فرآیندی که MG را در کنار تسلا قرار داد

آخرین آمار از روند جالبی در بازار خودروهای برقی اروپا حکایت دارد. در آوریل امسال، سهم خودروهای تمام الکتریکی از کل فروش خودرو در اروپا به 22 درصد رسید که دومین رکورد ماهانه سهم بازار پس از سهم 25 درصدی در دسامبر 2022 را به خود اختصاص داد. برقی دلیل اصلی این امر تسلا است. اگرچه محصولات این برند آمریکایی در مقایسه با خودروهای برقی جدیدتر از وسعت بازار کمتری برخوردار است، اما تسلا از علاقه روزافزون خریداران به خودروهای برقی نهایت استفاده را برده است.

تسلا جای پای خود را در قاره سبز محکم کرده است

تسلا در ماه آگوست سال جاری 33809 دستگاه خودرو در اروپا فروخت که نشان دهنده افزایش 240 درصدی نسبت به آگوست 2022 است. دور از فورد

دلیل اصلی موفقیت تسلا مدل 3 و Y است که مدل دوم همچنان پرفروش ترین خودرو در اروپا است و احتمالاً تا پایان سال این عنوان را حفظ خواهد کرد.

این می تواند مایه شرمساری خودروسازان اروپایی باشد. چرا که خودروی آمریکایی از همه مدل های تولید شده در قاره سبز محبوبیت بیشتری دارد. تسلا در سال جاری تاکنون بیش از 169000 دستگاه مدل Y در اروپا فروخته است که نشان دهنده افزایش 216 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

همچنین این شرکت با کاهش قیمت مدل 3 از این خودرو برای گسترش دامنه خریداران خود استفاده می کند و فروش سایر سگمنت ها مانند سگمنت C را به سرقت می برد که با ورود نسخه بهبود یافته این خودرو به بازار، ادامه رشد فروش انتظار می رود.

تسلا، همراه با شرکت‌های چینی جیلی و ساقی، تنها خودروسازی است که طی سال‌ها به رشد ثابتی در سهم بازار دست یافته است. این نتیجه مجموعه ای از اقدامات انجام شده در زمان مناسب است. ابتدا معرفی تدریجی مدل 3، سپس افتتاح مراکز فروش بیشتر در سراسر اروپا، معرفی مدل Y برای حفظ رشد سریع فروش و در نهایت کاهش قیمت محصولات.

بازار برق اروپا را از شرق و غرب احاطه کرده است

دوران گذار از احتراق داخلی به خودروهای الکتریکی برنده دیگری به نام ام جی دارد. اگرچه این برند با نام بریتانیایی شناخته می شود، اما محصولات آن کاملاً در چین طراحی، توسعه و تولید می شود. با این حال MG تنها برندی از چین است که توانسته قوانین بازی را در اروپا تغییر دهد.

جدیدترین محصول این شرکت در اروپا یعنی MG 4 به دلیل قیمت رقابتی و نظرات مثبت خریداران زیادی را به خود جذب کرده است. ام جی با فروش 14900 دستگاهی در ماه آگوست امسال به جمع 20 برند پرفروش بازار اروپا رسیده و از سوزوکی، مینی، مزدا و جیپ جلوتر است.

59 درصد از فروش ام جی به مدل های برقی اختصاص دارد و این شرکت را به هفتمین برند پرفروش خودروهای برقی در اروپا تبدیل می کند، حتی بالاتر از برندهای بزرگی مانند اوپل، آئودی، اشکودا، پژو و رنو. موفقیت تسلا و ام جی در اروپا به قیمت کاهش سهم بازار برخی از برندهای سنتی تمام شده است.

فولکس واگن، فورد، سیتروئن، پژو و هیوندای بیشترین کاهش سهم بازار را در آگوست سال جاری داشته اند. طبیعتاً این برندها مدل های برقی را روانه بازار کرده اند. اما این برای رقابت با تسلا و ام جی کافی نیست. تسلا از یک سو با کاهش قیمت محصولات خود به طور جدی وارد بخش های پایین بازار شده است و از سوی دیگر ام جی همچنان با محصولات بسیار رقابتی از پایین به آن حمله می کند و این مشکل اصلی برای این شرکت خواهد بود. ماشین های سنتی علائم تجاری

پاسخ اروپایی

البته اروپایی ها هم بیکار ننشسته اند و قرار نیست بسته های حمایتی خودروهای برقی مانند محصولات چینی باشد. پکن همچنین از آغاز تحقیقات کمیسیون اتحادیه اروپا در مورد یارانه خودروهای الکتریکی چین انتقاد کرد و هشدار داد که این موضوع به روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه آسیب می رساند.

از سوی دیگر پس از اعلام این خبر، سهام شرکت های بزرگ خودروسازی برقی چین کاهش یافت. اورسولا واندرلین، رئیس کمیسیون اروپا، چین را متهم کرد که به دلیل یارانه های عظیم دولتی، بازارهای جهانی را با قیمت های مصنوعی پایین پر کرده است. این تحقیقات که می‌تواند منجر به تعرفه‌های تنبیهی شود، تحلیلگران را بر آن داشته تا نسبت به تلافی پکن و همچنین واکنش مدیران صنعت چین که می‌گویند مزیت رقابتی این بخش به دلیل یارانه‌ها نیست، هشدار دهند.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای اعلام کرد که این تحقیقات می تواند به صنعت خودروسازی و زنجیره تامین جهانی آسیب جدی وارد کند و آن را مختل کند و تاثیر منفی بر روابط اقتصادی و تجاری چین و اتحادیه اروپا داشته باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: چین به روندهای حمایت گرایانه اتحادیه اروپا و اقدامات بعدی توجه جدی خواهد کرد و از حقوق و منافع مشروع شرکت های چینی حمایت خواهد کرد.

تحلیلگران گروه اوراسیا هشدار دادند که اگر بروکسل به خودروهای برقی چینی یارانه پرداخت کند، پکن احتمالاً برای آسیب به صنایع اروپایی تلافی خواهد کرد. تعدادی دیگر از تحلیلگران معتقدند که این تحقیقات می تواند روند افزایش ظرفیت تامین کنندگان چینی این نوع خودروها را کند کند. البته به نظر می رسد که این موضوع نمی تواند خطر بزرگی برای تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی ایجاد کند. زیرا آنها می توانند به بازارهای در حال رشد دیگری مانند آسیای جنوب شرقی سر بزنند.

سهام شرکت‌های خودروهای برقی چینی در واکنش به اخبار مربوط به تحقیقات کاهش یافت. سهام BYD (BYD)، رهبر بازار نیز با افت 1.2 درصدی مواجه شد. سهام سایر شرکت ها مانند جیلی اتو و نیو به ترتیب 0.5 درصد و 0.9 درصد کاهش یافت. اروپا در تلاش است تا وابستگی خود به دومین اقتصاد بزرگ جهان را به دلیل روابط پکن با مسکو پس از حمله نیروهای روسی به اوکراین کاهش دهد.

چویی دونگسو، دبیر کل انجمن خودرو چین، در حساب شخصی خود در وی چت گفت که او شخصا “به شدت مخالف” تحقیقات است. وی از اتحادیه اروپا خواست تا نگاهی عینی به توسعه این صنعت داشته باشد و از ابزارهای اقتصادی یا تجاری «خودسرانه» استفاده نکند. وی افزود: قیمت خودروهای ساخت چین صادر شده به اروپا تقریبا دو برابر قیمتی است که در چین به فروش می رسد.

منبع: https://www.donyayekhodro.com/news/246387/%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%D9%85-%D8%AC%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%B3%D9%84%D8%A7-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF

توسط ساندرو موناری

ساندرو موناری