موفقیت های BYD در برابر تسلا

با وجود تاریخچه بیشتر و انتخاب مسیر درست در استارتاپی که با نمونه لوتوس الکتریکی شروع شد، اکنون خبرساز شده است. در عین حال، تولیدکننده برق شانگهای که محصولاتش در گذشته ای نه چندان دور در بازار کشورمان حضور داشت، توانست موفقیت خود را در برخی زمینه ها به رقیب آمریکایی خود نشان دهد. گفتگو تنها به فروش محدود نمی شود، بلکه فراتر از آن می توان به استراتژی موفق BYD در تامین باتری انواع خودرو و حتی محصولات غیرخودروی اشاره کرد. اما ابتدا به سراغ یکی از قدیمی ترین محصولات برقی این خودروساز می رویم که برای مصرف در بازار چین در نظر گرفته شده بود.

دلفین که ارزان ترین تسلا را شکست داد

هاچ بک برقی BYD Dolphin بیش از 460000 دستگاه در دو سال اول فروش داشت. در حالی که فروش تسلا مدل 3 در دو سال اول تنها 276 هزار دستگاه بوده است.

دو سال از عرضه BYD Dolphin می گذرد و در این مدت 462558 دستگاه فروخته شده است. این خودرو در چین از اسفند ماه سال جاری توانسته است حدود 30 هزار دستگاه در ماه بفروشد. اما از زمانی که عرضه جهانی آن جدی شد، فروش جهانی آن به طور پیوسته در حال رشد بوده است.

به همین دلیل، فروش دلفین را با پرفروش‌ترین سدان تسلا یعنی مدل 3 مقایسه می‌کنیم. BYD تحویل دلفین را در 29 آگوست 2021 آغاز کرد و دو سال بعد، در پایان آگوست 2023، فروش این هاچ‌بک چینی به پایان رسید. 462558 واحد.

از سوی دیگر، تسلا تحویل مدل 3 را در جولای 2017 آغاز کرد و در سه ماهه پایانی آن سال، تنها 1541 دستگاه از این خودرو به خریداران تحویل داده شد. برای مقایسه میزان فروش این سدان برقی آمریکایی با دلفین چینی باید فروش دو سال اول مدل 3 را در نظر گرفت، یعنی باید میزان فروش سدان های تسلا را از ابتدای سه ماهه سوم محاسبه کنیم. از سال 2017 تا پایان سه ماهه دوم سال 2019. در این مدت معادل دو سال، مدل 3 موفق به فروش 276381 دستگاهی شد که 40 درصد کمتر از فروش دلفین در دو سال اول بود.

البته ممکن است برخی بگویند که مدل 3 خودرویی بزرگتر و گرانتر از دلفین است. اما قصد ما مقایسه نرخ رشد فروش اولین محصول الکتریکی تولید انبوه دو شرکت BYD و Tesla در بازارهای بین المللی است.

با توجه به ارقام ذکر شده، این احتمال وجود دارد که BYD تنها در بازار چین بتواند عنوان پرفروش ترین خودروساز برقی جهان را از تسلا بگیرد. اما حضور در بازارهای خارج از چین نیز می تواند این روند را تسریع کند. اما خودروهای چینی در بازار اروپا با تعرفه واردات 10 درصدی مواجه هستند و به همین دلیل قیمت دلفین در قاره سبز بسیار گرانتر از چین است.

از این رو بی وای دی قصد دارد با تاسیس کارخانه ای در اروپا قیمت محصولات خود را در این بازار کاهش دهد. طبق شایعات، این شرکت چینی ممکن است کارخانه فورد در آلمان را خریداری کند که در حال حاضر هاچ بک فوکوس را تولید می کند. البته امکان ساخت کارخانه جدید در اروپا توسط BYD وجود دارد. اما از آنجایی که تولید فورد فوکوس در سال 2025 به پایان می رسد، خرید یک کارخانه فورد می تواند باعث شود BYD سریعتر کارخانه ای در اروپا راه اندازی کند. این در حالی است که خودروسازان آلمانی مانند فولکس واگن کارخانه های زیادی در چین دارند. اما در حال حاضر، هیچ خودروساز چینی کارخانه ای در اروپا ندارد و BYD می خواهد آن را تغییر دهد.

این شرکت چینی با ساخت یا خرید کارخانه در اروپا می تواند علاوه بر دلفین، محصولات دیگری مانند کراس اوور اتو 3 را برای این بازار در قاره سبز تولید کند.

در حالی که مدل های Seal و Seagal نیز می توانند نامزدهای بعدی برای تولید در اروپا باشند. بنابراین، این واقعیت که دلفین بیش از یک مدل 3 را در دو سال فروخته است، تهدیدی برای تسلا نخواهد بود، تهدید اصلی این است که BYD بتواند فروش مشابهی را با حداقل سه مدل دیگر تکرار کند. در حالی که BYD چندین محصول جدید در راه دارد، تسلا همچنان در تلاش برای تولید Cybertruck است.

موفقیت در توسعه فناوری باتری

همانطور که گفتیم این شرکت کار خود را با تولید باتری آغاز کرد. اما در سال های اخیر رشد فوق العاده ای در این بخش نشان داده است. وانگ کوانفو BYD را در سال 1995 تاسیس کرد و اکنون با شریک خود استلا لی به شدت به دنبال تسلا است. بی وای دی در سه ماهه سوم سال جاری بیش از 431 هزار خودروی برقی فروخت که با فروش 435 هزار خودروی تسلا فاصله چندانی ندارد. طبیعتا این دو خودروساز می خواهند تا پایان سال جاری 1.8 میلیون خودروی برقی بفروشند. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، دیوید سوکول، که در آن زمان با وارن بافت بود، متوجه پتانسیل BYD شد و در سال 2008 از این شرکت در شنژن بازدید کرد.

در کارخانه، دو تن از مدیران ارشد شرکت مورد بحث توضیحاتی را در مورد مزیت های رقابتی BYD، گسترش تجارت در جهان و فناوری باتری این برند به سوکول ارائه کردند. بنیانگذار BYD سپس یک فنجان از مایع باتری این شرکت را نوشید تا اعتماد خود را به خلوص این فناوری نشان دهد. چند ماه بعد، برکشایر 10 درصد از سهام BYD را به قیمت 232 میلیون دلار خریداری کرد. این سرمایه گذاری تاثیر بسزایی در زمینه سازی برای شرکت داشت. اگرچه BYD به تولید و عرضه موفق خودروهای الکتریکی مشهور است، اما شروع به تقلید از محصولات الکترونیکی غول های ژاپنی مانند سونی کرده است.

طبیعتا سخنگوی این برند چینی در مصاحبه با رسانه ها کپی برداری را تکذیب کرد. سپس BYD با شرکت هایی مانند موتورولا و نوکیا، خریداران عمده باتری، قرارداد امضا کرد. در سال 2002، یک کارخانه اسلحه سازی در چین خرید و سه سال بعد اولین خودروی بنزینی خود را روانه بازار کرد.

به گزارش وال استریت ژورنال، این خودرو تقریبا شبیه تویوتا کرولا بود. از آن زمان موسس BYD تلاش های زیادی برای کاهش هزینه ها انجام داده و در نتیجه از نظر قیمتی رقابتی شده و محصولات بیشتری با موتورهای هیبریدی و در نهایت الکتریکی تولید می کند.

در ماه های اخیر که خریداران کمتری در بازار چین وجود دارد، این شرکت به دنبال بازارهای صادراتی است و می خواهد نفوذ خود را در اروپا و آسیای جنوب شرقی افزایش دهد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246337/%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C-%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%B3%D9%84%D8%A7

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری