکز تحقیقاتی و فناوری برای باتری های لیتیومی ایجاد کردیم. ما با شرکت Tuan Battery همکاری می کنیم و بیش از 180 مقاله در مورد باتری های لیتیومی دریافت کرده ایم و به طور جدی روی آنها کار می کنیم.
در صنعت خودرو باید همگام با پیشرفت ها حرکت کنیم و با توجه به تکنولوژی روز پیشرفت کنیم. امیدواریم با حضور آقای علی آبادی در دولت جدید این اهمیت در صنعت خودرو ادامه داشته باشد.
عباسعلی العبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت
37 خودروساز 1350000 خودرو تولید کردند
در سال 2023، کل درآمد صنعت خودرو به 3.350 میلیارد دلار خواهد رسید و رتبه اول تولید درآمد را در جهان خواهد داشت. در این صنعت حدود 60 میلیون نفر مشغول به کار هستند.
سهم صنعت خودرو در تجارت جهانی حدود 10 درصد است که سهم بسیار بالایی است. بیش از 3 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2023 مربوط به صنعت خودرو است که نشان دهنده اهمیت فراوان این صنعت در جهان است.
هر خودرو حدود 7 فرصت شغلی ایجاد می کند و نقش عمده ای در ایجاد فرصت های شغلی در کشور ایفا می کند، زیرا 60 صنعت با صنعت خودرو مرتبط هستند. این صنعت ششمین اقتصاد بزرگ جهان است. یعنی اگر فرض کنیم که این صنعت به عنوان یک کشور، ششمین اقتصاد بزرگ جهان بعد از هند است. در حالی که کل درآمد کشور از صنعت خودرو بر اساس آمار به 840 هزار میلیارد تومان رسید که نیمی از بودجه کشور را شامل می شود. این یک عدد بزرگ است.
سال گذشته 37 خودروساز یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو تولید کردند اما آلودگی بازار فروکش نکرده است. برخی معتقدند این روند به این دلیل است که چند سالی است که خودرو وارد نمی کنیم. اما باید بدانیم سالانه چقدر تقاضا برای خودرو در کشور وجود دارد.
به نظر من تولید یک میلیون خودرو برای یک خودروساز رقم نسبتا پایینی است اما ما این تعداد را توسط 37 خودروساز تولید کردیم. از نظر وسعت اقتصادی جالب نیست. کشورهای اطراف ما محصولات ما را قبول ندارند و همه بازارها به روی ما باز نیستند. اما با این میزان تولید خودرو در رتبه شانزدهم جهان قرار گرفتیم و برای سال 1403 تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو را هدف گذاری کردیم. این سرمایه گذاری برای تولید 2.2 میلیون خودرو کافی است.
اگرچه امسال مشکلاتی داشتیم اما از برنامه تولید کمی عقب هستیم. دلیل این امر مشکلات در حوزه ارزی است. به ما می گویند چرا اینقدر دیر به ما ارز می دهید؟
ما باید کارهایی را انجام دهیم. یک ارز به اصطلاح چند نرخی وجود دارد که می تواند لایه به لایه خراب شود. در نظر داشته باشید که هرکسی می تواند به اتاق بازرگانی مراجعه کند و کارت بازرگانی بگیرد.
سپس به وزارت امنیت می رود و تقاضای واردات کالایی می کند که درک آن آسان نیست. بعد به ما می گوید که این محصول مثلاً 10 دلار است و 10 میلیون دلار از ما گرفته است.
پیگیری می کنیم و می بینیم که قیمت هر محصول 5 دلار است. پس باید مراقب باشید و از شرکت ها برنامه بگیرید. مثلاً به یک شرکت ارز اختصاص دادیم و یکسری کالا وارد کرد. اما سال بعد که دو برابر ارز تخصیص دادیم همین مقدار را وارد کرد. در این صنعت 900 هزار نفر مشغول به کار هستند که 12 درصد ارزش افزوده کشور را تشکیل می دهد.
رتبه ایران در تولید خودرو از 18 به 16 طی سال های 2021 تا 2023 رسید و در صورت ثابت ماندن تولید در سال جاری، باید صنعت خودرو را از قیمت گذاری اجباری نجات دهیم و از آن حمایت کنیم.
به نظر من خودروسازان ما خوب نیستند و در عین حال خیلی بد نیستند، اما انتظار داریم برای امروز و آینده روندی به سمت تولید خودرو داشته باشیم. موضوع بعدی افزایش عمق ساخت و ساز داخلی است، زیرا دیدگاه های مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.
به عنوان مثال یکی از خودروسازان در مونتاژ خودروی وارداتی از لاستیک ایرانی استفاده کرده و گفته 20 درصد جذب شده که اشتباه است و باید معنای عمق داخلی سازی بررسی شود.
نکته اصلی این است که برق رسانی راهی است که باید طی کرد. در حال حاضر 120 میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف می شود که 7 میلیون لیتر آن را باید وارد کنیم. از این رو، برقی شدن راه حلی برای پیشی گرفتن از مصرف بنزین است.
مهم ترین اجزای قوای محرکه یک خودروی برقی شامل باتری، موتور، گیربکس و سیستم کنترل است که در هر کدام جای می گیرد، اما در اولویت می توان از باتری شروع کرد و انرژی داد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249906/%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%87%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF