فناوری پلاگین BYD برای نفوذ بیشتر

سیستمی که می تواند هشداری برای رقبای مطرح ژاپنی باشد! نسل پنجم فناوری DM شرکت BYD برای اولین بار در خودروهای Shin L و Seal 06 نصب می شود که چینی ها با این فناوری به بالاترین راندمان حرارتی (46.06 درصد)، مصرف سوخت پایین (2.9 لیتر در هر صد کیلومتر) دست یافته اند. و بالاترین برد کل حرکت (2100 کیلومتر)؛ اما باید گفت که حروف DM مخفف حالت دوگانه است، سیستمی که اولین بار در سال 2008 معرفی شد.

نسل پنجم پیشرانه هیبریدی BWD نتیجه بهبود نسخه قبلی آن است. این ترکیب از یک موتور 1.5 لیتری بنزینی با موتور الکتریکی تشکیل شده است. قدرت و گشتاور موتور احتراق داخلی به 99 اسب بخار و 126 نیوتن متر می رسد. همانطور که اشاره کردیم راندمان حرارتی این موتور 46.06 درصد است که چینی ها آن را بهترین رقم دنیا می دانند.

این راندمان بالا به دلیل استفاده از فناوری هایی مانند نسبت تراکم بسیار بالای 16، سیستم جرقه زنی هوشمند، سیستم هوشمند EFI، EGR قبل از خروج هوا، خنک کننده جداگانه هوشمند و روانکاری متغیر هوشمند، استفاده چینی ها از بازار خودروهای برقی به دست می آید. که ایالات متحده به همان میزان دولت ها را وادار به کار برای حمایت از کارخانه های خودروسازی خود در نظر گرفت.

بر اساس بازرسی جدید اروپایی ها از خودروسازان چینی که از کمک های دولتی استفاده نمی کنند، اتحادیه اروپا همچنین می تواند تعرفه واردات خودروهای چینی را افزایش دهد و قیمت نهایی آنها را افزایش دهد. والدیس d’Ambro Visques، رئیس کمیته بازرگانی فدراسیون، معتقد است که بازرسی ها قبل از تعطیلات تابستانی کامل می شود.

ظرفیت بالاتر از حد انتظار

نسل پنجم این سیستم از باتری هایی با ظرفیت 10.08 و 15.87 کیلووات ساعت استفاده می کند. این موتور الکتریکی همچنین دارای حداکثر قدرت 161 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن متر است، البته موتور الکتریکی قوی تری با قدرت 215 اسب بخار و گشتاور 260 نیوتن متر نیز قابل سفارش است.

چگالی انرژی باتری تیغه ای درایو هیبریدی پلاگین BWD به 115 وات ساعت بر کیلوگرم می رسد که در مقایسه با نسل قبلی خود بهبود یافته است. در مورد شارژ، باتری را می توان از 30% تا 80% در عرض 21 دقیقه شارژ کرد.
اکنون که مشخصات این گروه جدید را می دانیم، بهتر است نگاهی عمیق تر به آن بیندازیم. چینی ها موتورهای هیبریدی خود را در سه زمینه مهم به روز کرده اند.

اولاً ژنراتور را می توان به عنوان موتور محرک و از این موتور به عنوان ژنراتور نیز استفاده کرد. باید گفت که موتور محرکه و سیستم دنده همه در یک مجموعه هستند.

ثانیاً، سیستم مورد بحث از دو کلاچ برای کنترل حالت سواری استفاده می کند، در حالی که در سیستم های قبلی از یک دنده تک سرعته استفاده می شد.

پیشرانه خودروی DM BYD از نوع هیبریدی سری موازی است که یک موتور الکتریکی یا احتراق داخلی می تواند خودرو را به حرکت درآورد.

در سیستم معمولی ژنراتور و موتور مستقیماً از طریق دنده به هم متصل می شوند و اگر موتور احتراق داخلی کار نکند، موتور الکتریکی P1 کار می کند، به این معنی که چرخ ها با استفاده از این موتور حرکت می کنند. پیامد این نوع طراحی کاهش راندمان گیربکس است، به همین دلیل است که موتور الکتریکی P1 به ندرت در خروجی ساختار سری موازی معمولی شرکت می کند.

مشاوره فنی برای بهره وری بیشتر

با استفاده از دو کلاچ می توان موتور احتراق داخلی را از موتور الکتریکی جدا کرد. این بدان معنی است که موتور الکتریکی P1 به طور جداگانه کار می کند و موتور احتراق داخلی برق را مستقیماً به موتور الکتریکی می رساند. از آنجایی که موتور مورد نظر قدرت چندانی ندارد، در صورت استفاده مستقیم از راندمان بالایی برخوردار خواهد بود.

به طور طبیعی، اگر موتور C1 از C0 جدا شود، P3 خروجی را به اشتراک می گذارد و یک سیستم چهار چرخ محرک دو موتوره ایجاد می کند و قدرت خودرو را در حالت تمام الکتریکی بهبود می بخشد.

در حالت ترکیبی، موتورهای C1 و C0 با هم کار می کنند تا سه منبع نیرو را فراهم کنند. در این حالت قدرت و گشتاور سیستم افزایش یافته و شتاب افزایش می یابد. طبیعتاً کارشناسان معتقدند که BYD از استراتژی خاص خود استفاده می کند که در آن بهره وری انرژی از اولویت بالاتری نسبت به عملکرد قوی برخوردار است.

سومین و آخرین اختراع چینی ها مربوط به سیستم چرخ دنده سیاره ای دوگانه است که از اهمیت بالایی برخوردار است. در سیستم های قبلی این خودروساز، موتور اساسا به عنوان یک ژنراتور عمل می کرد و موتور الکتریکی خودرو را به حرکت در می آورد. فقط در سرعت های بالا یا شتاب شدید موتور احتراق داخلی مستقیماً در حرکت وسیله نقلیه دخالت داشت.

چنین طراحی بسیار ساده است و هزینه تولید کمتری دارد، اما مشکل اینجاست که موتور الکتریکی مستقیماً ماشین را به حرکت در می آورد و نمی تواند برق تولید کند. در این صورت خطر خالی شدن باتری و روشن نشدن خودرو وجود دارد. چنین سناریویی می تواند در هنگام رانندگی تهاجمی با شتاب گیری و ترمز مکرر رخ دهد.

چرخ دنده های سیاره ای این مشکل را حل کردند و بخشی از نیروی موتور را برای تولید برق و بخشی دیگر را برای ارسال آن به چرخ ها مصرف کردند. مزایای دیگر مربوط به کاهش فضای اشغال شده توسط قطعات و بهبود استحکام اتصالات بین آنها است. این سیستم انعطاف پذیرتر است.

گفته می شود BYD با استفاده از این فناوری ها توانسته کارایی پیشرانه هیبریدی نسل پنجم خود را افزایش دهد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249608/%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%BE%D9%84%D8%A7%DA%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A8%DB%8C-%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%81%D9%88%D8%B0-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری