نفسی که دیگر نه جان بخش است و نه لذت بخش!

عضو هیئت تحریریه روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

چند صد سال پیش، وقتی سعدی در مقدمه کتاب گلستان می‌نویسد: «هر نفسی که فرو می‌رود ادامه زندگی است و وقتی بالا می‌رود شادی روح است» هرگز فکر نمی‌کرد که روزی در در شهرهای بزرگ ایران، به ویژه تهران، آلودگی هوا می تواند به حدی برسد که تنفس باعث بیماری شود که بسیاری از آنها شامل ایسکمی قلبی (کمبود اکسیژن در سلول های قلب)، سکته مغزی، بیماری انسدادی مزمن ریه، سپسیس، عفونت تنفسی، و سرطان .

در حال حاضر آلودگی هوای تهران به یکی از معضلات اساسی جامعه تبدیل شده است. بررسی آمار چند سال گذشته نشان می دهد که در سال 1396 تعداد روزهای پاکی هوا در تهران به 28 روز و 29 روز در سال 2018 رسیده است، اما این روند صعودی ادامه پیدا نکرده و در سال 2019 تعداد روزهای پاک در تهران افزایش یافته است. سرمایه سالانه به 17 کاهش یافت. اما قسمت ترسناک این روند این است که تعداد روزهای پاک در سال های 1400 و 1401 با روند نزولی قابل توجهی روبرو بوده و به ترتیب «فقط 2 و 3 روز» شده است.

سال گذشته اندیشکده شورای اسلامی در گزارشی راهکارهای کم هزینه و سریع را برای کاهش آلودگی هوا ارائه کرد تا از آسیب حدود 2.3 میلیارد دلاری بر سلامت مردم تهران بکاهد.

در این گزارش و با هشدار در مورد غلظت برخی آلاینده های هوا که فراتر از استانداردهای ملی است، تاکید شد که با در نظر گرفتن تاثیر پدیده ریزگردها، تخمین زده می شود که بیش از نیمی از کل جمعیت کشور را تشکیل دهند. در معرض آلودگی

این گزارش حاکی از آن است که این مشکل نه تنها سلامت مردم را به خطر می اندازد، بلکه هزینه های زیادی را به طور مستقیم و غیرمستقیم به بخش سلامت تحمیل می کند – به دلیل نیاز روزافزون به خدمات مراقبت های بهداشتی و فوریت های پزشکی برای جمعیت آسیب دیده. سایر زمینه های اقتصادی همچنین بار مالی هنگفتی به دلیل مرگ و میرهای زودرس بر دوش نظام سلامت تحمیل می شود، به طوری که در صورت مرگ زودرس، سال های زیادی از زندگی مردم و نیروی کار یک کشور از بین می رود.

گزارش مرکز پژوهش های شورا به نقل از گزارش وزارت بهداشت درباره آلودگی هوا، می افزاید: آلودگی هوا سالانه جان حدود 3751 نفر را در شهر تهران می گیرد و میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در سراسر کشور به 11159 نفر می رسد. . مردم هر سال

کارشناسان این مرکز با یادآوری این موضوع که تعداد فوتی های ناشی از آلودگی هوا در کشور تقریباً با تعداد قربانیان جاده ای برابری می کند، تأیید کردند که خسارت آلودگی هوا به سلامت شهروندان تهرانی حدوداً برآورد شده است. 2.3 میلیارد دلار دلار و این مبلغ برای کل کشور 7 میلیارد دلار است.

این روزها پایتخت نشینان امیدوارند با واردات مناسب و سریع خودروهای نو و کارکرده حجم زیادی از خودروهای فرسوده و آلاینده از تردد خارج شوند تا این امر در کنار اجرای سایر روش های کاهش هوا انجام شود. سیاست های. آلودگی، تهران بار دیگر شاهد روزهای پاکی خواهد بود «وقتی هر نفسی از بین برود، واقعاً طراوت بخش زندگی و دلنشین است.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245909/%D9%86%D9%81%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1-%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%85%D8%AF-%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%81%D8%B1%D8%AD-%D8%B0%D8%A7%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری