خودرو به دلیل جایگاه ویژه ای که در بین شهروندان دارد، همواره موضوع داغ جامعه است و نامزدهای ریاست جمهوری نیز در تبلیغات خود از این کلیدواژه استفاده می کنند. بررسی مواضع 14 کاندیدای ریاست جمهوری در مورد خودرو نشان از اختلاف آنها در بحث واردات خودرو و حمایت از تولید داخلی دارد. با این حال، نامزدها مواضع نسبتاً مشترکی در مورد موضوعاتی مانند لغو قیمت های دستوری دارند.
با شروع رقابت انتخاباتی بین 6 14 کاندیدای ریاست جمهوری، اکثر رسانه ها نظرات کاندیداها را در مورد خودرو منتشر می کنند تا سیاستی که هر کدام از آنها در صنعت و بازار خودرو در دولت خود در نظر دارند را مشخص کنند.
خودروها همواره بخش مهم و جذاب مصاحبه ها، وعده ها و مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری بوده اند و مطمئنا این بار نیز این جایگاه ویژه را حفظ خواهند کرد. نمونه آن اظهار نظر خودرویی برخی از نامزدهای ریاست جمهوری است.
خودرو به دلیل جایگاه ویژه ای که در بین شهروندان دارد، به ویژه در ایران با توجه به جنبه های کمی و کیفی آن، موضوع داغی است و به همین دلیل نامزدهای ریاست جمهوری با استفاده زیاد از کلیدواژه «خودرو» سعی در تأثیرگذاری بر افکار عمومی دارند. تا حد امکان در تبلیغات خود.
انتظار می رود در مرحله کنونی و با توجه به وضعیت کلی صنعت خودرو و بازار، نامزدهای ریاست جمهوری در تبلیغات انتخاباتی خود به موضوعاتی مانند تسریع رشد واردات خودرو، بهبود کیفیت، افزایش رقابت در بازار و شاید خصوصی سازی توجه کنند. .
مسعود بازییان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف و امیرحسین قاضی زاده هاشمی به عنوان نامزدهای نهایی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی شدند.
در لحظه نگارش این گزارش، تنها محمدباقر قالیباف و امیرحسین قاضی زاده هاشمی به طور مستقیم در مورد خودرو اظهار نظر کرده اند. با این حال، نامزدهای دیگر نیز مواضع خاص خود را در این زمینه دارند و احتمالاً این موضوع داغ و پرطرفدار را در مصاحبه ها، نظرات و بحث های خود لحاظ می کنند.
قالیباف اولین اظهارنظر خود را درباره خودروهای نامزدهای ریاست جمهوری در شبکه مجازی آغاز کرد و نوشت: بیش از نیم قرن اجاره کافی است، خودروی داخلی باید با خودروی خارجی رقابت کند، حتما برای اجرای خودروی نو و دست دوم تلاش خواهیم کرد. قانون واردات در دولت بعدی».
واردات خودرو به کشور از اواخر اردیبهشت 1401 هجری شمسی آزاد شد و با ابلاغ آیین نامه مربوطه در شهریور همان سال وارد مرحله اجرا شد. این در حالی است که ورود خودرو به کشور بسیار کند بود و به همین دلیل اهداف سیاستمداران در خصوص واردات خودرو به ویژه تنظیم بازار محقق نشد. از سوی دیگر قانون واردات خودروهای فرسوده که سال گذشته در شورای اسلامی تصویب شده بود به تعویق افتاده است.
نوسانات قیمت در بازار خودروهای داخلی
در آخرین روز هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی با کاهش 1 تا 10 میلیون تومانی و افزایش قیمت از 1 تا 10 میلیون تومان همراه بود. پژو پارس TU5 (شیر برقی) (1402) با 10 میلیون تومان کاهش 900 میلیون تومان و تارا 6 دنده V1 پلاس (1403) 6 میلیون تومان با کاهش 810 میلیون تومان قیمت گذاری شد. . از سوی دیگر تارا اتوماتیک V4 LX (1402) با 10 میلیون تومان افزایش یک میلیارد و 75 میلیون تومان، کوییک GX-R (مشکی سفید) (1403) با 7 میلیون تومان افزایش 462 میلیون تومان، کوئیک جی ایکس اچ (1403) با 6 میلیون تومان افزایش 458 میلیون تومانی قیمت دوال پلاس (1403) با افزایش 5 میلیون تومانی به 725 میلیون تومان اعلام شد.
همچنین در بین خودروهای چینی شاهد کاهش قیمت از 5 تا 40 میلیون تومان بودیم. جایی که فینیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) با 40 میلیون تومان کاهش 3 میلیارد تومان، چانگان CS35 تیپ 3 (1402) با 30 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 650 میلیون تومان، دانگ فنگ شاین مکس (2023) 20 میلیون تومان کاهش 1 میلیارد و 830 است. قیمت هایما S5 جدید (1403) با 15 میلیون تومان کاهش 1 میلیارد و 505 میلیون تومان و ام وی ام X55 پرو (1403) قیمت گذاری شده است. 10 میلیون تومان کاهش یک میلیارد و 505 میلیون تومانی.
همچنین شاهد افزایش 50 میلیون تومانی قیمت خودروهای خارجی پریمیوم بودیم. با کاهش 50 میلیون تومانی هیوندای سانتافه به 6 میلیارد تومان، هیوندای توسان (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 4 میلیارد و 450 میلیون تومان و قیمت کیا سلتوس (2023) رسید. با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 350 میلیون تومان و تویوتا تیپ C با 50 میلیون تومان کاهش به 3 میلیارد و 50 میلیون تومان رسید.
از سوی دیگر شاهد کاهش 200 میلیون تومانی قیمت خودروهای لوکس خارجی بودیم. ارزش بی ام و سری 3 (330i) با 200 میلیون تومان کاهش به 6 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249557/%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B6%D8%B9-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%88-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88