معافیت واردات خودروهای فرسوده از تاییدیه های استاندارد و زیست محیطی

و در آیین نامه اجرایی بند پ تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 اعلام شد که درخواست خودروهای وارداتی نو و کارکرده (کمتر از 5 سال) بر اساس این بند مجاز است و برای درخواست خودروهای فرسوده باید تاییدیه باشد. اخذ شده از سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و کمیته. مقاله TDO وجود ندارد. این در حالی است که خودروهای جدید برای دریافت تمامی این تاییدیه ها مورد نیاز خواهند بود.

در ادامه این آیین نامه آمده است که شبکه خدمات پس از فروش کالاهای ثبت شده از محل این بند باید به تایید وزارت حراست برسد. همچنین بررسی و صدور پروانه فنی در حوزه خودروهای درون شهری به شهرداری و خودروهای خارج از شهرها به سازمان راهداری ارجاع می شود. تا اطلاع ثانوی منبع ارز واردات خودرو به عهده واردکننده است که باید از ارز صادراتی خود یا دیگران برای ثبت سفارش استفاده کند.

این در حالی است که دستورالعمل تصویب واردات خودروهای فرسوده توسط سازمان استاندارد در گزارشی از سوی برخی منابع در فضای مجازی منتشر شد. قابل ذکر است که تاریخ تصویب اولیه این بخشنامه ۲۵ مرداد است و موارد جدید بسیاری را در زمینه واردات خودروهای فرسوده در بر می گیرد. بر اساس این بخشنامه، خودروهای وارد شده با شرایطی مانند گواهی تایید نوع از سازمان استاندارد که دارای علائم تجاری معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلستان، ژاپن، کره جنوبی و … باشند، امکان ارزیابی و صدور تاییدیه را خواهند داشت.

بر اساس این بخشنامه، برندهای بنز، بی ام و، سیت، اشکودا، آئودی، فولکس واگن، مینی، اوپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، MAN، اسکانیا و ایوکو از اتحادیه اروپا و انگلیس و برندهای تویوتا، نیسان ، هوندا و لکسوس میتسوبیشی و مزدا از ژاپن و سه برند کیا، هیوندای و کی جی موبیلیتی (سانگ یانگ سابق) از کره جنوبی مورد تایید سازمان استاندارد خواهند بود. به همین منظور با سعید مدنی مدیرعامل سابق سایپا و مشاور ارشد صنعت خودرو گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه با آن آشنا می شوید.

خودروهایی که شرکت ها از آنها وارد گمرکات دولتی شده اند کدامند؟ آیا تاریخ تحویل این محصولات برای متقاضیان مشخص است؟

از ابتدای ثبت نام مشخص نبود چه خودرو، برند و قیمتی را می خواهند به متقاضیان تحویل دهند. به نظر نمی رسد خودروهای زیادی وارد کشور شده باشد. قبل از اجرای قانون ممنوعیت واردات خودرو، این تمایل در کشور وجود داشت که اشخاص حقیقی و حقوقی در واردات خودرو و ارائه خدمات پس از فروش بدون محدودیت از نظر تعداد و قیمت، آزادی عمل داشتند. این روند در بازار خودرو خوب بود و تاثیر نسبتا خوبی روی قیمت خودروها داشت و قیمت ها مناسب بود. چون نه اجباری بود و نه کنترل قیمت. حضور خودروهای خارجی در کشور تاثیر منفی بر خودروهای داخلی نداشت و تنها افرادی که قصد خرید خودروی داخلی مدل بالاتر را داشتند این خودروها را خریداری کردند.

هجوم متقاضیان برای پیش خرید خودروهای وارداتی در زمان ممنوعیت پیش پرداخت 500 میلیون تومانی در حساب های این نمایندگی نشان داد که تقاضا برای این خودروها بسیار زیاد است. به نظر شما دلیل آن چیست؟

تا قبل از سال 2017 حدود 100 هزار خودرو بدون هیچ تعهدی وارد کشور شده است. بر این اساس، در حال حاضر کمتر از 500 هزار کالای معوقه سفارش واردات خودرو وجود ندارد و حضور این افراد باید مورد توجه و انتظار همه کارشناسان و کارشناسان قرار می گرفت. و با ممنوعیت واردات در پنج سال گذشته، تاثیر مخربی بر قیمت خودروهای خارجی کارکرده داشته است. به طوری که خودروی خارجی که ارزش آن یک میلیارد تومان بود تغییر کرد و به 3 میلیارد تومان رسید. موضوع انباشته شدن تقاضا به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای خارجی بلافاصله بر قیمت خودروهای داخلی تاثیر گذاشت. و این در حالی است که وزرای صامت چندین بار وعده آزادسازی واردات را دادند اما این اتفاق نیفتاد و بر بازار تاثیر منفی گذاشت.

به نظر شما واردات 200 هزار خودرو بر اساس وعده محقق نشده دولت می تواند عطش خرید در بازار را کاهش دهد؟

متأسفانه طی دو سال گذشته 200 هزار سفارش خودروی خارجی انباشته شده و به همین تعداد نیز علیرغم وعده واردات خودرو وارد نشده است. 5000، 10000 یا 20000 خودروی وارداتی در کوتاه مدت تاثیر چندانی نخواهد داشت و حتی با این تعداد خودرو نیز بازار تنظیم نمی شود. اما بر خلاف وعده ها هنوز همین تعداد وارد کشور نشده است. این اقدام که تنها اثر روانی دارد باعث رکود در بازار و کاهش قیمت ها می شود. اما اگر این روند ادامه پیدا نکند، اعتماد مردم از بین می رود و این ناامیدی منجر به جهش تقاضا و افزایش قیمت ها می شود.

با توجه به قیمت گذاری محصولات وارداتی در بازار، برخی کارشناسان معتقدند این روند باعث ترک کار فعالان می شود. به نظر شما توافق بر سر تعیین قیمت واردات بین خریداران و واردکنندگان چگونه خواهد بود؟

امیدوارم خودروهای وارداتی به سرنوشت تولیدات خودروسازان داخلی دچار نشوند. البته بحث واردات هنوز به مرحله قیمت گذاری نرسیده و مشکلات گمرکی باعث شده همین تعداد 2 تا 3 هزار خودروی چینی در انبار به دست مصرف کننده نهایی نرسد.

چه مانعی مانع از تحویل خودروهای وارداتی به متقاضیانی می شود که از اسفندماه سال گذشته بخشی از پول این محصولات را پرداخت کرده اند؟

پیش از این گفته شده بود که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران و مدیر طرح واردات خودرو ایران، نهادهایی مانند سازمان ملی استاندارد، سازمان محیط زیست و گمرک و … در تعلل موثر بوده اند. وزارت امنیت با 5000 خودرو وارد کشور شده است و بهانه دیگری برای تحویل ندادن خودروها وجود دارد. بنابراین با حرکت نمادین اخیر برای تحویل خودروهای وارداتی، روند تحویل به صورت رسمی آغاز می شود و یا تحویل خودروها با تاخیر ادامه می یابد.

آیا در صورت آزادسازی قیمت محصولات خودروسازان داخلی و خارجی، بازار خودرو دچار تورم می شود؟

در شرایط فعلی که نرخ ارز ثابت است، بهترین فرصت برای آزادسازی قیمت است. زیرا با فروش خودرو در سمت بازار، صف خرید خودرو مانند غبار صبحگاهی از بین می رود و دوباره شاهد طرح های فروش اجاره خودرو خواهیم بود. در این صورت خودروسازی که به دلیل قیمت گذاری هدفمند متحمل ضرر شده است، با از دست دادن مشتریان خود متحمل ضرر بیشتری می شود.

در این میان بورس کالا راه حلی میانبر برای کاهش اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار است که در حال حاضر در این مرحله در آن قرار داریم. بنابراین در شرایط فعلی که نرخ دلار ثابت است و واردات خودرو آزاد شده، سهم خودروسازان خصوصی در تامین نیاز بازار به 20 درصد و شرایط رقابتی است، سیاست گذار باید به تعادل خودرو کمک کند. بازار برای صدور مجوز آزادسازی قیمت ها.

زیرا سفارشات فروش از طریق سیستم یکپارچه در شرایط رقابتی موثر نخواهد بود. علاوه بر این، عرضه یکجای انواع خودروها در حالی که بازار و مشتریان خودروهایی مانند سینا و پژو 206 با تیگو 8 پرومکس متفاوت است، قطعا سیاست اشتباهی خواهد بود.

راهکاری که برای کاهش آلام صنعت و بازار خودرو به مسئولان پیشنهاد می کنید چیست؟

به نظر من اکنون که نرخ ارز تثبیت شده است، سیاست گذار باید اقدامات لازم را برای آزادسازی قیمت خودروهای مونتاژی و همچنین محصولاتی که با خروج متقاضیان مرتبط بوده و سایر محصولات پرفروشی که به بازار عرضه می شوند، انجام دهد. هنوز از درصد زیادی لذت می برید. تفاوت قیمت با قیمت بازار در بورس نقل شده است.

طبیعتا وجود چنین شرایطی در بازار خودرو تنها با ثبات نرخ ارز امکان پذیر خواهد بود، زیرا با جهش نرخ ارز، قیمت همه کالاها از جمله خودرو با اتخاذ هر چیزی افزایش می یابد. سیاست تثبیت قیمت خودرو منجر به افزایش قیمت خودرو می شود.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245910/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری