قیمت گذاری مدل های وارداتی توسط دلالان

به نظر می رسد مجوز به روز رسانی قیمت محصولات خودروسازان بر اساس مصوبه 543 و اصلاحیه شماره 633 شورای رقابت در خصوص قیمت گذاری محصولات خودروسازان بوده است.

شرکت‌های خودروسازی اسناد و صورت‌های مالی خود را در خصوص هزینه‌های تولید به سازمان حمایت ارائه می‌کنند و بر اساس اطلاعات مالی دریافتی، این سازمان درخواست شرکت‌های خودروسازی مبنی بر به‌روزرسانی قیمت محصولات به دلیل تغییر نرخ ارز، قیمت خام را بررسی می‌کند. مواد و قیمت نهاده های تولید و در نهایت بر اساس چارچوب مصوبات شورای رقابت به خودروسازان اجازه می دهد تا قیمت محصولات خود را افزایش دهند. البته شورای رقابت تایید می کند که همچنان بر قیمت گذاری محصولات خودروسازان نظارت دارد.

مصوبه شماره 543 شورای رقابت در بهمن ماه سال 1401 هجری شمسی در خصوص تنظیم بازار خودرو صادر شد و بر اساس این بخشنامه مبنای تنظیم قیمت خودرو بر اساس استانداردهای قیمت گذاری مصوب شورای تعیین و تثبیت قیمت خواهد بود. توسط سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده محاسبه می شود و سکوت به وزارت ابلاغ می شود و پس از آن در 28 دی ماه سال جاری شورای رقابت دستورالعمل بازنگری تنظیم بازار خودرو را به وزارت ایمنی ابلاغ کرد (مصوب). در جلسه 543 این سازمان که در 22 دی ماه به تصویب رسید.

لازم به ذکر است شورای رقابت با اکثریت آراء حاضران، دستورالعمل مصوبه 543 در خصوص تنظیم بازار خودرو را اصلاح و بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت را به عنوان سیاست گذار و ناظر فنی این صنعت معرفی کرد. و در واقع دریافت قیمت های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را به وزارت صمت واگذار کرد.

البته این موضوع به معنای معافیت کامل شورای رقابت از قیمت گذاری خودروها نیست، مسئولیت ابلاغ قیمت و قیمت گذاری بر عهده وزارت صمت است و از این پس شورا بر محاسبه نظارت خواهد داشت و ابلاغ محاسبه عطف به ماسبق خواهد بود. در صورت وجود نقص در نحوه اجرا، بر اساس اصلاحات انجام شده درج می شود و برای انجام آن، وزارت ایمنی موظف است قیمت ها را با رعایت مفاد این بخشنامه به خودروسازان اعلام کند. قیمت ها مطمئناً برای تامین کننده خودرو قابل اعمال است.

در مقابل، در خصوص خودروهای وارداتی، به نظر می رسد واسطه های موجود در بازار این دسته از خودروها در قیمت گذاری نقش داشته باشند. این در حالی است که سیاست گذار خودرو هنوز نتوانسته است روند واردات خودرو را به گونه ای تنظیم کند که به تعیین قیمت محصولات برند وارداتی بپردازد.

دلالان در جدیدترین اقدام خود، مبنای تعیین قیمت کیا K5 در بازار را پایه گذاری می کنند. بر اساس اخبار منتشر شده، قیمت اعلام شده از سوی دلالان برای این محصول لوکس کیا بین 4 میلیارد و 950 تا 5 میلیارد و 200 میلیون تومان در نوسان است. طبیعتاً به نظر می رسد هنوز معامله ای با این قیمت برای کیا K5 ثبت نشده است. اما اقدامات دلالان نشان می دهد که قیمت این خودرو را در بازه قیمتی ذکر شده تعیین می کنند.

این در حالی است که مدل مذکور در سامانه یکپارچه فروش خودرو با قیمت 2 میلیارد و 467 میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفت. بر این اساس، این محصول خودروساز کره ای با توجه به قیمت مشخص شده پشت پیشنهاد سیستم یکپارچه، عنوان گران ترین خودروی وارداتی در بین مدل های عرضه شده را به خود اختصاص داد.

نگرانی کارشناسان همچنان این است که عرضه محدود خودروهای وارداتی، قانونگذار را از هدف خود که کنترل و کاهش قیمت خودرو در بازار است دور کند و در این مرحله تنها شاهد افزایش قیمت انواع خودروها باشیم. در بازار.

لکسوس NX200 fsport 400 میلیون تومان افزایش قیمت کامل دارد!

خودروهای داخلی در روز گذشته با افزایش قیمت از 1 تا 25 میلیون تومان مواجه شدند. جایی که تارا اتوماتیک V4 LX (1402) با یک میلیارد و 150 میلیون تومان افزایش به 25 میلیون تومان رسید، پژو پارس TU5 (1402) با 22 میلیون تومان افزایش به 788 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک (1402) با افزایش 20 میلیون تومانی به فروش رسید. 885 میلیون تومان، سورین پلاس دوبل (1402) با افزایش 747 میلیون تومانی معادل 18 میلیون تومان و شاهین (با ترمزهای جدید) (1402) با افزایش 715 میلیون تومانی معادل 16 میلیون تومان.

همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از 5 به 100 میلیون تومان بودیم. فینیکس تیگو 8 پرو مکس هیبریدی (1402) با افزایش 100 میلیون تومانی 2 میلیارد و 980 میلیون تومانی، هایما اس 7 پلاس (1402) با یک میلیارد و 665 میلیون تومان افزایش 45 میلیون تومانی و فونیکس اف ایکس پریمیوم (1402) ) یک میلیارد و 665 میلیون تومان، 45 میلیون تومان افزایش یافت. 2 میلیارد و 190 میلیون تومان افزایش 30 میلیون تومانی و 1 میلیون تومان و KMC T8 (1402) با یک میلیارد و 570 میلیون تومان افزایش با 20 میلیون تومان رتبه بندی شدند.

همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای خارجی پریمیوم بین 200 تا 50 میلیون تومان بودیم. تویوتا راو4 فول دیفرانسیل با 200 میلیون تومان افزایش به 7 میلیارد و 300 میلیون تومان، هیوندای سوناتا هیبریدی (GLS) با 50 میلیون تومان افزایش به 5 میلیارد و 100 میلیون تومان و کیا سورنتو GT لاین 50 افزایش یافت. میلیون تومان به 6 میلیارد تومان و 500 میلیون تومان و رنو تالیسمان با 50 میلیون افزایش به 4 میلیارد و 850 میلیون تومان رسید.

در بین خودروهای لوکس خارجی نیز شاهد افزایش قیمت آنها از 200 تا 400 میلیون تومان بودیم. لکسوس NX200 fsport کامل 400 میلیون تومان افزایش 10.300 میلیارد تومان، مرسدس بنز E200 با 200 میلیون تومان افزایش 15 میلیارد و 700 میلیون تومان و BMW X4 2.8 با افزایش 200 میلیون تومانی. 12 میلیارد و 900 میلیون تومان.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/248313/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D9%84-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%B7%D9%87-%D9%87%D8%A7

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری