مجوز واردات 300 دستگاه به صورت یکجا برای خودروسازان داخلی

واردات به عنوان وسیله ای برای تامین خودروهای مورد نیاز ناوگان تجاری سنگین و نیمه سنگین در سال های اخیر به موضوع بحث سازمان های ذیربط، وزارتخانه های ذیربط و واردکنندگان تبدیل شده است. در حالی که ناوگان تجاری کشور برای پاسخگویی به تقاضا و نوسازی خودروهای فرسوده بیش از هر زمان دیگری به همکاری سازمان ها و تولیدکنندگان داخلی نیاز دارد، واردات بی رویه این خودروها ورود مدل های تجاری فرسوده به کشور را با تاخیر مواجه کرده است. طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بود این خودروها هر ساله به تعداد مشخص وارد کشور شوند و روند نوسازی ناوگان را تسریع بخشند اما با گذشت بیش از دو سال از آغاز این طرح، همچنان تغییراتی در سطح واردات و واردکنندگان در حال انجام است. . شرایط واردکنندگان انواع تراکتور، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و وانت کمتر از 5 سال به تازگی اعلام شده است.

مجوز واردات خودروهای تجاری فرسوده نیز برای خودروسازان صادر شده است

شرایط برای واردکنندگان انواع تراکتور، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و وانت زیر 5 سال اعلام شده است. براساس این اطلاعیه جدید، چهار گروه امکان واردات خودروهای تجاری فرسوده را خواهند داشت که شامل خودروسازان داخلی، شرکت های حمل و نقل دارای مجوز تایید شده و معتبر از سازمان راهداری و واردکنندگان دارای مجوز واردات خودرو از وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد. مواد معدنی. بازرگانی، رانندگان خود مالک با کارت های هوشمند و شرکت های حمل و نقل شخصی

بر این اساس، کارخانجات تولیدی در هر مرحله امکان واردات 300 دستگاه خودرو را خواهند داشت که این تعداد برای شرکت های حمل و نقل دارای مجوز به 25 دستگاه و برای واردکنندگان مجاز به 25 دستگاه خودرو در هر مرحله خواهد رسید.

بر این اساس، شرکت‌های واردکننده برای دریافت تاییدیه فنی باید درخواست واردات ناوگان خود شامل اساسنامه، کارت بازرگانی و مدارک هویتی مالکان امضاکننده را در سامانه جامع نوسازی سازمان بارگذاری کنند. ناوگان حمل و نقل عمومی: با توجه به ثبت نام در سامانه مذکور با تعیین تعداد و نوع ناوگان مورد نیاز باید مطابق بندهای 1 و 2 مورد استفاده قرار گیرد. واردکنندگان برای بهره مندی از تخفیف 50 درصدی سود بازرگانی باید نامه محضری ارائه کنند. تعهد به سازمان راهداری و حمل و نقل زمینی.

آیا خودروهای تجاری کارکرده با هر برندی قابل واردات هستند؟

قبل از فراگیر شدن سایه تحریم ها بر کشور، تقریبا همه برندهای مطرح جهانی به واردات به کشور دسترسی داشتند و رقابت بین برندهای قدیمی و جدید اروپایی و آسیایی بود. پس از آنکه اروپایی ها تحت فشار تحریم های غرب علیه ایران مجبور به ترک بازار کشور شدند، راه برای عرضه مدل های چینی باز شد و تقریباً بازار کشور به دست این خودروسازان افتاد.

سپس همزمان با واردات کالاهای مستعمل تصمیم بر این شد که پای برندهای اروپایی و کره ای دوباره در بازار کشور باز شود. بر این اساس در بخش کامیون و تراکتور، MAN، ولوو، اسکانیا، بنز، داو، رنو، میتسوبیشی و هیوندای مجاز به ورود به کشور هستند.

در بخش اتوبوس، این برندها شامل MAN، اسکانیا، ولوو، هیوندای بنز، میتسوبیشی، کیا و ایووک و در بخش مینی‌بوس شامل بنز، MAN، اسکانیا، تویوتا، ولوو، هیوندای و ایوکو می‌شوند و در بخش مینی بوس آنها عبارتند از بنز، تویوتا، هیوندای، کیا، فیات، فولکس واگن و ایویکو. ضمن اینکه امکان واردات خودروهای دست دوم کمتر از 5 سال از تمامی برندهای معتبر اروپایی، ژاپنی و کره ای در تمامی بخش ها اعلام شد.

شرایط واردات کالاهای تجاری مستعمل

هیات وزیران در شهریورماه امسال سه شرط جدید را برای واردات کامیون، اتوبوس، مینی بوس، تراکتور و وانت کمتر از 5 سال کارکرده اعلام کرد. بر این اساس خودروهای تجاری وارداتی باید کمتر از 5 سال عمر داشته باشند و بر اساس قوانین و مقررات کشور دارای آلایندگی مجاز بوده و بر اساس قوانین مربوطه استانداردهای لازم را داشته باشند.

هیأت وزیران در قانون بودجه سال 1402 هجری شمسی و به موجب اصل 138 قانون اساسی و بند «س» تبصره 7 آیین نامه ای تصویب کرد که به موجب آن واردات انواع کامیون، تراکتور، مینی بوس، اتوبوس، مینی بوس و … وانت ها و سپس در شهریور ماه سال جاری سه شرط ذکر شده به آنها اضافه شد.

بر اساس بند س، به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده می شود با تشخیص و تایید سازمان حمل و نقل جاده ای و زمینی و زمینی کشور، توسعه حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و تصادفات جاده ای را برنامه ریزی کند. سازمان حمل و نقل دولت در خصوص ثبت درخواست واردات انواع تراکتور، کامیون، مینی بوس، اتوبوس و وانت مورد نیاز طبق قوانین و مقررات لازم الاجرا و دارای حداقل 5 سال قدمت.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246406/%D9%85%D8%AC%D9%88%D8%B2-%DB%B3%DB%B0%DB%B0-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%A8%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری