شرکت کرمان موتور با مجموعه ای کاملتر از گذشته در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی خودرو شیراز حاضر شد. در گزارش شماره قبل روزنامه اعلام کردیم که این شرکت از اولین خودروی تجاری سنگین خود با نام KMC XT1865 در این نمایشگاه رونمایی کرد. اما آنچه در نمایشگاه بزرگ و انحصاری شرکت کرمان موتور جلب توجه کرد، تنوع گسترده محصولات کرمانی با وجود عدم حضور بسیاری از محصولات پرتیراژ این خودروساز مانند S5، S3 و G4 بود. در این غرفه بزرگ و انحصاری، خودروهایی مانند پیکاپ T8 و برادر بزرگتر آن، KMC T9، KMC X5 و KMC A5، سدان های KMC Eagle و KMC J7، BAC – SUVهای هیبریدی برای مشاهده در دسترس بودند و در نزدیکی و در دسترس بازدیدکنندگان قرار داشتند.
KMC T9; جذاب ترین پیکاپ اتوماتیک بازار
پیکاپ KMC T9 مجهز به یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ با فناوری تزریق مستقیم سوخت (GDI) است که 221 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این موتور با استاندارد آلایندگی یورو 5 مطابقت دارد و می تواند پیکاپ KMCT9 را به حداکثر سرعت 150 کیلومتر در ساعت برساند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک نیز وظیفه توزیع نیرو به دو سیستم تعلیق مجهز به قفل دیفرانسیل این پیکاپ را بر عهده دارد.
در محور جلو از سیستم تعلیق دوبل جناغی با فنر مارپیچ استفاده شده و در محور عقب شاهد استفاده از سیستم تعلیق یکپارچه با فنر تخت هستیم. مدل KMC T9 بر روی چرخ های آلومینیومی 18 اینچی سوار می شود و وزن خالص آن 1970 کیلوگرم است. تمامی چراغ های به کار رفته در جلو و عقب KMC T9 از نوع LED هستند. آینه های جانبی علاوه بر تاشو بودن، از گرمکن و نشانگر LED نیز بهره می برند. چراغ های مه شکن در جلو و عقب دیده می شوند و چراغ های جلو مجهز به سیستم ردیابی درب به در هستند. طراحی خشن و چشمگیر خودرو در جلو، به خصوص گلگیرها و جلوپنجره بزرگ آن که فضای بین چراغ های جلوی باریک و جذاب را می پوشاند، حس اسپرت و ویژگی های قدرتمند خودرو را افزایش می دهد.
در بدو ورود به کابین KMC T9، صفحه نمایش مرکزی 10.4 اینچی و کیلومترشمار دیجیتالی 7 اینچی (خوشه ای) (با دو حالت نمایش گرافیکی مختلف) از عناصر قابل توجه هستند. همچنین در این مینی ون سانروف با تشخیص مانع تعبیه شده است، در ضمن تمامی پنجره ها با یک لمس (لمس نرم) باز می شوند و از تشخیص مانع استفاده می کنند. شیشه های جلو و عقب مجهز به گرمکن هستند، چراغ های جلو به صورت خودکار با استفاده از فناوری نور خودکار روشن می شوند و امکان تنظیم ارتفاع نور وجود دارد.
چراغ های مطالعه LED در ردیف های جلو و عقب ظاهر می شوند. فرمان چرمی این خودرو که از طراحی مدرن D-Cut بهره می برد، مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی بوده و در هر دو جهت قابل تنظیم است. راحتی فرمان نیز می تواند در حالت های استاندارد، اسپرت و راحتی پیش فرض تنظیم شود. چهار حالت استاندارد رانندگی در منوی تنظیمات خودرو ظاهر می شود: اقتصادی، اسپرت و برفی.
از دیگر تجهیزات پیکاپ KMCT 9 می توان به کامپیوتر سفری، کنسول مرکزی با کولر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه هوا برای سرنشینان عقب، جا عینک، آینه مرکزی برقی، گرم کن صندلی های جلو و یک شارژر بی سیم سیستم چندرسانه ای و سرگرمی از اتصال بلوتوث پشتیبانی می کند و به 6 بلندگو و یک خروجی 12 ولت مجهز شده است. در ردیف جلو، پورت های USB نیز قابل مشاهده است.
صندلی راننده به صورت برقی در 6 جهت تنظیم می شود و این قابلیت برای صندلی سرنشین جلو با 4 تنظیم برقی نیز وجود دارد. فضای داخل کابین این پیکاپ نیز از نورپردازی با قابلیت تغییر آن به چند رنگ مختلف بهره می برد.
KMC X5; نسل جدید محبوب ترین شاسی بلندهای ترکیبی در بازار ایران
با وجود اینکه نسل جدید KMCX 5 محبوب ترین شاسی بلند مونتاژ شده در بازار ایران JAC S5 محسوب می شود، اما در نمای جلو و عقب دستخوش تغییرات اساسی شده است. نمای جلو با یک جلوپنجره بسیار بزرگ ذوزنقه ای شکل با جلوپنجره ساده احاطه شده است، علاوه بر آن چراغ هایی در طرفین شامل دو قسمت با گرافیک خاص و جدا از چراغ های اصلی است که کمی زیر سپر قرار گرفته اند و این دو چراغ اصلی هستند. چراغ هایی که نمای جلوی X5 را متمایز می کند.
در نمای جانبی که ظاهر آشنای JAC S5 را نشان می دهد، می بینیم که آینه های جانبی به خصوص لبه ها به شکلی جذاب تغییر کرده اند و گلگیرهای جلو نیز با توجه به طراحی مجدد قسمت جلو تغییر یافته اند. اما در قسمت پشتی، با وجود اندازه عضلانی جک S5، LED های متصل با گرافیک داخلی کاملاً متفاوت ظاهری ساده و چشم نواز را ایجاد کرده اند. چراغ دنده عقب و مه شکن نیز داخل سپر عقب قرار گرفته است و البته محل پلاک عقب نیز از در صندوق عقب به سپر تغییر کرده است.
طراحی کابین X5 از روند روز پیروی می کند و کیفیت مواد اولیه تا حدودی بهتر از S5 است. در وسط داشبورد یک صفحه نمایش افقی تبلت مانند بزرگ 12.8 اینچی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی تعبیه شده که دارای پورت Apple CarPlay و Android Auto می باشد. نمایشگرهای پشت فرمان نیز از حالت آنالوگ سوکت S5 به یک نمایشگر دیجیتال با گزینه های طراحی متعدد تغییر یافته اند که مشابه با سری KMC J7 است.
طراحی کنسول وسط در در این قسمت که در S5 خالی بود. اما به لطف برقی شدن گیربکس، فضای زیر کنسول مرکزی آزاد شده و می توان از آن برای قرار دادن برخی موارد استفاده کرد.
سانروف پانوراما و جادار بودن کابین X5 حس بسیار خوبی را به مسافران القا می کند. فاصله بین دو محور این خودرو 2660 میلی متر است.
فضای بار X5 نیز 485 لیتر فضا را در اختیار کاربران قرار می دهد که در صورت خواباندن صندلی های عقب به 1816 لیتر می رسد. ترکیب موتور 1.5 لیتری TGDI با گیربکس 6 سرعته دوکلاچه (مرطوب) به نظر می رسد جفت مناسبی برای KMC در موتورها باشد، چیزی که اکنون در X5 پس از سه محصول S5 نیوفیس، K7 شاهد آن هستیم. و J7.
اما گفته می شود که شرکت کرمان موتور با به روز رسانی جدید این موتور، توان خروجی آن را به 172 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن را به 280 نیوتن متر رسانده است. موتور 4 سیلندر توربوشارژ 1500 سی سی X5 از تزریق مستقیم سوخت یا GDI استفاده می کند. کل مصرف سوخت KMCX5 با این مشخصات 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده است. باک بنزین خودرو 55 لیتر حجم دارد و برای مسافت های کوتاه نیازی به شارژ مجدد آن نخواهید داشت. حداکثر سرعت این خودرو 170 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
انتظار می رود شتاب صفر تا صد X5 همانند جک S5 نیوفیس باشد. زیرا وزن این دو خودرو به هم شبیه است و هر دو کمتر از 1.5 تن وزن دارند. یکی دیگر از مزایای X5 نسبت به سایر SUV های هم کلاس، سیستم تعلیق مناسب است. سیستم تعلیق این خودرو در جلو سیستم مک فرسون و در عقب مولتی لینک است. بنابراین سرنشینان X5 از سواری راحت در این خودرو لذت خواهند برد.
ترمزهای X5 از نوع دیسکی در چرخ های عقب و جلو هستند. علاوه بر امکاناتی مانند چهار کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری (ESC)، کنترل کشش (سیستم ضد غلت)، سنسور دنده معکوس، دوربین دنده عقب و سیستم صوتی با 10 بلندگو. صدا، ساب ووفر و روشنایی، سیستم تهویه مطبوع با صفحه لمسی اتوماتیک، سنسور پارک جلو، سنسور نور و باران، کروز کنترل، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم نظارت بر فشار باد تایر، صفحه نمایش لمسی 12.8 اینچی، فرمان برقی با روکش چرمی، سیستم ورود بدون کلید و دکمه فشار استارت استاپ، رینگ آلومینیومی 18 اینچی، ترمز دستی برقی، تزئینات چرمی کابین، آینه های برقی تاشو و قابل تنظیم با گرمکن و چراغ پیلوت LED روی آینه، کامپیوتر سفری، پریز برق 12 ولت و 5 ولت، دو پریز برق 5 ولت ردیف عقب و.. با امکاناتی مانند سانروف پانوراما با پرده برقی، سانروف برقی با تشخیص مانع، ریل سقف، حافظه آینه بغل (متصل به صندلی ها)، دوربین 360 درجه، تکنولوژی نور LED، اهرم دنده با عملکرد الکترونیک، دیجیتال ساب ووفر جلو سایز 7 اینچ با گرافیک چند حالته، سیستم تعلیق اتوماتیک، سیستم باز و بسته شدن تمام شیشه ها با یک لمس با شیشه برقی و تشخیص موانع (ضد جم)، کنسول وسط جلو با خنک کننده، سیستم هشدار برخورد از جلو، هوای عقب دریچه، و فلاش اتوماتیک در هنگام ترمزگیری ناگهانی (ess) و… می باشد.
KMC Eagle; اولین خودروی داخلی برای بخش خصوصی در کشور
اگرچه Eagle به عنوان اولین خودروی داخلی کشور برای بخش خصوصی، بر اساس پلت فرم سدان JAC G4 طراحی و تولید شده و مشخصات فنی، ابعاد و بدنه کلی آن با این خودرو مشترک است، اما شاهد تغییراتی در بخش های مختلف هستیم. بدنه به خصوص در قسمت های جلو و عقب ظاهری جدید و متفاوت به آن بخشیده است.
چراغ های جلو کشیده شده و تا بالای گلگیرها ادامه دارند. یک نوار کرومی نیز این دو چراغ را به هم متصل می کند و جلوپنجره روی سپر جلو نوعی طراحی یکپارچه را نشان می دهد. در قسمت پایین محافظ ورودی هوا با تزئینات کرومی بالای آن، و نشان KMC در لبه کاپوت خودنمایی می کند. در کناره شاهد اضافه شدن لبه های جدید و تزئینی به پدال ها هستیم.
در قسمت عقب، چراغ ها طراحی جدید و متفاوتی دارند و مانند جلو با یک نوار کرومی به هم متصل شده اند. سپر عقاب دارای طرحی دو رنگ است و یک قطعه مشکی در وسط سپر قرار گرفته است. قطعه روی در صندوق عقب نیز نقش یک اسپویلر کوچک را ایفا می کند.
زیر کاپوت Eagle یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز به سیستم VVT قرار دارد. این موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ توانایی تولید 104 اسب بخار قدرت و 137 نیوتون متر گشتاور را دارد و قدرت از طریق گیربکس CVT به چرخ های جلو می رسد. سیستم تعلیق ایگل در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع پرتو پیچشی است.
طراحی فرمان دو رنگ، کنترل های سیستم صوتی و نشان KMC روی فرمان از جمله امکانات رفاهی است که در کابین ایگل به چشم می خورد. یک صفحه اندروید در وسط داشبورد، سیستم اطلاعات سرگرمی را در دسترس قرار می دهد. همچنین سدان ملی کرمان موتور دارای امکاناتی مانند فرمان برقی، چراغ های LED، چراغ های روشنایی در روز، سنسور نور، آینه های جانبی گرم شونده، کروز کنترل، صندلی های چرم مصنوعی، ایربگ راننده و سرنشین، سنسور کنترل فشار باد لاستیک، سنسور دنده عقب و … می باشد. مجهز نیست
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249558/%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2