نگاهی به کوپه اسپرت برقی جدید در بازار ایران

بر همین اساس، خودروسازی آرین پارس به عنوان یکی از خودروسازان شخصی موفق کشورمان که از سال 1400 کوپه جذاب خود را با نام لاماری ایما روانه بازار کرده است، موفق به عرضه نسخه تمام برقی این کراس اوور کوپه نیز شده است. .

سبک اسپرت

Lamari Ima EV تمام الکتریکی اولین بار در مارس 2023 رونمایی شد.این خودرو که در بازار جهانی با نام Fortning Friday EV یا Liting شناخته می شود در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2023 نیز حضور داشت.

لاماری تمام برقی برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شیراز توسط شرکت خودروسازی آرین پارس به نمایش درآمد که مورد توجه و استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

از نظر طراحی و سبک، نسخه تمام الکتریکی Lamarre Emma تفاوت چندانی با نسخه های بنزینی و هیبریدی خود ندارد. با نگاهی به این خودرو، ظاهر آن کاملا شبیه به خودروی هیبریدی و بنزینی Lamarre Emma است.

در این خودرو دماغه ای نسبتا کشیده با بدنه همراه با خطی تیز و شکسته را می بینید. وجود سطوح صاف، زاویه بیشتر ستون D و انحنای نسبی سقف (که حالت کوپه را ایجاد کرده است) نیز قابل مشاهده است.

تنها تفاوتی که Lamari Ima EV (کاملا برقی) با سایر نسخه های این خودرو دارد این است که رنگ نارنجی با طراحی فیبر کربن روی پدال ها، لبه سپر جلو و لبه سپر عقب را می پوشاند که هیجان این خودرو را دو چندان می کند. البته نسخه تمام برقی لاماری ایما (Ima EV) با تغییرات نسبتاً گسترده ای در نمای جلو مواجه شده است. این تغییرات شامل طراحی مجدد کامل سپر جلو است.

Ima EV تمام الکتریکی همچنان دارای چراغ‌های LED باریک برای چراغ‌های روشنایی در روز است.

سپر این خودرو که مجهز به موتور الکتریکی است و برای ورود هوا به موتور احتراق داخلی نیازی به جلوپنجره ندارد، مشبک است اما سوراخ های ورودی ندارد.

نگاهی به کوپه اسپرت برقی جدید در بازار ایران

بر این اساس، سپر در قسمت مرکزی دارای مش ذوزنقه ای است. LED دیگری نیز در دو طرف سپر دیده می شود که در امتداد چراغ های روز باریک طراحی شده است. وجود چراغ های عمودی اصلی در سپر، خطوط تیز روی کاپوت و لبه سپر فیبر کربنی که به رنگ نارنجی تزئین شده است، چهره ای کاملا جدید و قدرتمند به این خودرو بخشیده است.

در نمای عقب همچنان شاهد طراحی چراغ های جلو هستیم که گرافیک آن اندکی تغییر کرده است. نصب سپر نارنجی فیبر کربن نیز هیجان را به صحنه های این کوپه چینی منتقل می کند.

ناگفته نماند که از رینگ های آلومینیومی 19 اینچی بر روی Lamari Ima EV تمام الکتریکی نیز استفاده شده است، بنابراین این کوپه جدید آرین پارس موتور جایگاه ویژه ای دارد.

نگاهی به کوپه اسپرت برقی جدید در بازار ایران

فضای داخلی زیبا و مدرن

پس از باز شدن درهای Lamari Ima EV، همان طراحی مدرن و زیبایی را می بینیم که قبلا در نسخه هیبریدی لاماری HEV دیده بودیم. بر این اساس، طراحی داخلی مدرن و شیک است.

طراحی کلی داشبورد ساده و ساده است. استفاده از یک صفحه نمایش بزرگ چادری حاوی دو صفحه نمایش افقی 10.25 اینچی (یکی برای سیستم اطلاعات سرگرمی و دیگری برای کلاستر) فضای داخلی این خودرو را کاملا آرام و کاملا مدرن کرده است.

طراحی دریچه های کروی برای سیستم تهویه مطبوع که این بار دارای رنگ سبز لیمویی (شبیه به Lamari Emma HEV) است، فضای داخلی را زیبا و اسپرت جلوه می دهد. برخلاف سایر خودروهای تمام الکتریکی چینی که دارای رادیاتور چرخشی یا پشت چرخ هستند، Lamari Emma EV دارای رادیاتور کریستالی در نسخه HEV است که با وجود فرمان D-cut و صندلی های اسپرت (مشابه محصولات مرسدس بنز) در رنگ مشکی و سبز لیمویی رانندگی با این کوپه هیجان انگیزتر می شود.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در طراحی داخلی Lamari Ima EV استفاده از مواد مرغوب است که فضای داخلی را بسیار جذاب کرده است. استفاده از چرم مصنوعی در کنار پلاستیک نرم بسیار جذاب است.

رنگ آمیزی قطعات تزئینی از جمله قاب شیرهای توپی سیستم تهویه مطبوع، بخشی از درها و صندلی ها نیز در سبز لیمویی جلب توجه می کند. سبز شدن به معنای دوستدار محیط زیست و اشاره مستقیم به قدرت تمام الکتریکی این وسیله نقلیه است.

استفاده از این رنگ بندی فضای داخلی را بسیار اسپرت و زیبا کرده است. سقف ستاره ای پانوراما را نمی توان نادیده گرفت که باعث شده کابین Lamari Ima EV بسیار جالب به نظر برسد. از آنجایی که Lamarre Emma تمام برقی موتور احتراق داخلی ندارد، کابین نسبت به نسخه بنزینی کم صداتر است.

این خودرو با توجه به طول 4600 میلی متر، عرض 1860 میلی متر، ارتفاع 1680 میلی متر و فاصله بین دو محور 2715 میلی متر، فضای بسیار جادار و مناسبی را برای سرنشینان خود فراهم می کند.

یعنی هیچ تغییری در ابعاد و سایز خودرو ایجاد نشده است و از آنجایی که این یک کراس اوور کوپه برقی است فضای بسیار مناسبی در جلوی خودرو وجود دارد که می توان شارژر خودرو را در آن قرار داد.

نگاهی به کوپه اسپرت برقی جدید در بازار ایران

قلبی ساکت اما قوی

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، در این مقاله به بررسی لاماری ایما ای وی تمام برقی می پردازیم، بنابراین دیگر موتور بنزینی در این خودرو وجود ندارد. آنچه قلب تپنده و نیروی محرکه Lamari Ima EV را تشکیل می دهد یک موتور الکتریکی قدرتمند PMSM است که در محور جلو قرار دارد.

این موتور الکتریکی قدرتمند به لطف ساختار و طراحی خود قدرت و گشتاور بالایی را ارائه می دهد. بر این اساس، طبق اعلام شرکت خودروسازی آرین پارس، این موتور با نام TZ200XSV با قابلیت تولید 150 کیلووات (200 اسب بخار) قدرت و حداکثر گشتاور 340 نیوتن متر در حال عرضه است. نکته بسیار مهم در مورد الکتروموتور TZ200XSV Lamari Ima EV حداکثر سرعت موتور است که 16000 دور در دقیقه (دور در دقیقه) می باشد.

این دور موتور به معنای ایجاد قدرت خاص و گشتاور نسبتا خطی است. اما چیزی که Lamari Ima EV الکتریکی را از همه هموطنانش متمایز می کند، محدوده کروز این کوپه چینی است. باتری های لیتیومی با ظرفیت 85.9 کیلووات ساعت و ولتاژ 352 ولت می توانند انرژی لازم برای حرکت، 200 اسب بخار قدرت و 340 نیوتون متر گشتاور را تامین کنند.

بر این اساس، این بسته باتری لیتیومی می تواند مسافت 630 کیلومتری را با یک بار شارژ کامل تضمین کند. مهندسان فورتینگ به منظور تامین انرژی مورد نیاز برای طی مسافتی تا 630 کیلومتر، سیستم خنک کننده مایع را تهیه کرده اند که بسته به طراحی واحد و پردازنده مرکزی برای باتری BCU، از افزایش یا کاهش توان جلوگیری می کند. . دمای کار باتری ها این سیستم عملکرد و ناوبری خودرو را بهبود می بخشد و به رانندگی در مسافت های طولانی کمک می کند.

از سوی دیگر، سیستم انتقال قدرت Lamari Ima EV مشابه دیگر خودروهای تمام الکتریکی است، زیرا نیرو و گشتاور از طریق یک جعبه دنده تک سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. از طرفی با شارژر سریع DC می توانید تا 80 درصد باتری خودرو را تنها در 37 دقیقه شارژ کنید.

ظرفیت باتری این خودرو 85.9 کیلووات ساعت است و به دلیل این ویژگی مثبت و زمان طولانی سفر پس از یک بار شارژ، می توان باتری های این خودرو را با شارژر AC شارژ و وصل کرد. به برق خانه می رسد و پس از حدود 15 ساعت به شارژ کامل (یعنی 100٪) می رسد.

سیستم تعلیق و عملکرد خودرو

Lamari Emma EV کاملاً الکتریکی به لطف سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و سیستم چند پیوندی در عقب، سواری باکیفیتی را ارائه می دهد. این خودرو با استفاده از لاستیک های 55/235 با رینگ های آلومینیومی 19 اینچی ضربه ها را به خوبی جذب کرده و از سواری خشک و ناراحت کننده جلوگیری می کند. همچنین به لطف نصب موتورهای الکتریکی و تعادل وزن بهتر در خودرو (نسبت توان به وزن مطلوب تر) عملکرد و هندلینگ این خودرو به طرز محسوسی بهبود یافته است.

سطح راحتی و ایمنی

Lamari Ima EV (تمام برقی) به لیست طولانی از امکانات رفاهی و ایمنی، از جمله کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای، کمربند سه نقطه ای با پیش کشنده، اتصال صندلی کودک ISOFIX، ترمز دستی برقی EPB مجهز شده است. سیستم توقف خودکار و ترمزهای ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل الکترونیکی پایداری (ESP)، هشدار ترافیک متقاطع (RCTA)، کروز کنترل تطبیقی ​​(ACC)، سیستم تشخیص خطوط (LKS) ترمز اضطراری خودکار (AEB)، کنترل خودرو (HDC)، کنترل کشش در سربالایی، کنترل کشش TCS، TRC و ASR، دستیار الکترونیکی ترمز BAS-HBA، سیستم مانیتورینگ فشار تایر TPMS، ایموبلایزر الکترونیکی ضد سرقت، فرمان برقی چند حالته EPS، Lane Change Assist LDWS، هشدار باز شدن درب DOV، سیستم نظارت بر نقاط کور BSD، سیستم هشدار برخورد از جلو، صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی در 10 جهت، صندلی برقی سرنشین جلو در 4 جهت، تنظیم ارتفاع چراغ جلو در سیستم چندرسانه ای، آینه های جانبی برقی با حافظه و چراغ‌ها خوش‌آمدگویی و گرمکن، سیستم کمکی خودکار برای تنظیم آینه‌های جانبی هنگام حرکت معکوس، صفحه نمایش افقی 10.25 اینچی با پورت USB، سیستم چندرسانه‌ای با اتصال بلوتوث، کیلومتر شمار 10.25 اینچی کاملا دیجیتال، فرمان چرمی D شکل با دسترسی چندرسانه‌ای کلیدها، دوربین دید عقب HD با خطوط راهنمای پویا روی صفحه، استارت دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید (KEYS)، چراغ های جلوی خودکار، دوربین پانوراما 360 درجه، صندلی های چرمی و صندلی عقب تاشو 40-60، استریو با 6 بلندگو، هوای اتوماتیک سیستم تهویه مطبوع با کنترل لمسی، جعبه خنک کننده و دریچه های هوا برای سرنشینان عقب، سانروف پانوراما، سقف ستاره دار، سنسور پارک جلو و عقب، باز و بسته شدن برقی در صندوق عقب، تهویه مطبوع، ماساژور صندلی راننده، گرمایش برای صندلی های راننده و سرنشین جلو و یک درگاه شارژر Type-C.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249741/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3-%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%AA-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری