رفع برخی از آپشن ها یا ایرادات ایمنی و رفاهی این سوال را در بین مشتریان ایجاد کرد که مبدأ برخی خودروهای وارداتی کجاست و کیفیت این محصولات که سفارش داده می شود و سپس وارد کشور می شود، چگونه است؟ در این زمینه، برخی واردکنندگان بر این باورند که فشار برای تسریع واردات عامل اصلی مشکل فعلی است.
دولت سیزدهم با پایان مصوبه شورای هماهنگی سران کشور مبنی بر توقف واردات خودرو بار دیگر راه را برای ورود اتباع خارجی به بازار خودرو کشور هموار کرد.
در ادامه، انتخاب شرکت های واردکننده، نحوه واردات و عرضه خودروهای وارداتی به بازار، تعیین قیمت و در نهایت نحوه تامین ارز کاملاً در اختیار سیاست گذار بوده است. به عنوان مثال، این سیاستمدار صلاح دید که مجوزهای متعددی را برای شرکت های واردکننده مختلف برای واردات خودروهای متعلق به یک برند یا شرکت صادر کند که این موضوع برای برخی خریداران خودروهای وارداتی چالش ایجاد کرد. از سوی دیگر مدتی است که معایب و ایرادات محصولات وارداتی در فضای مجازی خودنمایی می کند.
اگرچه برخی واردکنندگان منشأ این پیشنهادات در فضای مجازی را به شرکتی رقیب یا واردکننده محصول مشابه نسبت می دهند، اما به نظر می رسد برخی خودروهای وارداتی که مشتریان برای آن مبالغ هنگفتی پرداخت کرده اند، از امکانات و کیفیت بین المللی محروم هستند.
از سال گذشته برخی خریداران خودروهای وارداتی اذعان داشتند که خودروهای خارجی از برخی آپشن ها، امکانات رفاهی و ایمنی محروم هستند.
اگرچه وزارت امنیت این موضوع را پیگیری نکرد، اما برخی از دلالان بازار واردات تایید کردند که واردکنندگان از بازرگانان یا تولیدکنندگان خواسته اند تا برخی از گزینه ها را برای کاهش قیمت کالاهای وارداتی حذف کنند.
از سال 1401 که واردات خودرو به کشور آغاز شد، وزارت امنیت بارها تاکید کرد که سفارش خودروهای وارداتی توسط واردکنندگان انجام می شود.
البته حذف برخی تسهیلات از خودروهای وارداتی مسبوق به سابقه است. زیرا در سال 1398 یا 1399 که خودروهای سپرده شده در گمرک ترخیص می شدند، بسیاری از مشتریان مدعی بودند که برخی از شرکت های واردکننده هنگام تحویل محصولات، برخی آپشن ها یا قطعاتی مانند سیستم پخش و صفحه نمایش LCD را از خودروهای وارداتی حذف کرده اند.
اما همانطور که چند روز پیش گفته شد خودروهای سافاری وارداتی در فضای مجازی به نمایش در می آیند که مثلا ایرادات بدنه و یا وصل بودن سیم کشی آن ها به اشکال دارد و حتی فیلمی پخش شد که داخل کاپوت را با مشکل رنگ نشان می داد.
در حال حاضر برخی از واردکنندگان منکر ایرادات محصولات خارجی نیستند. یکی از کارگران بازار واردات می گوید: برخی از این محصولات دارای ایرادات واقعی هستند و واردکننده پس از اطلاع از ایرادات این خودرو، آنها را وارد کرده است.
وی تایید می کند که خودروهای خارجی به دلیل تعرفه گمرکی، کارمزد، نرخ ارز و… با هزینه بالا وارد کشور شده و با قیمت بالایی به دست مشتری می رسد. به همین دلیل برخی از واردکنندگان ترجیح می دهند با الزام و حذف گزینه ها یا ویژگی های خاص، قیمت محصولات وارداتی را کاهش دهند.
قیمت اما العماری ۴۲ میلیون تومان افزایش یافت
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته نوسانات زیادی داشتند. این گروه از خودروها در بازار شاهد افزایش قیمت از یک تا 8 میلیون تومان بودند. همانطور که تارا اتوماتیک (85 دستگاه) (1403) با 8 میلیون تومان افزایش به 964 میلیون تومان، دانا پلاس اتوماتیک (85 دستگاه) (1403) با 1.8 میلیون تومان افزایش به 6 میلیون تومان و رانا پلاس پانوراما (85 دستگاه) رسید. (1402) افزایش 5 میلیون تومان افزایش 697 میلیون تومان داینا پلاس توربو 6 دنده (85) (1403) افزایش 5 میلیون تومان افزایش 958 میلیون تومان پارسال (شیر برقی) (1403) افزایش 4 میلیون تومانی و سورین پلاس با صفحه نمایش بدون حاشیه (1403) با 740 میلیون تومان افزایش قیمت.
در بین خودروهای چینی نیز شاهد افزایش قیمت از 2 به 42 میلیون تومان بودیم. قیمت Lamarre Emma (1403) با 42 میلیون تومان افزایش به 2 میلیارد و 190 میلیون تومان، قیمت دیگنیتی پرستیژ (1402) با افزایش 15 میلیون تومانی به 2 میلیارد و 455 میلیون تومان و قیمت ققنوس. Arizo 6 Pro (1402) با 10.0 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 685 میلیون تومان، قیمت هایما S5 (1403) جدید با 5 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 520 میلیون تومان و قیمت هایما S7 رسید. پلاس (1403) با 2 میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و 687 میلیون تومان رسید.
همچنین شاهد افزایش و کاهش قیمت خودروهای خارجی پریمیوم در گروه 50 میلیون تومانی بودیم. جایی که هیوندای کونا (2024) با 50 میلیون تومان افزایش به 5 میلیارد و 150 میلیون و تویوتا کرولا – 1200 سی سی (2023) با 50 میلیون تومان افزایش به 3 میلیارد و 250 میلیون رسید.
در مقابل کیا K5 (2023) با 50 میلیون تومان کاهش به 4 میلیارد و 700 میلیون تومان و فیات 500 (2023) با 50 میلیون کاهش به 3 میلیارد و 300 میلیون تومان رسید. همچنین در بین خودروهای لوکس خارجی شاهد تغییر قیمت چندانی نبودیم و این دسته از خودروها در آخرین روز هفته گذشته با ثبات نسبی قیمت به کار خود پایان دادند.
منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/249822/%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%D8%AF