فرآیند سیاست گذاری در خودروهای الکتریکی شفاف نیست

صنعت خودرو به سمت برق حرکت می کند. همزمان با تولید خودروهای جدید، باتری و فناوری مرتبط با آن در حال تغییر و بهبود است، در حالی که زیرساخت این خودروها نیز با حمایت و حمایت دولت ها به سرعت در حال رشد است. از سیستم شارژ خانگی گرفته تا سیستم شارژ سریع، همه آنها در دست توسعه هستند. در این بخش کشورها سیاست خاصی دارند و از آن پیروی می کنند. چیزی که هنوز در کشور مشخص نشده است موضعی است که در حوزه خودروهای برقی خواهیم داشت.

در این زمینه میلاد بیجی کارشناس صنعت خودرو به بیان نظر خود پرداخت.

وضعیت زیرساخت های شارژ خانگی خودروهای برقی را چگونه ارزیابی می کنید؟

شرایط شارژ خانگی در دنیا فراهم است و از شارژ خانگی بیشتر از مراکز شارژ عمومی استفاده می شود. اگرچه فناوری‌های سوپرشارژ هم در حال ظهور هستند، اما چون زمان زیادی می‌برند، در خارج از ایران کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و زمانی که بار شبکه کم است، بیشتر از شارژ در خانه استفاده می‌شود. عملکرد باتری ها به گونه ای است که با یک بار شارژ می توانند مسافتی بین 500 تا 800 کیلومتر را طی کنند. ما با این زیرساخت ها فاصله داریم، یک سری ایستگاه های شارژ ایجاد شده که برای اولین قدم بد نیست اما باید تعمیراتی انجام شود تا خودروهای برقی در خانه شارژ شوند.

تولید خودروهای برقی در کشور را چگونه می بینید؟

هیچ برنامه تولیدی اعلام نشده است. این اثر باید پسوندهایی داشته باشد تا به عنوان اثری ارزشمند پذیرفته شود. قیمت واردات خودروهای برقی، نحوه ارائه خدمات پس از فروش و نحوه قرارگیری ایستگاه های شارژ در مکان های عمومی یا منازل بر میزان استقبال مردم تأثیر می گذارد. خودروهای هیبریدی نیز تفاوت قیمت زیادی داشتند اما مورد استقبال عده ای قرار گرفت.

در حوزه سیاست گذاری در خصوص خودروهای برقی کشور باید به کدام سمت و سو حرکت کند؟

در واقع تاثیر ماشین برقی در پاکسازی هوا بسیار بسیار کم است مصرف سوخت در خودروهای برقی تفاوت چندانی با مدل های احتراق داخلی ندارد. همچنین تفاوت رانندگی با این دو نوع خودرو چندان محسوس نیست.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/245956/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%B4%D9%81%D8%A7%D9%81-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری