نقشه اطلس؛ هاچ بک جدید سایپا – اخبار خودرو

اطلس سایپا برای اولین بار در بیست و سومین نمایشگاه خودرو مشهد به نمایش عمومی درآمد. اطلس که در واقع یک فیس لیفت نسبتا بزرگ برای کوییک است، امضای طراحی جدید سایپا را بر روی صورت خود دارد و ظاهر آن به شاهین و آریا نزدیک است و با آنچه در کوییک و ساینا دیده شد کاملاً متفاوت است. اطلس سایپا به طور کلی در دو نوع 1 و 2 و به طور خاص در چهار نوع S، L، G و E عرضه می شود. تیپ های S و G نمونه هایی از دنده های 5 دنده هستند که Type S مدل پایه و Type G مدل گیربکس دستی فول آپشن اطلس است. مدل های L و E به ترتیب مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT هستند که L مدل پایه و E یک مدل کاملا آپشن اطلس است.

طراحی بدنه و کابین هاچ بک جدید سایپا

اطلس جدیدترین عضو خانواده سایپا X200 است که طراحی مدرن و بهتری نسبت به کویک دارد. جلوپنجره شش ضلعی سایپا اطلس و نوارهای کرومی عمودی آن با طرح دماغه کوسه ای طراحی شده است تا چهره ای به روز و متفاوت به خانواده پلت فرم سایپا X200 اضافه کند. استقبال از خودروهایی با این سبک طراحی نشان دهنده علاقه مردم به طرح های مدرن تری است که سایپا روی خودروی اقتصادی پیاده کرده است. چراغ های جلو اطلس نیز با نیمرخ نسبتا کشیده و باریک طراحی شده اند. در دو طرف سپر جلو، مه شکن های دایره ای شکل در یک قاب کرومی وجود دارد و ورودی دیگری نیز بین آن ها قرار گرفته است. در نمای عقب، اطلس طراحی زیباتر و چشم نوازتری نسبت به کویک دارد. چراغ های عقب این خودرو مستطیل شکل، C شکل و به صورت دو تکه طراحی شده است که جلوه زیبایی به این قسمت از خودرو بخشیده است. درب عقب نیز طراحی ساده ای دارد و برخلاف Kwik که پلاک آن بر روی درب عقب نصب می شود، این قسمت در این اطلس بر روی سپر نصب شده است. اطلس از کابین جدید و زیبا نیز بهره می برد. تریم داخلی دورنگ به زیبایی این خودرو افزوده است. داشبورد اطلس صفحه نمایش نسبتا بزرگی دارد که از داشبورد بیرون زده است. دریچه های سیستم تهویه مطبوع به صورت دایره ای طراحی شده اند و در انتهای داشبورد تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و تعدادی کلید کنترل خودرو قرار داده شده است. تغییر بعدی کابین این خودرو به کیلومتر شمار خودرو مربوط می شود. فرمان ظاهری اسپرت دارد و به شکل D طراحی شده است، مواد به کار رفته در داشبورد و کابین اطلس کیفیت بالاتری نسبت به کویک دارد. این خودرو از نظر فضای اتاق و کابین کاملا شبیه کویک است و فضای پا و سر برای سرنشینان جلو کافی است.

در نسخه اچ این خودرو کامل‌ترین نسخه خودروی اطلس محسوب می‌شود و با ویژگی‌هایی مانند سانروف، سقف در رنگ‌های مختلف، صندلی راننده برقی دو طرفه، صندلی راننده گرم‌کن، شیشه عقب رنگی، سنسور باران، مشخص می‌شود. 2 رادار نقطه کور نیز خواهیم داشتمشخصات و ویژگی های فنی سایپا اطلس

قلب تپنده سایپا اطلس نسل جدید موتور معروف M15 با کد M15GSI است که یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری هشت سوپاپ است که قادر به تولید حدود 92 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور است. به گفته مهندسان سایپا، تغییرات ایجاد شده توسط این موتور با نسل قبلی خود شامل تغییرات در سرسیلندر و سر و همچنین ارائه سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها است که باعث می شود گشتاور بیشتری در دورهای کمتر در دسترس باشد. گیربکس دستی اطلس یک گیربکس دستی پنج سرعته است که نیروی موتور را به محور جلوی خودرو منتقل می کند. لازم به ذکر است؛ اطلس در نسخه اتوماتیک نیز تولید خواهد شد که دارای گیربکس اتوماتیک CVT خواهد بود. مصرف سوخت نسخه دستی این خودرو در حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر است، همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 و باک 41 لیتری است.

امکانات رفاهی و ایمنی در نسخه دنده ای اطلس

سایپا اطلس دو نوع با گیربکس پنج سرعته دستی خواهد داشت. نوع S، مدل پایه، و Type G، یک مدل اطلس کاملا آپشن با گیربکس دستی. در نسخه اطلس S امکاناتی مانند فرمان هیدرولیک، رینگ فولادی 14 اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل استارت در سربالایی، کیسه هوای سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، عقب سنسور پارک، چراغ عقب و کامپیوتر مشاهده سفر، چراغ های روشنایی در روز، عملکرد رادیویی (AUX، USB، بلوتوث)، سنسور نظارت بر فشار باد لاستیک (TPMS)، سنسور نور و غیره. اما در مدل کاملا آپشن اطلس گیر یا جی تایپ، امکاناتی مانند صفحه نمایش چند رسانه ای 7 اینچی، دوربین معکوس، کنترل صوتی از روی فرمان، صندلی های چرم مصنوعی، آینه های تاشو برقی، آنتن سقف کوسه و یک فضای داخلی دو رنگ به سانروف برقی اضافه شده است.رنگ سقف نیز متعلق به این خودرو است.

امکانات رفاهی و ایمنی در نسخه اتوماتیک اطلس

تیپ L سایپا اطلس نسخه پایه اطلس اتوماتیک خواهد بود که دارای ویژگی هایی مانند فرمان برقی، چرخ های فولادی 14 اینچی، ترمزهای ABS و EBD، کنترل پایداری الکتریکی، کنترل استارت در سربالایی، ایربگ راننده و سرنشین است. سیستم تهویه برقی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ عقب، کامپیوتر سفر، چراغ های روشنایی روز، سنسور نظارت بر فشار باد لاستیک (TPMS)، سنسور نور، صفحه نمایش چند رسانه ای 7 اینچی، دوربین عقب، آنتن سقف کوسه، آینه های تاشو برقی، دو تریم داخلی tone دارای سیستم کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه است. اما در نسخه E که کامل ترین نسخه اطلس محسوب می شود، امکاناتی مانند سانروف، سقف رنگی متفاوت، صندلی راننده برقی دو طرفه، صندلی راننده گرمکن، شیشه عقب رنگی، یک سنسور باران، 2 آینه و یک رادار نقطه کور. بر این اساس، اطلس در نوع S ارزان‌ترین و گونه E گران‌ترین نوع محصول جدید سایپا خواهند بود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/247157/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DA%86-%D8%A8%DA%A9-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری