اگرچه طی دو سال گذشته ممنوعیت کاغذی واردات خودرو برداشته شد، اما در این مدت تعداد زیادی خودرو وارد بازار نشد. بنابراین کارشناسان صنعت و بازار خودرو معتقدند که عدم واردات خودرو بر صنعت خودرو و بازار آن تاثیر منفی گذاشته است. اما برخی فعالان بر این باورند که قوانین سنگین و بخشنامههای مکرر دولتهای گذشته در این زمینه اجازه نمیدهد واردات خودرو به طور موثر در بازارهای کشور عرضه شود.
اسماعیل شجاعی دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با روزنامه دنیای خودرو با اشاره به عدم امکان سفارش قطعات یدکی خودروهای وارداتی گفت: خودروهای وارداتی نیازمند قطعات یدکی و خدمات پس از فروش هستند و این موضوع حائز اهمیت است. ” یکی از تعهدات شرکت های واردکننده خودرو. اما در حال حاضر امکان سفارش قطعات مورد نیاز وجود ندارد.»
وی تصریح کرد: در واقع مشکل اصلی این است که ارز تخصیص نیافته و نمی توان در این مورد ثبت سفارش کرد. شجاعی افزود: موضوع عدم ثبت درخواست لوازم یدکی و لوازم یدکی، مشتریان و مصرف کنندگان خودروهای وارداتی را به زودی با مشکل کمبود قطعات و لوازم یدکی مواجه خواهد کرد.
وی ادامه داد: این موضوع باعث می شود خریداران این خودروها شب را در تعمیرگاه ها سپری کنند به عبارت دیگر در واقع بازار خودروهای وارداتی به دلیل در دسترس نبودن قطعات یدکی مورد نیاز مختل می شود. شرکتهای واردکننده خودرو با وجود تعهد به گارانتی و خدمات پس از فروش، نمیتوانند به تعهدات خود عمل کنند.»
این مقام صنفی در خصوص راه حلی که از دولت آینده انتظار می رود، گفت: دولت چهاردهم باید با این شرایط آشنا باشد و به عنوان راهکار اساسی برای بازار خودروهای وارداتی، سریع تصمیم بگیرد و در سریع ترین زمان ممکن به این موضوع رسیدگی کند.
واردکنندگان خودرو می گویند بر اساس سفارشات قبلی در حال حاضر قادر به پاسخگویی به خدمات و قطعات یدکی مورد نیاز خودروهای وارداتی هستند اما به دلیل مشکلات ارزی نسبت به انجام تعهدات آتی خود ابراز نگرانی می کنند. به نظر شما این نگرانی چقدر جدی است؟
مسلم است که در صورت تامین نشدن این نیاز بازار، صاحبان این خودروها با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. نه تنها امسال باید خودروی جدید سفارش دهیم و ارز باید از سوی دولت تامین شود، بلکه باید بتوانیم قطعات یدکی و لوازم جانبی خودروهایی را که سال گذشته وارد کشور شده اند سفارش دهیم و خدمات پس از فروش را به مشتریان ارائه دهیم. این ماشین ها
دولت چهاردهم وعده هایی مبنی بر واردات فشرده خودرو و ایجاد فضای رقابتی در این زمینه داد. آیا دولت بعدی می تواند به این وعده ها عمل کند و خدمات پس از فروش شرکت های واردکننده خودرو را به حد مطلوب برساند؟
موضوع عدم ثبت اپلیکیشن موضوعی است که در حال حاضر مورد غفلت قرار گرفته است. این موضوع بازار را به زودی با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. شرکت های واردکننده در سال گذشته در مجموع 11 هزار خودرو وارد کرده اند و این خودروها نیاز به خدمات پس از فروش دارند، اما متاسفانه قطعات یدکی کافی که بتواند خدمات پس از فروش این خودروها را به صورت مستمر ارائه دهد، وجود ندارد. در مورد خودروهای وارداتی مهم ترین نکته ای که می توان به آن توجه کرد تامین قطعات یدکی و لوازم یدکی مورد نیاز شماست. با این حال در حال حاضر امکان ثبت درخواست وجود ندارد و این امر باید در اسرع وقت امکان پذیر شود. عدم ثبت تقاضا و عدم امکان تخصیص ارز برای واردات قطعات خودرو می تواند بازار خودروهای وارداتی را با مشکلات زیادی مواجه کند.
پس از اجرا، دولت چهاردهم تا پایان سال جاری فرصت کمی برای بازگرداندن آرامش به صنعت خودرو و بازار آن دارد. برای تسریع عملکرد و کنترل سیستم در این حوزه چه راهکاری را به وزیر آینده امنیت پیشنهاد می کنید؟
اگر دولت چهاردهم قصد ایجاد رونق و اقتصاد خوب برای مردم را دارد باید به حرف و شعار خود عمل کند و برای بازگرداندن ثبات کامل به بازار خودرو گام های بلندی بردارد که سایر دولت ها فقط این کار را انجام داده اند. با ارائه راهکارهایی به آنها. از جمله اینکه دولت آینده خصوصی سازی صنعت خودرو را که 20 سال پیش به قانون تبدیل شد، اجرایی کند و در نهایت سیاست های تجارت تعرفه ای را جایگزین موانع غیرتعرفه ای کند. اگر بخواهیم صنعت خودروی کشور را متحول کنیم باید اجازه دهیم 5 تا 10 درصد بازار خودرو وارداتی باشد، به این ترتیب رقابت در بازار خودرو ایجاد می شود. این رقابت به معنای حضور پرتعداد خودروسازان نیست، بلکه به معنای رقابت بین بازار داخلی و بازار خارجی است. اگر این سه کار را انجام می دادند، بازار خودرو متعادل می شد.
سهم جذب قطعات خودروهای وارداتی در تامین نیاز بازار لوازم یدکی این محصولات به دلیل نبود کانال های ارتباطی موثر هنوز به حد لازم نرسیده و قطعه سازان موفق به تامین نیاز بازار نشده اند. نیاز متقاضیان به قطعات خودرو وارداتی. به نظر شما قطعات یدکی داخلی ظرفیت تولید قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز بازار خودرو برای خودروهای وارداتی را دارند؟
در حال حاضر به دلیل محدودیت عرضه خودروهای خارجی، تولید قطعات یدکی این محصولات در داخل کشور مقرون به صرفه نیست. اما امنیت و آسایش مصرف کننده از دروازه تولید می گذرد و نمی توان با شعار دادن و وعده های رویایی مردم را فریب داد در حالی که زیرساختی برای اجرای آن وعده ها در کشور وجود ندارد.
تولیدکنندگان بزرگ داخلی قطعات یدکی توانایی تولید قطعات یدکی با کیفیت بالا را دارند. به شرطی که ارتباطات جهانی تسهیل شود و دولتمردان از دخالت در تولید دست بردارند. یکی از اقدامات غیرکارشناسی دولت 13 که در مصاحبه های قبلی به آن اشاره کردم این است که با ایجاد سامانه فروش خودرو همه مردم را اسیر دلالان کرد.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249927/%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B3%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%DB%8C%D8%AF%DA%A9%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF