صدای غرش موتورهای دیزلی قلب تپنده صنعت حمل و نقل برای دهه ها بوده است، اما چشم انداز به سرعت در حال تغییر است. با افزایش نگرانی های زیست محیطی و پیشرفت فناوری با سرعت بی سابقه ای، کامیون ها و تراکتورهای برقی در جاده ها ظاهر می شوند. اما مدل های دیزلی هنوز دارای ملخ های زیادی هستند که عبور کامیون های دیزلی را دشوار می کند. آیا آینده ای برای کامیون های برقی وجود دارد؟ تفاوت های زیادی بین مدل های دیزلی و الکتریکی وجود دارد که آینده این دو خودرو را رقم می زند، اما به نظر می رسد قوانین جهانی به نفع مدل های تمیز در حال تغییر است که بقای خودروهای دیزلی را دشوار می کند.
چالش کامیون های برقی در رقابت با دیزل
در طرف دیگر هیاهوی پرتاب کامیون های برقی، کامیون های دیزلی، استوار جاده ها قرار دارند. این تجهیزات سنگین با چندین دهه خدمات قابل اعتماد جایگاه خود را در صنعت حمل و نقل به دست آورده است.
در دوئل مداوم بین دیزل و برق، توجه به نقاط قوت پایدار کامیون های دیزلی مهم است. چرا گازوئیل یک نیروی اصلی در حمل و نقل باقی می ماند؟
دلایل قوی برای این وجود دارد. کامیونهای دیزلی از مزیت قابلیتهای دوربرد و زیرساخت سوختگیری به خوبی تثبیت شده برخوردار هستند.
با این حال، کامیون های برقی هنوز از نظر برد و در دسترس بودن ایستگاه های شارژ، به ویژه در مناطق دور افتاده، با چالش هایی روبرو هستند.
از سوی دیگر، کامیون های دیزلی به دلیل ظرفیت حمل و نقل قوی خود، به ویژه در حمل و نقل سنگین و مسافت های طولانی، شناخته می شوند. جایی که کامیون های برقی هنوز رشد چندانی نداشته اند.
کامیون های برقی نیز در مقایسه با همتایان دیزلی خود هزینه اولیه بالاتری دارند. این سرمایه گذاری اولیه یک مانع قابل توجه برای برخی از شرکت های حمل و نقل با وجود پس انداز طولانی مدت است. باتری های کامیون های الکتریکی نیز سنگین هستند که بر وزن کلی خودرو تأثیر می گذارد.
علاوه بر این، بازیافت این باتری ها نگرانی های زیست محیطی را نیز افزایش می دهد. تبدیل ناوگان به کامیون های برقی نیز می تواند چالشی برای شرکت های حمل و نقل کوچک باشد. پذیرش فناوری جدید اغلب نیاز به تغییراتی در زیرساخت ها، آموزش ها و فرآیندها دارد که می تواند پرهزینه و وقت گیر باشد.
مزیت های جذاب کامیون های برقی برای ورود به جاده ها
اگرچه مدل های دیزلی هنوز در بسیاری از موارد بر مدل های برقی برتری دارند، اما نمی توان مزایای کامیون های برقی را نادیده گرفت. کامیون های برقی ولتاژ بالا مزایای زیادی را ارائه می دهند که منجر به آینده ای سبزتر و کارآمدتر در حمل و نقل بار می شود.
یکی از ویژگی های این صنعت اثرات زیست محیطی است. یکی از جذابیت های اصلی کامیون های برقی کاهش ردپای محیطی آنهاست. خودروهای برقی تولید گازهای گلخانهای صفر میکنند و به هوای پاکتر و کاهش ردپای کربن کمک میکنند، که در عصر نگرانیهای فزاینده در مورد تغییرات آب و هوایی ضروری است.
البته باید در نظر داشته باشیم که اگرچه کامیون های برقی هیچ آلایندگی ندارند، اما تاثیر زیست محیطی آنها صفر نیست. فرآیند تولید برق که این کامیونها را نیرو میدهد، ردپای کربن خود را بر جای میگذارد. کامیون های الکتریکی نیز نسبت به همتایان دیزلی خود دارای رتبه بازده انرژی بالاتری هستند.
موتورهای الکتریکی درصد بیشتری از انرژی منبع سوخت را به نیروی چرخ ها تبدیل می کنند و کارکرد آنها را مقرون به صرفه تر می کند.
علاوه بر این، کامیونهای برقی معمولاً قطعات متحرک کمتری نسبت به موتورهای دیزلی دارند که در نتیجه هزینههای نگهداری و عملیاتی کمتری در طول عمر خودرو دارد. تعویض روغن کمتر، تعمیرات کمتر و مصرف کلی کمتر باعث صرفه جویی قابل توجهی می شود.
کامیون های برقی نیز بی صدا کار می کنند و آلودگی صوتی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. از سوی دیگر، بسیاری از دولت ها برای پذیرش خودروهای برقی مشوق ها و یارانه های مالی ارائه می کنند. این مشوق ها می تواند هزینه اولیه کامیون های برقی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و آنها را به گزینه ای جذاب تبدیل کند.
حمایت از قوانین و توسعه فناوری به نفع برق
انتخاب بین تراکتورهای دیزلی و تراکتورهای برقی در صنعت حمل و نقل می تواند بسیار دشوار باشد. هر دو دارای مزایایی هستند و باید با توجه به نیازها، اهداف و شرایط خاص هر حامل تصمیم گیری شود. عواملی مانند الزامات محدوده، ظرفیت سرمایه گذاری اولیه و زیرساخت های موجود باید در این تصمیم در نظر گرفته شود.
به نظر می رسد حرکت به سمت حمل و نقل الکتریکی تحت فشار برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهبود پایداری باشد. با این حال، کامیون های دیزلی یک شبه ناپدید نخواهند شد و همچنان مزایای زیادی خواهند داشت.
با توسعه قوانین و پیشرفت فناوری، تعادل ممکن است به نفع یکی از این دو صنعت تغییر کند. صنعت حمل و نقل در یک دوراهی قرار دارد. علیرغم تغییر قوانین و پیشرفت های تکنولوژیکی، توسعه تراکتورهای برقی در جاده ها به زمان زیادی نیاز دارد.
همچنین باید در نظر داشت که هنوز هم وفاداران به گازوئیل در میان قانونگذاران و مقامات در سراسر جهان وجود دارند، اما چرخهای پیشرفت به نفع آیندهای پایدارتر و مسئولانهتر از نظر زیستمحیطی میچرخند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249965/%DA%86%D9%87-%D9%85%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%AE-%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D8%B2%D9%84%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D8%AD%DA%A9%D9%85-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA