مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در مورد واردات خودرو

در این میان، دیدگاه مسعود مازیکیان و سعید جلیلی نسبت به مسائل حوزه خودرو به ویژه در حوزه واردات و ایجاد رقابت در بازار به دلیل وضعیت نامناسب بازار خودرو و گرانی، جایگاه ویژه ای در بین مردم دارد. نظر، به همین دلیل در تبلیغات خود وارد این موضوع می شوند.

آینده بازار خودرو، به ویژه بخش واردات، حداقل در چهار سال آینده با ایده های یکی از این دو نامزد مرتبط خواهد بود. بنابراین با بررسی مواضع آنها در قبال خودرو می توان تا حدودی آینده واردات خودرو را حدس زد.

منهای مسائل مهمی مانند تولید، کیفیت، صادرات و خدمات پس از فروش در بحث خودرو، موضوع مهم دیگری که برای شهروندان بسیار جذاب است واردات به خصوص مدل های کارکرده است.

وضعیت بازار خودرو در چند سال گذشته باعث شده بسیاری از شهروندان نتوانند خودرو حتی مدل های کارکرده تهیه کنند. یکی از موضوعاتی که در 6 سال گذشته به التهاب بازار خودرو و رشد قیمت آن دامن زد، ممنوعیت واردات خودرو بود. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان و حتی برخی از فعالان خودرو واردات خودرو را روزنه امیدی برای بهبود شرایط بازار می دانند.

واردات خودرو در دولت دوازدهم و در راستای مدیریت منابع ارزی پس از خروج آمریکا از برجام ممنوع شد. اما در سال دوم دولت سیزدهم برای کمک به تنظیم بازار این ممنوعیت پایان یافت.

اگرچه بیش از دو سال از لغو ممنوعیت واردات خودرو می گذرد، اما هنوز روند قابل قبولی برای ورود خودرو به کشور مشاهده نشده است، اما واردات همچنان آزاد است و این آزادی توانسته رشد قیمت خودرو را در کشور کند کند. . بازار تا حدودی

در واقع به نظر می رسد که اگر واردات خودرو همچنان ممنوع بود، این احتمال وجود داشت که قیمت خودرو در سه بازار وارداتی، مونتاژی و خدماتی بالاتر از قیمت فعلی و فعلی باشد.

البته اگر واردات خودرو طبق برنامه و وعده انجام می شد و در این مدت چند صد هزار خودرو خارجی به بازار کشور فروخته می شد، قیمت ها کمتر می شد.

بنابراین تداوم و رشد واردات خودرو حتی برای شهروندانی که نمی توانند این خودروها را تهیه کنند، حائز اهمیت است. زیرا تصور عمومی این است که واردات به مقدار معقول همراه با تولید داخلی می تواند منجر به رقابت در بازار و کنترل قیمت شود. به همین دلیل، جایگاه رئیس جمهور آینده در بازار خودرو به ویژه در بخش واردات برای بسیاری از شهروندان ایرانی مهم است. آنها می خواهند بدانند رئیس جمهور بعدی با واردات خودرو چه خواهد کرد.

آیا واردات را محدودتر از آنچه اکنون هستند می کند؟ آیا به همین منوال ادامه خواهد داشت یا روند واردات را تسریع می کند؟ سوال مهم دیگر آنها این است که رئیس جمهور آینده با واردات خودروهای فرسوده چه خواهد کرد؟ آیا قانون خودش را اجرا می کند یا طرح قانون را برای لغو آن به شورای اسلامی می فرستد؟

با بررسی مواضع دو کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تا حدودی می توان سرنوشتی را که در انتظار خودروهای وارداتی به ویژه خودروهای فرسوده است، حدس زد.

به نظر می رسد هیچ یک از نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نگاه مثبتی به واردات خودروهای فرسوده ندارند. بنابراین احتمال اجرای این قانون در دولت بعدی تا حدودی کم است. مگر اینکه شورای اسلامی پیگیر اجرای آن باشد.

از سوی دیگر رئیس فعلی شورای اسلامی که یکی از نامزدهای دور اول انتخابات ریاست جمهوری بود بر اجرای کامل قانون واردات خودرو به ویژه خودروهای فرسوده تاکید کرد.

حال اگر قالیباف به عنوان رئیس مجلس همچنان در جایگاه خود باقی بماند، قانون واردات کالاهای فرسوده را در دولت آینده نیز اجرا خواهد کرد.

کاهش 20 میلیون تومانی قیمت فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم

خودروهای داخلی در روز گذشته با افت قیمتی از یک تا هشت میلیون تومان مواجه شدند. جایی که داینا پلاس اتوماتیک (85 دستگاه) (1403) 8 میلیون تومان کاهش 1.2 میلیون تومان، پژو 207 پانوراما (1403) ارتقا یافته 5 میلیون تومان، کاهش 830 میلیون تومانی، پژو 207 دنده ای هیدرولیک (85) ) (1403) با 4 میلیون تومان کاهش 758 میلیون تومان، سینا دابل اس (1403) با 3 میلیون تومان به 456 میلیون تومان، اطلس (سیاه و سفید) (1403) با کاهش 2 میلیون تومانی به 565 میلیون تومان رسید. تومان و پژو پارس TU5 (شیر برقی 1402) با کاهش 1 میلیون تومانی به 893 میلیون تومان رسید.

همچنین در بین خودروهای چینی شاهد افزایش قیمت از 5 به 10 میلیون تومان و کاهش قیمت از 5 به 20 میلیون تومان بودیم. جایی که ژاک اس 3 (1403) با 10 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 270 میلیون تومان و Fidelity Prime 5 صندلی (حلقه 10 پره) (1403) با افزایش 5 میلیون تومانی به یک میلیارد و 980 میلیون تومان رسید. از سوی دیگر قیمت فینیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 20 میلیون تومان کاهش به 2 میلیارد و 80 میلیون تومان، قیمت گوشی دیگنیتی پرستیژ (1402) با کاهش 10 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 430 رسید. میلیون تومان و قیمت گوشی دانگ فنگ شاین مکس. (2023) با کاهش 5 میلیون تومانی به 1 میلیارد تومان به 820 میلیون تومان رسید.

همچنین شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای خارجی پریمیوم بودیم. هیوندای کونا (2024) با 50 میلیون تومان افزایش 5 میلیارد و 100 میلیون تومان، هیوندای النترا (2023) با 50 میلیون تومان افزایش 5 میلیارد و 950 میلیون تومان و تویوتا کرولا – 1200 سی سی (2023) با افزایش قیمت مواجه شد. 50 میلیون تومان و با افزایش 3 میلیارد و 200 میلیون تومانی، سوزوکی سیاز (2023) با افزایش 2 میلیارد و 200 میلیون تومانی، 50 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

در بین خودروهای لوکس خارجی نیز شاهد کاهش 300 میلیون تومانی قیمت آنها بودیم. ارزش بی ام و X4 2.8 با 300 میلیون تومان کاهش به 15 میلیارد تومان رسید.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249800/%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B6%D8%B9-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری