مناسب سازی آموزشگاه های رانندگی برای معلولان

گرفتن گواهینامه رانندگی معمولاً یکی از اولین کارهایی است که افراد پس از رسیدن به سن قانونی انجام می دهند. مراحل و شرایط اخذ گواهینامه برای افراد بدون معلولیت بسیار واضح و روشن است، اما افرادی که دارای نوعی یا درجاتی از معلولیت هستند باید نسبت به سایرین پروسه سخت، طولانی تر و پیچیده تری را برای دریافت گواهی طی کنند. فراموش نکنیم که افراد دارای معلولیتی که رانندگی را یاد می گیرند از یک امتیاز اجتماعی مهم برخوردار هستند. آنها می توانند در هر رویدادی شرکت کنند، سر کار بیایند و بدون نیاز به کسی از سرگرمی های خود لذت ببرند. در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

تشخیص توانایی رانندگی در افراد ناتوان توسط پزشکان

چندی پیش رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی النگا جزئیات اخذ گواهینامه رانندگی برای معلولان با شرایط رانندگی را تشریح کرد.

سرهنگ احمد کرمی اسد درباره اخذ گواهینامه رانندگی این افراد گفت: پلیس راهنمایی به پاس احترام به جانبازان و معلولان آموزشگاه های رانندگی را برای آموزش رانندگی به معلولان واجد شرایط انتخاب کرد.

وی درباره نحوه اخذ گواهینامه رانندگی از یک معلول توضیح داد: پس از یک سری معاینات پزشکی ساده، پزشکان تایید می کنند که معلول می تواند رانندگی کند یا خیر که در صورت تایید و داشتن شرایط، در یکی از آنها ثبت نام می کنند. دوره های رانندگی با توجه به نوع معلولیت که در آن مفاهیم نظری و عملی رهبری را فرا می گیرند.

رئیس مرکز تایید صلاحیت پلیس ارشاد الناجا درباره اینکه آیا مدارس مناسبی برای آموزش رانندگی به معلولان وجود دارد، گفت: مدارسی در کشور در این زمینه شناسایی و برای معلولان مناسب سازی شده است. همچنین بسته به نوع معلولیت، آموزش های مناسبی به این افراد ارائه می شود.»

کرمی اسد درباره گواهینامه صادر شده برای این افراد نیز گفت: هر فرد بر اساس نوع معلولیتی که دارد گواهینامه رانندگی با شرایط خاص دریافت می کند.

استفاده از خودروهای خاص برای آموزش رانندگی به افراد دارای معلولیت

ناتوانی ها و محدودیت های جسمی افراد دارای معلولیت به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. با توجه به این دسته بندی ها، افراد ممکن است بتوانند گواهینامه رانندگی بگیرند. به عنوان مثال، دید افراد دارای مشکلات چشمی باید مطابق با سیستم های اعتبارسنجی باشد. افراد دارای معلولیت نیز برای دریافت گواهینامه باید توانایی رانندگی و کنترل وسیله نقلیه را داشته باشند. همه این موارد در قانون ذکر شده است. البته در تمامی این موارد تایید پزشک معتمد الزامی است.

به عنوان مثال افرادی که بینایی خود را به طور کامل از دست داده اند مجاز به رانندگی نیستند. اما افراد یک چشم با شرایط خاصی می توانند گواهینامه رانندگی بگیرند. از دست دادن شنوایی نیز ممکن است در هنگام رانندگی خطراتی ایجاد کند.

به عنوان مثال، نشنیدن بوق یا صدای خودروهای اورژانس و پلیس، احتمال بروز تصادف را افزایش می دهد. اگر متقاضی در یک گوش کاملاً ناشنوا باشد، حداکثر کاهش شنوایی اصلاح نشده قابل قبول در گوش بهتر باید 40 دسی بل باشد. همچنین افرادی که دارای قطع عضو یا ناتوانی در اندام فوقانی و تحتانی هستند، اما می توانند با تغییراتی در خودرو رانندگی کنند، می توانند گواهینامه رانندگی بگیرند.

برای گرفتن گواهینامه اول از همه یک فرد معلول باید آموزش های لازم را کسب کند. در طول آموزش رانندگی، بسته به نوع معلولیتی که افراد از آن رنج می برند، از خودروهای خاصی استفاده می شود.

به عنوان مثال، اگر فردی معلولیت پا دارد، باید از وسیله نقلیه مخصوص مجهز به پدال گاز دستی استفاده کند. همچنین اگر افراد کم شنوا هستند با استفاده از تابلوها و پوسترها به سایر رانندگان اطلاع دهند. علاوه بر این موارد، معلم مسئول آموزش ناشنوایان باید توانایی برقراری ارتباط با آنها را داشته باشد.

ضرورت استفاده از تکنولوژی روز برای سهولت رانندگی برای ناشنوایان

معاون سابق فرهنگی اجتماعی و ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی فرج با بیان اینکه متاسفانه برخی از شهروندان به تابلوی ناشنوایان نصب شده بر روی شیشه عقب خودروها توجه نمی کنند، گفت: مردم به این تابلوها توجه کنند. و بنابراین درک درستی از موقعیت داشته باشید راننده بگیرید.» متأسفانه، «گاهی اوقات که یک راننده ناشنوا به بوق زدن مداوم راننده دیگری پاسخ نمی دهد، این تصور ایجاد می شود که آن شخص سعی می کند او را نادیده بگیرد.

سرهنگ عین الیجهانی با اشاره به وجود آموزشگاه های ویژه در زمینه آموزش رانندگی برای ناشنوایان و کم شنوایان گفت: دو آموزشگاه در تهران و در شهرستان ها و استان ها مدارس خاصی وجود دارد که به معلولان آموزش رانندگی می دهند. و معلولین در تهران مدارس بهار و جانباز ویژه این گروه ثبت نام شد.

این کارشناس برجسته ترافیک همچنین با اشاره به لزوم استفاده از فناوری های نوین برای سهولت رانندگی برای افراد ناشنوا گفت: انتظار داریم مطالعات تطبیقی ​​عمیقی انجام دهیم تا متوجه شویم کشورهای توسعه یافته به چه سیستم هایی می توانند دسترسی داشته باشند. در حال حاضر خودروهای خودران یا خودروهایی با آپشن های به روز در دنیا وجود دارند. پس حتما نیاز به مطالعه تطبیقی ​​داریم و خوب است که پلیس ارشاد و وزارت ایمنی در آن ورود کنند تا اگر در دنیا برای افزایش ایمنی رانندگان ناشنوا و کم شنوا اقدامی انجام شود. آی تی. تو هم استفاده کن.”

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246317/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری